Blog Tessa Dijkstra: Duurzaamheid in de gastvrijheidssector

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
maandag, 17 mei 2021

Relevantie De maatschappelijke verantwoordelijkheid natuurlijk! Horecabedrijven hebben over het algemeen een grote ecologische voetprint. Logisch ook, door de vele verschillende...

Relevantie

De maatschappelijke verantwoordelijkheid natuurlijk! Horecabedrijven hebben over het algemeen een grote ecologische voetprint. Logisch ook, door de vele verschillende gasten. Bij elk nieuw bezoek zijn er weer schone of nieuwe handdoeken, douche voorzieningen en linnen nodig voor de kamers. In restaurants stapelt het afval zich op doordat gasten zich hier minder bezwaard voelen dan thuis om iets te laten liggen. Dus waarom duurzaamheid zo belangrijk is voor deze industrie? Voor het algemene belang en de verbetering van de wereld. Daarnaast, heeft u waarschijnlijk al doorgehad dat verduurzaming een enorme trend is geworden en zich ook erg snel heeft verspreid. Door niet met grote trends mee te gaan kan je als ondernemer al snel achterop raken en op die manier op negatief in het daglicht komen te staan bij buitenstaanders.

 

Enkel het basisbegrip van duurzaamheid

Iedereen pretendeert over duurzaamheid na te denken. Het merendeel kijkt alleen naar het basisbegrip van deze term, complexe problemen worden genegeerd of niet opgemerkt. Steeds meer horeca bedrijven willen hun besparingen verbeteren en het afval minimaliseren. Dit is natuurlijk een erg goed begin!

Maar hoeveel bedrijven doen nu daadwerkelijk iets om een grote verandering te maken, om de maatschappij te helpen? Denk hierbij aan het creëren van bewustzijn over het milieu wereldwijd. Zo kwam Accor met het initiatief ‘Plant for the Planet, waarbij 50% van het bespaarde geld door hergebruikte handdoeken, wordt gebruikt om bomen te planten. EDITION, een partner van Marriott heeft de campagne ‘Stay Plastic Free opgezet om te zorgen dat de gastvrijheidssector bewust is van zijn impact en hier iets aan probeert te veranderen.

jonathan-chng-OTDyDgPoJ_0-unsplash

Hoe weten je gasten dat je betrokken bent?

Aangezien het voor veel gasten tegenwoordig belangrijk is dat een bedrijf zich bezighoudt met duurzaamheid, is het natuurlijk van belang er communicatie naar de buitenwereld plaatsvindt over de ontwikkelingen op dit gebied binnen het bedrijf.

Campagnes, communicatie op je website en natuurlijk de communicatie naar gasten toe. Zodra je een certificaat hebt verkregen, laat dit dan zeker zien door dit op uw website of sociale media’s te delen. Maar…. overdrijf het niet. Zo vergeet men namelijk vaak het echte doel, namelijk duurzamer worden. De tijd en het geld dat in de bekendheid van het ‘groen zijn’ wordt gestoken kan ook gebruikt worden voor de daadwerkelijke veranderingen. Dus zorg voor een goede balans hiertussen!

De ‘nieuwe’ manieren

Er zijn natuurlijk al onwijs veel manieren om hier een beginnetje mee te maken. Denk aan LED-verlichting, doggy bags, recyclebare rietjes of servies. Maar wat zijn nu de wat grotere en nieuwste methodes? Hieronder een paar methodes op een rijtje:

 

Reminders en controls

Naast het onderwijzen van je gasten over duurzaamheid. Kan je overwegen systemen te installeren om je gasten op de hoogte te stellen wanneer zij energie verspillen, of zelfs stopt wanneer dit gebeurd. Natuurlijk moet je niet verwachten dat alle gasten na 5 minuten stoppen met douchen, maar dit zorgt wel voor meer bewustzijn. Een beginnetje hiervan zijn bijvoorbeeld de sensorkranen.

Koffiedik gebruiken om oesterzwammen mee te kweken

Als horecaondernemer zet je onwijs veel koffie per dag. Wat doen jullie uiteindelijk met al het koffiedik wat hierna overblijft? Wel eens gehoord van de Rotterzam of Blue City, hier worden maandelijks duizenden kilo’s koffiedik gebruikt om oesterzwammen mee te telen. Om optimaal gebruik te maken van alles zijn ook de enzymen van deze oesterzwammen te gebruiken als grondstof voor andere producten.

Frituuroliefilter

Goed voor het milieu door de vermindering van afgewerkte oliën en ook nog eens 40-60% kosten besparen. Dit filter zet je in de frituurpan om de vuile deeltjes eruit te filteren, zo verlaagd de olie niet in kwaliteit, kan dezelfde olie vaker gebruikt worden en vervangt eventuele chemicaliën en daarmee behoud je de smaak van het eten.

Zie hier het filter en meer uitleg.

Afvalvet en frituurvet is de grondstof voor biodiesel. Al het keukenafval, frituurvet en bakolie van restaurants kunnen nog erg goed gebruikt worden. Dit afval is om te zetten tot methaangas. Eventuele resten hiervan zijn te gebruiken als compost voor de landbouw. Zo kunnen we het maximale uit deze producten halen. Olthuis is een bedrijf die dit uitvoert.

Voordelen

En waarom niet meedoen met deze trend? Het zal meerdere voordelen meebrengen. Door je te verdiepen in je ecologische voetprint zul je er waarschijnlijk achter komen dat er heel wat te besparen valt! Deze besparingen zullen daarom financiële voordelen creëren. Het geld dat bespaart wordt kun je dan mooi weer gebruiken voor andere dingen.

Niet te vergeten dat je natuurlijk een positieve bijdrage levert aan de maatschappij en de planeet. Weet je ook nog anderen te stimuleren? Dan is jouw bijdrage al helemaal groot!

Door als bedrijf actief mee te doen aan de kwestie van duurzaamheid, zal je een goede naam creëren. Hierdoor wordt jouw bedrijf weer aantrekkelijker en kun je nieuwe klanten aan trekken.

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Tessa Dijkstra