logo
Ook in keukens is verhalen vertellen belangrijk geworden
Grootkeuken

Ook in keukens is verhalen vertellen belangrijk geworden

Aangeboden door: Horecava

Steeds meer horecagelegenheden vertellen een verhaal. De gasten gaan de belevenis aan en gaan mee in het verhaal. Om gasten te trekken is er meer nodig dan alleen het aanbieden van een heerlijke menukaart. Daarin speelt ook de bewustwording van gasten een grote rol. Eten dat niet in het seizoen past, wordt niet meer geaccepteerd. Het weggooien van eten is ook not done. Ook in bedrijven verandert de functie van de kantine. Nu werknemers meer thuiswerken, wordt een ontmoetingsplek in bedrijven belangrijker. De vroegere kantine en vergaderzaal zijn in elkaar verweven. Met elkaar overleggen, discussiëren en praten over het slechte weer moet overal in het kantoor kunnen plaatsvinden. Dus niet alleen bij het populaire koffieautomaat. De barista is de ideale oplossing hiervoor!

Themarestaurants trekken klanten met een pakkend verhaal

Jos Sauer is directeur business development bij Metos. Volgens hem wordt een pakkend verhaal vertellen – ‘storytelling’ – steeds belangrijker, ook in keukens. “Het gaat daarbij om de klantbeleving, zowel voor kinderen als voor volwassenen, afhankelijk van wie je doelgroep is of de groep die je binnen wilt halen.” De Efteling en Center Parcs hebben themarestaurants, bijvoorbeeld het Italiaanse restaurant Nonna’s. “Kinderen kunnen in een krantje lezen of op een video zien hoe mama Nonna een restaurant besluit op te richten. In haar huiskamer begint ze een pizzeria en dat groeit uit tot een restaurant. De kinderen willen dan naar Nonna’s Family Pizza é Pasta. In het restaurant wordt een pizzaoven gebruikt, die lijkt op de houtgestookte oven, in het zicht van de gasten. Zo worden ze als het ware het verhaal ingezogen.”

Niet langer bepaalt de grootkeukentechniek wat nodig is in de keuken

Tegelijkertijd willen gasten genieten van een avond uit in een restaurant én zijn velen van hen zich bewust van de gevolgen van hun keuzes voor hun gezondheid en het milieu. Christian Oudijk, commercieel directeur van Vermaat, dat allerlei horecaconcepten op maat aanbiedt, ziet een versnelling in trends die al in gang waren gezet. “Gemak, duurzaamheid en gezondheid zijn dé drie topics. In onze nieuwste STACH-winkel in Amsterdam, waar alles draait om gezond en bewust leven, heb je een waterabonnement in plaats van dat je flesjes koopt, waarbij je water tapt in een duurzame fles.” Oudijk wijst erop dat de apparatuur in keukens ook steeds beter is aangepast aan wat je nodig hebt in een restaurant, in plaats van dat je alle grootkeukentechniek aanschaft, zoals vroeger. “Toen bouwde je de keuken en bedacht je daarna wat de menukaart was. Dat is nu andersom. De plek waar je je restaurant neerzet is steeds meer leading. Vanuit die plek moet je kunnen leveren en ook als het spitsuur is, moet het functioneren.”

Horecakeukenapparatuur kopen | Horecava

Slimme grootkeukenapparatuur ondersteunt duurzame concepten

De behoefte aan transparantie is erg groot; dat ziet Oudijk terug aan de menukaarten en de labeling op producten. “Mensen willen weten wat ze binnenkrijgen. Gezondheid is een trend en een mindset die zich bij mensen vastzet. Vooral de bedrijven die gezonde producten leveren en producten waarvoor een eerlijke prijs wordt betaald aan boeren zijn enorm gegroeid. Duurzame concepten krijgen steeds meer een plek. Michelin die een ster geeft voor duurzaamheid in restaurants is daar een goed voorbeeld van. Slimme apparatuur helpt daar ook bij, dan kun je het gebruik beter matchen met het onderhoud. Ook helpt deze apparatuur bij de bediening, dat kan ook zonder dat je precies weet hoe alles werkt. En je kunt het beter afstemmen op het concept van je bedrijf. Pay per use is ook een uitkomst, waarom zou je altijd nieuwe apparatuur moeten kopen?”

Het restaurant wordt steeds meer de keukentafel van het bedrijf

Ook bedrijfsrestaurants doen mee aan de storytelling. Sauer van Metos: “Dat worden steeds meer ontmoetingsplekken. Je ziet dat veel bedrijven afwachten hoe het verder gaat en hoeveel mensen er nog op kantoor komen werken. Het typische restaurant waar je alleen komt lunchen, is aan het verdwijnen. In plaats van de kantine, komt er een voorziening à la Starbucks waar je de hele dag koffievoorzieningen hebt en waar een barista aan het werk is. Daar kun je dan ook werken of met collega’s samenkomen. Dat is beter dan een duffe vergaderzaal. Het restaurant wordt steeds meer de keukentafel van het bedrijf. Vroeger had je boerderijen en daar zat iedereen aan de keukentafel als hij even pauze had, dat was de ontmoetingsplek. Dat geldt nu ook voor bedrijven, al pakt de ene het wat beter op dan de andere. Bij Google in Tel Aviv is er zelfs een glijbaan waarmee je van een verdieping naar het restaurant glijdt.”

Foto: ANP JEROEN JUMELET

Geen monteur nodig met apparatuur die is aangesloten op het Internet of Things

Hierdoor voelen werknemers zich meer betrokken bij het bedrijf. “We zien de gekste wensen van bedrijven om personeel aan zich te binden en vooral om het wij-gevoel te creëren,” legt Sauer uit, “ook Nederlandse bedrijven moeten daaraan geloven. Als je personeel wilt houden, moet je zorgen voor een goede sfeer binnen je bedrijf en daar is het restaurant een groot onderdeel van. Om alle apparatuur zo efficiënt mogelijk te houden, kan onze apparatuur op IOT, