Start-ups en Innovatie

Start-up in the spotlight: SUPPER

Aangeboden door: Horecava
maandag, 27 februari 2023

vHet serveren van kwalitatieve, gezonde maaltijden op elk moment van de dag is een uitdaging in de horeca. Dit was voor Louis Meisen en Arne Ramak het uitgangspunt om het bedrijf SUPPER te starten. Met dit bedrijf bieden zij niet alleen heerlijke maaltijden, maar verminderen ze tegelijkertijd ook voedselverspilling en bieden ze een oplossing voor de krappe arbeidsmarkt.

“We hebben geen koks meer nodig in de keuken op zondagavond. Eén serveerster of ober volstaat om de maaltijden te bereiden en uit te serveren. Het concept is ook handig voor roomservice.”

 

Wie zitten er achter SUPPER?

Louis Meisen en Arne Ramak zijn de twee ondernemers achter SUPPER. Naast SUPPER, zijn zij ook de oprichters van het food concept bureau We Design Food (WDF), gericht op bedrijven met hospitality in het DNA. Louis is een echte Hotello, ondernemend en sociaal. Je kunt Louis kennen van Festival Strand en Dining by Louis! Ook werkte hij als docent Menuleer en Koken Theorie aan de hogeschool TIO. Arne is de creatieveling. Hij is opgeleid in enkele Michelin-sterren (hotel)restaurants en werkte als chef in de eventbranche. Door zijn achtergrond als chef ziet hij het belang van receptuur en begon daarom met het ontwikkelen van recepturen en menu’s voor de foodservicebranche. Dit was de start van WDF, wat uiteindelijk weer de basis vormde voor het ontstaan van SUPPER.

Wanneer en hoe is het idee voor het bedrijf ontstaan?

SUPPER is ontstaan vanuit een ontwikkelingstraject van WDF voor een internationaal opererende hotelketen. WDF heeft van start (2018) tot finish onder andere het foodconcept vormgegeven, apparatuur getest en producenten beoordeeld en betrokken. Het doel van het traject was het reduceren van voedselverspilling en het bieden van een oplossing voor het personeelstekort. Arne vertelt: “Als ervaren chef heb ik met eigen ogen de uitdagingen in hotels gezien. SUPPER ontstond vanuit de wens om voor eens en altijd een einde te maken aan deze uitdagingen”.

Hoe is SUPPER ontstaan

De start van SUPPER

‘’Vanuit WDF hadden we een ‘proof of concept’; het vertrouwen dat het concept werkt en echt een oplossing biedt dat veel collega’s zal helpen”, begint Louis. Deze basis werd ingezet om het concept verder uit te werken om een bredere markt te bedienen binnen de hotellerie. Zo gingen Louis en Arne, in samenwerking met een team van topchefs en foodinnovators, aan de slag met het ontwikkelen van het assortiment en het finetunen van het concept, het businessmodel en de implementatie. Gedurende deze periode maakten zij ook kennis met hun investeerder Cire Invest. ‘’Begin 2022 konden we gezamenlijk met trots zeggen: missie geslaagd!’’, vertelt Arne.

Waarom SUPPER?

De missie van SUPPER is om de gastervaring van hun klanten te verbeteren met een innovatief food systeem. Met één druk op de knop serveer je binnen enkele minuten topkwaliteit. Het systeem is enorm eenvoudig, waardoor iedereen het kan uitvoeren. ‘’Je hebt dus geen chefs nodig die momenteel erg schaars zijn op de arbeidsmarkt’’, begint Louis. Wat SUPPER uniek maakt is dat de maaltijden pas uit de vriezer worden gehaald wanneer ze besteld zijn. Arne vertelt: ‘’Je hoeft dus nooit meer voedsel te verspillen. Ook niet in de nacht.” SUPPER is een oplossing voor iedereen die een restaurantwaardige maaltijd wil serveren zonder voedselverspilling. De focus van SUPPER ligt momenteel vooral op de hotellerie, met name op hotelketens die een full-service oplossing willen, maar dan zonder chefs.

Waar staat het bedrijf nu en wat zijn de toekomstplannen?

Vanwege de coronatijd heeft SUPPER zich kunnen klaarstomen voor de periode dat de horeca weer openging. Het platform en de processen van SUPPER werden geoptimaliseerd, klaar om impact te maken en te groeien. Louis en Arne willen SUPPER letterlijk én figuurlijk op de kaart zetten. Ze hopen hiermee meer collega’s in de industrie te ontzorgen. ‘’Juist ook de 2 en 3-sterren hotels die geen ‘destination’ restaurant of bar hebben en de grootste uitdaging zien in het continueren van kwaliteit,’’ beginnen ze. De ondernemers zijn daarnaast druk bezig met het uitbreiden van het assortiment naar een totaaloplossing voor de Food & Beverage markt: ‘’We werken altijd met het idee in ons achterhoofd dat we dé beste externe F&B-partner binnen de hotelbranche willen zijn.’’

Wat zijn de toekomstplannen van SUPPER

Wat zijn de reacties?

 

“Niet genoeg teamleden of moeten de openingstijden worden verminderd vanwege een gebrek aan chef-koks? SUPPER is de magische oplossing voor 24/7 beschikbaarheid.”

 

De laatste maanden zijn ze bij SUPPER bezig geweest om mensen ervan te overtuigen dat hun diepvriescomponenten echt van de hoogste kwaliteit zijn, en dat heeft effect gehad. De klanten van SUPPER erkennen de kwaliteit en geloven in de service en oplossing die het bedrijf biedt. De partners zijn trots op het feit dat ze met SUPPER echt een verschil kunnen maken. ‘’Het tegengaan van voedselverspilling is altijd onze grootste drijfveer geweest,’’ vertellen Louis en Arne. De maaltijden zijn ‘flash frozen’ en per portie verpakt. Ze worden pas geregenereerd als ze besteld zijn. De voordelen? Er zijn geen getrainde chefs vereist, er is minder personeel nodig en er blijft meer tijd over voor de dingen die echt belangrijk zijn in de krappe arbeidsmarkt.

Verbeterpunten en uitdagingen

Zichtbaarheid wordt voornamelijk bereikt via mond-tot-mond reclame. SUPPER heeft geluk met hun fijne klanten die altijd bereid zijn verder te helpen. Er wordt veel aandacht besteed aan de uitstraling van SUPPER, maar op het gebied van marketing valt er nog meer uit te halen. ‘’We groeien gestaag door, maar we zijn ook klaar voor een grotere uitdaging’’, vertelt Arne. Met het vertrouwen van de klant zou SUPPER uiteindelijk de stap naar het buitenland willen zetten. Dé kans om SUPPER breed in te zetten. En een laatste tip die Louis en Arne willen meegeven? Focus op jouw eigen onderscheidende kracht. Werk hard, maar luister nog harder!