Koude Dranken Start-ups en Innovatie

Start-up aan het woord: Brouwerij Zuidt

Aangeboden door: Horecava
dinsdag, 7 augustus 2018

Bas Jacob (22) studeerde Food Innovation en is creatief brouwer bij Brouwerij Zuidt in Maastricht. Zijn compagnon Hein van Baast (24) studeerde Voedingsmiddelentechnologie en is technisch brouwer. 

Scoops maakt dit jaar een serie over de personen achter jonge start-ups. Op Horecava 2017 stonden ze in de start-up lane, naast het InnovationLAB. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? Tweede in deze serie is Brouwerij Zuidt in Maastricht. Bas Jacob vertelt over het ontstaan van de ambachtelijke brouwerij, de speciaalbieren, foodpairing en over hun toekomstplannen. Een gesprek met een gepassioneerde ondernemer van 22 jaar uit het gastronomische zuiden.

Hoe is Brouwerij Zuidt ontstaan?

,,Hein studeerde Voedingsmiddelentechnologie, ik Food Innovation aan de HAS in Den Bosch. We ontmoetten elkaar tijdens de stage bij bierbrouwerij Maximus in Utrecht. Hier leerden we het mooie ambacht van bierbrouwen. Na het afronden van de opleiding zijn we allebei naar het buitenland gegaan om daar de brouwcultuur te ontdekken. Hein werkte bij een brouwerij in Ierland, ik ging aan de slag bij een brouwerij in Nieuw-Zeeland. Ze werken er op een totaal andere manier dan in Nederland, we hebben er heel wat ervaring opgedaan.

Vóór we naar het buitenland gingen, hadden we het erover: hoe vet zou het zijn om een eigen bierbrouwerij te hebben? Toen we terugkwamen zijn we zelf het avontuur aangegaan. Hein doet de technische kant van het proces, ik de creatieve kant vanuit mijn culinaire achtergrond (ik wilde chef-kok worden) en de opleiding Food Innovation. We vullen elkaar perfect aan.

We zitten in de voormalige Tapijnkazerne, in de oude kelders onder de kantine. Het terrein is een creatieve broedplek voor ondernemers. Boven ons zit brasserie Tapijn. Zij schenken onze bieren en koken ermee. Een mooie samenwerking.

We zijn net één jaar bezig. In oktober 2016 presenteerden we ons op de BBB in Maastricht, samen met kookstudio Etenschap. De actieve bierverkoop ging in november 2016 van start bij horeca en slijterijen. Januari 2017 stonden we in de start-up lane op de Horecava.’’

Welke bieren brouwen jullie?

“We brouwen speciaalbieren die vol van smaak én laag in de alcohol zijn. Pittige, hoppige bieren, maar wel in balans. Dit betekent dat de gebruikte mouten, hoppen en gisten allemaal tot hun recht komen. We leveren ze op fles en van de tap. We willen het verschil laten zien tussen de Belgische bierstijlen die wat zwaarder zijn en die je hier in Zuid-Limburg veel tegenkomt.

Mosa Vijf (5%) is een speciaalbier dat geïnspireerd is op het historische scheepsbier voor lange zeereizen naar Indië. Met de kennis van vroeger en een tikje eigenwijsheid van nu, hebben wij onze 21-eeuwse variant hierop gebrouwen. Mosa Vijf is een lekker doordrink- en ondergistend bier. Verder zit het vol met tropische hoparoma’s en een scherpe bitterheid door de Amerikaanse hoppen. Mosa Vijf is vernoemd naar de rivier van Maastricht, de Maas ofwel Mosa, de naam uit de Romeinse tijd.

Via Zes is een Dutch red ale (6%). Een rood speciaalbier dat onze bieravonturen vertaalt en samenbrengt in smaak en balans. Op basis van onze ervaringen hebben we gekozen voor mooie fruitige en kruidige hoppen uit Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland. Via 6 is een bovengistend bier, gebrouwen met verschillende geroosterde mouten die zorgen voor een vol gebrand en moutig karakter. Hij is vernoemd naar onze wereldreizen. ‘Via’ betekent reizen en uitdaging in het Latijn, ofwel ‘de weg naar…’ Via.

