TOPPR van april: Jérôme Vollebergh – Hotelschool The Hague, Amsterdam Campus
De horeca staat onder druk, zoals blijkt uit de Horeca-Druk Forecast 2025. Goed personeel vinden is lastig, maar medewerkers aan boord houden is misschien wel de grootste uitdaging. Juist daarom hebben we mensen nodig die inspireren, motiveren en het goede voorbeeld geven. Onze TOPPR van april Jérôme Vollebergh van Hotelschool The Hague, Amsterdam Campus, is in korte tijd opgeklommen binnen de hospitality en laat met zijn visie zien dat deze sector volop ruimte biedt voor groei en ontwikkeling. “De horeca is niet zomaar een tussenstop, het is een volwaardige, betekenisvolle en veelzijdige sector vol kansen.”
Als docent aan Hotelschool The Hague leidt Jérôme met veel toewijding en enthousiasme zijn studenten niet alleen op tot trotse vakprofessionals, maar laat hen ook zien dat er volop mogelijkheden, groeikansen en toekomstperspectieven zijn binnen de hospitality. Een terechte TOPPR-nominatie dus!
Waar komt jouw passie voor dit werk vandaan?
“Dat is heel organisch gegaan. Ik had tijdens m’n middelbare schooltijd al een bijbaan als afwasser, stond daarna achter de bar en later in de bediening. Toen ik van het VWO kwam, wist ik niet direct wat ik wilde gaan studeren. Economie, Bedrijfskunde, International Business… het was niets voor mij. M’n moeder wees me er vervolgens op dat er zoveel meer is dan alleen een universitaire opleiding. Mijn eerste open dag was dan ook op de Hotelschool – ik was meteen verkocht.”
“En nu sta ik als praktijkdocent in meerdere ‘outlets’, zoals we de restaurants binnen de opleiding noemen. Ik leer de eerstejaars studenten praktische vaardigheden en hoe te werken in een professionele hospitality-omgeving. De derdejaars coach ik in het leidinggeven en het échte runnen van de outlet, dus het restaurant.”
Hoe gaan jullie bij de Hotelschool The Hague om met No Waste?
“Om te beginnen hebben we een manifesto om verspilling tegen te gaan: SENSE, dat staat voor Seasonal, Ethical, Nutritious, Supportive, Enjoyable. Het moet ervoor zorgen dat we ons bewuster worden van het voedsel dat we eten, waar dat vandaan komt, wat voor impact het heeft op de wereld, etcetera. En we hanteren de 80-20 regel: 80% plantaardige ingrediënten, 20% dierlijk.”
‘Cijfers over verspilling zijn confronterend, dus gaan studenten zelf op zoek naar oplossingen’
“Daarnaast hebben we een speciale weegschaal, een Orbisk, waarmee we precies kunnen zien hoeveel voedsel in de kliko eindigt. Daarmee meten we ook hoeveel we op jaarbasis weggooien. Die cijfers zijn confronterend, dus gaan studenten zelf op zoek naar creatieve oplossingen: Wat kunnen we nog met die overgebleven biet of dat restje rozemarijn? Uiteraard altijd binnen de grenzen van de wet, want voedselveiligheid staat voorop.”
‘Het manifesto is de basis van ons praktijkonderwijs’
“Verder verbouwen we kruiden, groenten en knollen in onze moestuin. Daar gebruiken we veel van en we koken met de seizoenen mee. Wij halen geen mango’s uit Zuid-Amerika die met een vliegtuig moeten worden vervoerd. Het manifesto is dus niet zomaar een idee – het is echt de basis van ons praktijkonderwijs.”
Tot slot: welke tip heb jij voor toekomstige horeca collega’s?
“Werken in de hospitality kan enorm waardevolle levenslessen opleveren. Je leert mensen te lezen, ontwikkelt sociale vaardigheden en je wordt er wereldwijzer van. Als we in het dagelijks leven met elkaar zouden omgaan zoals we in een goed restaurant doen, zou de wereld een stuk gezelliger zijn.”
‘Laat je job in de HOSPITALITY niet zomaar slechts een tussenstation zijn’
“En ja, de lonen kunnen soms tegenvallen. Maar kijk verder dan je neus lang is, er zijn genoeg bedrijven die goed voor hun mensen zorgen. Wees ook mondiger: vraag bijvoorbeeld eens naar opleidingsmogelijkheden of stel zelf zoiets voor. Wie weet is die ruimte er gewoon. Laat je job in de horeca niet zomaar ‘slechts’ een tussenstation zijn op weg naar ‘een echte baan’. Want die echte baan is net zo goed te vinden ín de horeca.”
Wil jij een TOPPR nomineren?
De harde werkethiek van horecamedewerkers verdient waardering en daarom kiest TIPPR elke maand een horecamedewerker die zich heeft onderscheiden door een bijzondere bijdrage aan de branche. Of het nu gaat om extra inzet, creativiteit of klantgerichte acties, horecamedewerkers verdienen het om in het zonnetje gezet te worden. Heb jij een collega of ken jij een horecamedewerker die het verdient om in het zonnetje gezet te worden? Nomineer hem of haar dan als de volgende TOPPR via de website van TIPPR!
Horeca TOPPR's 2025
Als Horecava willen we de felicitaties overbrengen aan Kevin! Naast de titel TOPPR van februari maakt hij kans op de titel TOPPR van 2025, die tijdens Horecava 2026 wordt uitgereikt. Bekijk de andere horecamedewerkers die in 2025 in het zonnetje zijn gezet en dus kans maken op de prestigieuze titel. Eind van het jaar kun jij stemmen op jouw favoriet!
Meer weten over het TOPPR initiatief? Ontdek het hier.