logo
Entertainment en horeca
Entertainment en horeca zijn schot in de roos: 'Gasten willen vermaak'
Entree MagazineHorecaLeisure

Entertainment en horeca zijn schot in de roos: 'Gasten willen vermaak'

Aangeboden door: Entree Magazine

Waar je vroeger als groepsactiviteit alleen kon bowlen onder het genot van een biertje en bitterbal, zijn er tegenwoordig tal van entertainment-horecaconcepten te vinden. Karaokezingen en eten in een Japanse Izakaya? Kan bij Duke of Tokyo. Spelletjes spelen en een cocktail drinken? Ga naar The All Out in Amsterdam! Entertainment en horeca gaan steeds vaker samen en die trend zet voort.

“De combinatie van horeca en entertainment wordt steeds belangrijker. Als mensen tegenwoordig uitgaan, dan willen ze vermaakt worden”, zegt trendwatcher Vincent van Dijk. Niet gek dus dat steeds meer horecazaken met een doe- of entertainmentfunctie openen. Neem bijvoorbeeld het pas geopende Rif010 in Rotterdam, een surfpool midden in de stad met restaurant. Of karaokebar Duke of Tokyo waar je de sterren van de hemel zingt en vervolgens doorrolt naar de bar voor een borrel.
 

Duke of Tokyo

Duke of Tokyo komt van ondernemers Wessel Kruyt, Has Peters Sengers en Ben Warren. Inmiddels telt het drie vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Volgens Kruyt zit het succes hem in het feit dat er steeds meer vraag is naar groepsactiviteiten, gecombineerd met een borrel. “Vroeger kon je alleen bowlen met een teamuitje of verjaardag. Nu zijn er veel meer horeca-entertainmentconcepten, waaronder onze Duke of Tokyo. Hier kun je karaokezingen in een van onze kamers en je eigen feestje bouwen. Dat slaat aan."

Niet alleen de activiteit is volgens Kruyt belangrijk, ook de beleving speelt een grote rol in het succes. Duke of Tokyo is volledig gethematiseerd: van de karaokekamers tot aan de bar. Met de nieuwe vestiging in Rotterdam gingen de ondernemers nog een stapje verder, want hier kwam ook een restaurant. Izakaya DUKI heet het, geïnspireerd op de knusse izakaya's uit Japan. “Je stapt binnen in een compleet andere wereld”, zegt Kruyt erover. “En dat is belangrijk, want gasten verwachten tegenwoordig een bijzondere omgeving, waarin ze de activiteit beleven. Met Duke of Tokyo faciliteren we die wens.”

Past bij deze tijd

De entertainmentconcepten passen volgens trendwatcher Van Dijk goed bij deze tijd. “De nieuwe generatie horecagasten is snel verveeld en vooral gewend om te communiceren via de smartphone. Als ze opeens met vrienden, familie of collega’s aan tafel zitten in een horecazaak, dan voelt dat soms behoorlijk onwennig. Waar vroeger het ijs vaak werd gebroken door alcohol, kiezen mensen steeds vaker voor een alcoholvrij alternatief. Om het gesprek toch lekker op gang te brengen en houden is afleiding in de vorm van entertainment ideaal. Dan heb je in ieder geval een gemene deler, iets om over te praten.”

'De nieuwe generatie horecagasten is snel verveeld'

 

Zijn de horecaconcepten dan alleen succesvol in deze tijd of is de houdbaarheid langer? Als het aan Kruyt (mede-eigenaar Duke of Tokyo) ligt, hebben entertainment-horecaconcepten een lange houdbaarheid. Kruyt: “Kijk bijvoorbeeld naar bowlen: hoe lang is dat al niet populair? Voor groepsuitjes is een activiteit perfect en zolang die georganiseerd worden, blijven deze concepten relevant.”