logo
Social media in 15 minuten per dag

Geen tijd voor social media? Het kan in 15 minuten per dag!

Als horecaondernemer heb je elke dag tientallen dingen aan je hoofd. Leveranciers, teambriefings, menuontwikkeling, reseveringen en natuurlijk je gasten. Logisch dat social media dat er een grote kans is dat social media er bij inschiet. Toch is zichtbaarheid belangrijker dan ooit. Je gasten orienteren zich online en beslissen op basis daarvan waar ze gaan eten. Goed nieuws! Met een slimme aanpak kun je je social media slechts in 15 minuten per dag bijhouden. Hoe je dat het beste kan doen? Dat lees je hier!

Waarom social media weinig tijd hoeft te kosten

Het probleem is niet het plaatsen, maar het bedenken wat je moet plaatsen. Zonder plan verlies je tijd en lijdt het tot een stressmoment. Met een goede aanpak houd je social media overzichtelijk, professioneel en effectief. Zonder gedoe.

3 slimme manieren om tijd te besparen 

Tip 1: Werk met een contentplanning

In de keuken werk je niet zonder mise-en-place. Waarom zou je social media dan zonder voorbereiding doen? Een eenvoudige contentplanning bespaart je dagelijks denkwerk en voorkomt last-minute chaos. Zo maak je een contentplanning:

  • Gebruik een kalender of maak een tabel aan in Excel waarin je per dag van de maand ruimte hebt om een idee voor een post te plaatsen.
  • Bedenk hoe vaak je in de week kunt/wilt posten op social media. Veel zichtbaarheid is altijd goed, maar zorg vooral dat het behapbaar is. Zo hou je het vol.
  • Bedenk op welke kanalen je berichten wil plaatsen. Instagram, TikTok, Facebook, of is LinkedIn voor jouw doelgroep misschien ook interessant?
  • Bedenk categorieën die voor jou belangrijk zijn om over te posten. Die kun je wekelijks terug laten komen als thema van jouw posts. Dit helpt je om makkelijker berichten te verzinnen. Goede categorieën zijn:
        - De gerechten op je huidige menu;
        - Specials;
        - Sfeerbeelden van het restaurant;
        - Gastvrijheid (interactie tussen gast en personeel);
        - Beelden van de keuken in actie;
        - Jullie verhaal (over de oprichting, menukaart ontwikkeling, bijzondere momenten etc.)
  • Verdeel de categorieën per week in de planning.
  • Nu weet je al waarover je wil gaan posten, nu wordt het veel makkelijker om per thema een bericht te bedenken dat je wilt delen.
  • Welk beeld heb je nodig bij je post? Heb je de foto of video al? Of moet er nog iets voor gemaakt worden. Schrijf alle beelden die je nodig hebt op een lijstje zodat je die tegelijkertijd in één fotoshoot kunt maken. Scheelt ook weer tijd.

Doordat je minstens een maand vooruit werkt, heb je goed in de gaten welke belangrijke momenten er in de komende maand aan komen. Is er een feestdag of een evenement waarvoor je extra aandacht wil vragen? Dan kun je alvast in je planning meerdere berichten verwerken om de reserveringen te boosten!

Tip 2: Maak gebruik van concepten

Heb je een rustig moment? Bereid dan meteen een paar posts voor en sla ze op als concept. Dan kun je op drukke dagen alsnog actief blijven op social media zonder opnieuw te beginnen. Dit werkt op alle grote platforms.

Tip 3: Plan je berichten vooruit 

Als je echt tijd wil besparen, plan je social media berichten in. Dat kan gratis via Meta Business Suite voor zowel Facebook als Instagram. Koppel je kanalen en plan meerdere berichten vooruit op basis van je contentkalander. Zo blijft je tijdlijn actief, ook als je daar even geen tijd voor hebt.

Met structuur en slimme voorbereiding wordt social media geen last meer, maar een eenvoudig en effectief onderdeel van je marketing. Je hoeft er geen uren per week aan kwijt te zijn. Door vooruit te denken en efficient te werken blijft jouw horecazaak zichbaar, professioneel en aantrekkelijk voor nieuwe en vaste gasten. 
 

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.