Voor de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, die maandag van start is gegaan, sluiten ook horecabedrijven zich aan. Al zijn het er door de coronacrisis een stuk minder dan vorig jaar.
De Nationale Week Zonder Vlees promoot een vegetarisch of flexitarisch eetpatroon om een blijvende positieve impact te maken op het milieu en op dierenwelzijn. “We willen het aanbod van vegetarische gerechten vergroten en gerechten zonder vlees aantrekkelijker maken”, zegt initiatiefnemer Isabel Boerdam.
De jaarlijkse campagne wordt onder andere mogelijk gemaakt door verschillende horecapartners, legt Boerdam uit. “Deli2go, het wegrestaurant van Shell, biedt bijvoorbeeld meer vega-snacks aan deze week. Ook restaurants doen op die manier vaak met ons mee.”
Zo hebben ook het restaurant van de HEMA, Vegan Masters, boodschappenbezorger Hello Fresh en verschillende supermarkten zich dit jaar aangesloten bij de campagne. Deze editie zijn er echter een stuk minder horecapartners dan voorheen. Maar niet omdat het concept minder gesteund wordt, legt Boerdam uit.
“Normaal gesproken wordt de week gesteund door cateraars die in bedrijfskantines meer vegetarische producten aanbieden, maar door de coronacrisis zijn veel van deze locaties gesloten. Horecazaken hebben iets anders aan hun hoofd hebben dan een vleesloze week. Dat merken we.” Vorig jaar steunden ruim honderd restaurants de campagne.
Om toch meer vegetarisch ‘restauranteten’ aan te bieden heeft topchef Peter Lute dit jaar een drie- en vijfgangenmenu samengesteld die deze week in een restaurantbox te bestellen is.
Boerdam ziet wel het enthousiasme en de algehele populariteit toenemen. “Horecabedrijven worden steeds inclusiever als het gaat om vegetarisch en plantaardig aanbod. Je ziet ook dat chefs het een leuke uitdaging vinden om te koken met groenten en te laten zien dat die gerechten niet saai zijn. Je kunt als chef je kracht juist tot uiting brengen met zo’n gerecht.”