logo
Bikl: smaakvolle en 100% natuurlijke augurken
Food en WineStart-ups en InnovatieInspiratie

Bikl: smaakvolle en 100% natuurlijke augurken

Aangeboden door: Horecava

Ferm Food biedt onder de naam Bikl een smaakvolle snack aan: 100% natuurlijke augurken die perfect passen op de borrelplank. Bikl brengt je smaakpapillen tot leven en laat je andere gerechten beter proeven. In deze 'Start-up in the spotlight' vertellen eigenaren Arend en Bert over hun start-up en de toekomstplannen van Bikl.

Vertel, wie zijn jullie?

Wij zijn Arend en Bert. Ons bedrijf heet Ferm Foods. Onder de naam Bikl brengen we gefermenteerde pickles op de markt, barstensvol smaak. Bovendien koelvers en 100% natuurlijk, dus zonder E-nummers of synthetische azijn. We zijn gestart met schijfjes augurk en cornichons (kleine augurkjes) in 3 smaken: Mosterd & Dille, Rozemarijn & Knoflook en Steranijs & Citroengras.

(Bestaande augurken zijn in Nederland veelal niet gefermenteerd, bevatten E-nummers en zoetstof, en worden verhit)

Arend & Bert

Wat is jullie achtergrond?

We hebben tientallen jaren in de media gewerkt als journalist, uitgever en ondernemer bij o.a. Business Insider en Nu.nl. Maar nu werken we dus met heel veel plezier in food. Beiden hebben we koken als hobby en we vinden het super om dagelijks andere mensen te ontmoeten die echt passie hebben voor wat ze doen.

Wanneer en hoe is het idee voor de start-up ontstaan?

“Het is dé manier om groente te bewaren én geweldig op smaak te brengen.”

Bert heeft een volkstuin en fermenteerde zelf augurken. Toen ik die proefde realiseerde ik me dat de augurken zoals ik ze kende lang niet zo lekker en knapperig waren als deze gefermenteerde augurken. We zagen wereldwijd de aandacht voor fermentatie. Het is dé manier om groente te bewaren én geweldig op smaak te brengen. Maar in Nederland zagen we nog bijna niemand dit bedrijfsmatig doen. In 2019 besloten we te onderzoeken of dit een goed idee was.

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

We hebben met topkok Yolanda van der Jagt (die ooit met superchefs als Alice Waters en Jamie Oliver werkte) recepturen ontwikkeld. Die hebben we onder chefs getest. Ze reageerden enorm enthousiast. Toen hebben we nagedacht over een merk, unieke verpakking (onbreekbare stazakken) en zijn we op de Horecava van 2020 live gegaan.

We stonden in het Start-up Lab en mochten ook een pitch geven aan 5 groothandels. Alle 5 reageerden zeer positief. Maar enkele weken daarna brak corona uit.

Waar staan jullie nu?

Ondanks corona zijn we opgenomen in het assortiment van o.a. HANOS, VHC Jongens en Bidfood. We hebben prachtige klanten zoals Brouwerij ’t IJ, Hilton en NH Hotels.

En op de consumentenmarkt zijn we inmiddels verkrijgbaar in kleine zakjes die je o.a. bij Crisp en Marqt kunt kopen.

Food Innovation Magazine heeft ons in 2020 uitgeroepen als een van de meest belovende food start-ups.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

We willen Bikl nadrukkelijk als smakelijke snack presenteren. Bikl pickles passen perfect op een borrelplank, maar ook als apart borrelhapje, net als verse olijven. En het gaat super samen met bier.

Naast augurken willen we ook andere groente als bloemkool en wortel fermenteren en als snack op de markt brengen.

Borrelplank met Bikl

Wie is jullie doelgroep?

We richten ons vooral op mensen voor wie smaak en kwaliteit belangrijk is. Vertaald naar de horeca en hospitality sector betekent dat, dat we ons vooral richten op kroegen met een betere en spannendere borrelkaart, strandtenten die werk maken van hun menukaart, stadsbrouwerijen en hotels met mooie  restaurants. Plus natuurlijk goeie cateraars.

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

“Een cornichon van ons haalt de smaak van iets vettigs, bijvoorbeeld een plakje worst, zalm of kaas echt omhoog.” 

We bieden de horeca een plantaardige snack die uitnodigt om door te eten. Eentje die je smaakpapillen tot leven brengt waardoor je ook andere gerechten beter proeft. Een cornichon van ons haalt de smaak van iets vettigs, bijvoorbeeld een plakje worst, zalm of kaas echt omhoog.  En iedereen weet dat gefermenteerde producten hot zijn, kijk maar naar bijvoorbeeld de opmars van kombucha en kimchi, dus je gaat mee met je tijd. Bovendien is de marge ook dik in orde.

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

We staan op beurzen, bezoeken leveranciersdagen bij groothandels, benaderen grote klanten in de food service, maar doen ook aan spontane bezoeken bij horeca in grote steden. Bovendien werken we samen met mooie merken zoals Brandt & Levie, Livar en Sparc.

 

 

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Chefs zijn vrijwel zonder uitzondering heel positief over de smaak en de bite van onze producten. Ze proeven direct het verschil tussen ons verse, gefermenteerde product en augurken uit een potje.

Waar zijn jullie trots op?

Dat we zulke mooie klanten hebben! En op de soms emotionele reacties van mensen die ons product proeven: “Dit is de smaak van pickles die ik vroeger bij mijn oma op de boerderij proefde.”

Of een Amerikaanse die in NL woont: “Thank you for making the perfect pickle.”

Of de befaamde chef Marnix Benschop: “Dit zijn de lekkerste pickles die ik ooit heb geproefd – op die van mijzelf na.”

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging is dat de horeca weer opveert en weer durft te innoveren, met nieuwe producten op de menukaart, zoals die van ons.

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Zorg dat alles klopt: de ‘voorkant’ (Je verpakking, smaak en merk), maar ook de ‘achterkant’: productie & logistiek & boekhouding. Niet altijd even leuk, maar wel superbelangrijk.

De andere 2 start-ups die ik wil aandragen zijn:

Risottini en Mayoneur