Eind juni komt ons derde bier uit, Novum Zeven. Een pale wheat ale. Een Engels-Amerikaanse bierstijl: een combinatie van een pale ale met een tarwebier. Novum is een romig bier met mooie citrus tonen. De capaciteit is nog redelijk kleinschalig. Er staan nu zes tanks van 250 liter. Binnenkort gaan we uitbreiden met vier tanks van 500 liter. Dat betekent investeren.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We kunnen hier nog vier jaar zitten, daarna wordt het complex gesloopt. Het plan is om dan zelf een brewpub te starten: een bar, café en brouwerij inéén. We willen niet het zoveelste brouwerijtje zijn, we willen meer dan alleen bierbrouwen. Dat is bier & food pairing. We zijn bezig met de HAS in Venlo. Vijftien studenten van de studie Food Innovation werken samen met ons in groepjes aan ons bier- en foodconcept. Bier en eten: hoe kun je dat communiceren in de huisstijl, op de menukaart, op social media, op evenenementen, op foodpairing-avonden. We willen een horecaconcept om de brouwerij heen bouwen. Uiteindelijk willen we toegroeien naar het niveau van de Jopenkerk in Haarlem.’’

Hoeveel startkapitaal hadden jullie nodig en waar staan jullie nu?

“Om alles goed op de rit te zetten, hebben we een bedrag tussen de 10.000 à 15.000 euro geïnvesteerd. Dat is geld van onze spaarrekening en wat we erbij verdienen. Een lening afsluiten, dat willen we zo lang mogelijk uitstellen. We willen onafhankelijk blijven en zelf alles stap voor stap kunnen bepalen. Het is natuurlijk verleidelijk als een bank zegt ons te willen ‘helpen’ met een lening. Maar je moet het allemaal wel terug kunnen verdienen.

Alle omzet investeren we weer in het bedrijf. We weten precies hoe het bedrijf in elkaar steekt. Ons brood hoeven we hier niet mee te verdienen, want we hebben nog een parttime baan ernaast, wél in een bierbrouwerij. Hein werkt drie dagen bij Maximus in Utrecht en ik bij de Gulpener Bierbrouwerij. Een perfecte combinatie.

Vaak worden brouwerijtjes hobbymatig opgezet. Wij hebben bewust gekozen voor een professionele bierbrouwerij. We zijn allebei bierbrouwer van beroep.’’

Waar staan jullie over 10 jaar?

,,Dan willen we dé bierbrouwerij van het zuiden van Nederland zijn, een bedrijf dat zich een bier- en foodconcept volledig eigen heeft gemaakt. Dan willen we een totaalbeleving bieden in de binnenstad van Maastricht. Geen oubollige bedoening, maar mensen op een toffe manier in contact brengen met het bierambacht.’’

Heb je een tip voor startende ondernemers?

“Als je alleen of met z’n tweeën een eigen bedrijf begint, zoek dan iemand waarmee je kunt sparren. Als je alles alleen doet, blijf je in je eigen bubbel zitten. Sparren met iemand, dat komt het concept ten goede. Wat dat betreft konden en kunnen we nog altijd terecht bij de drie eigenaren van brouwerij Maximus, waar we stage hebben gelopen. Ze hebben ons geholpen met de ideeën. Wat komt er allemaal kijken bij een brouwerij. Hoe kun je eraan verdienen, hoe bepaal je een goede horecaprijs? Ze maakten ons duidelijk dat een goed concept leuk is, maar dat je er ook geld mee moet kunnen verdienen. Dat een concept reëel en haalbaar moet zijn. We hebben veel aan deze mannen gehad, eigenlijk nog steeds. Samen kom je verder.’’

Binnenkort verandert Brouwerij Zuidt haar naam in Brouwerij Zuyd. Dan worden ook de website, de etiketten en dergelijke aangepast.