Tips voor werken met Gen Z: Beweeg je mee
Zaterdagavond ga ik chillen met vrienden dus dan werk ik niet. Alweer glazen poleren? Mag ik een extra dag vrij deze week? Horecaondernemers kijken er al niet meer van op. Jong personeel heeft een waslijst aan wensen. Gekmakend voor ondernemers, die Gen Z? “Met een houding van ‘bekijk ‘t, voor jou tien anderen’ kom je er niet in tijden van arbeidskrapte.”
Tekst: Kristi Houtkamp
De tijdgeest is anders
Ze leven niet om te werken, maar werken om een leuk en interessant leven te leiden. De generatie jongeren die geboren is tussen 1995 en 2010 ziet een bijbaan in de horeca over het algemeen wel zitten, maar heeft wel wat eisen. En dat vraagt veel van een ondernemer. “Deze jongeren zijn digital natives. Ze leven in een snelle wereld met een overdaad aan informatie. Hun mobiele telefoon is hun derde hersenhelft waarmee ze alles on demand regelen. Tegelijkertijd groeien ze op in een roerige tijd met crises en een oorlog. Dat heeft effect op hun gedrag, de keuzes die ze maken en hoe ze naar de toekomst kijken”, zegt Daniëlle Schreurs van bureau FutureMap en expert op het gebied van Gen Z. Dat verklaart volgens haar ook het ongeduld dat deze generatie kenmerkt.
“En dan is er nog de democratische opvoeding thuis waardoor ze gewend zijn aan gelijkwaardigheid en het opgroeien in sociale netwerken die horizontaal zijn en vrij van hiërarchie. Niet zo gek dus dat Gen Z’ers veel moeite hebben met autoriteit en met voorgeschreven regels.” Als horecaondernemer moet je je eigen leiderschapsskills onder de loep nemen wil je een goede relatie kunnen opbouwen met jongeren in deze leeftijd, adviseert Schreurs. “Houd niet langer voor ogen hoe jij je ooit hebt ontwikkeld. Dat werkt averechts. De tijdgeest is anders, er is gebrek aan personeel dus moet jij een aantrekkelijke werkgever voor deze jongeren zijn. Dat betekent meebewegen, je inleven en verdiepen in hun wereld.”
Betrokkenheid en transparantie
Bart Melis is samen met zijn broer Paul eigenaar van restaurant De Werf (Veere), dat in 2022/2023 de onderscheiding Beste Leerbedrijf Horeca ontving. De broers hebben veel ervaring met Gen Z’ers. “Het merendeel van ons team is van die generatie. Deze jongeren staan heel anders in het leven dan wij veertigers. Ze werken niet voor je, maar met je.” Naast een goed salaris en flexibele roosters willen ze betrokkenheid en transparantie. “Ze kloppen bijvoorbeeld rustig bij me aan met de vraag waarom een collega meer verdient en ze gaan pas weg als je dat open en eerlijk uitlegt.”
"GEEF ZE DE RUIMTE, HET KUNNEN DE MANAGERS VAN MORGEN ZIJN"
Verrassende inzichten
Met het arbeidsethos zit het wel goed, vindt Melis. “Over het algemeen zijn het harde, maar functionele werkers. Overbodige uren draaien vinden ze zonde van hun tijd. Als je daarover met ze in gesprek gaat, krijg je vaak verrassende inzichten. Wij kregen bijvoorbeeld terug dat ze het gek vonden dat wij nog zelf de jus de veau maken.
Dat kun je tegenwoordig toch ook heel goed kopen en dan houd je tijd over voor andere taken. We zijn erover gaan nadenken en nu bestellen we dat dus, samen met nog veel andere halffabrikaten. Het heeft onze ogen geopend”, vertelt Melis. Hij heeft meer voorbeelden. “Deze jongeren zijn digitaal opgegroeid en daarin veel sneller en slimmer dan wij. In no time is onze fysieke receptenmap getransformeerd tot een app, wat veel makkelijker werkt. Ook onze zichtbaarheid op de socialemediakanalen is up-to-date. Ze hebben hun nukken en grillen, maar als je open staat voor hun ideeën en tips kun je er als ondernemer zeker je voordeel mee doen.”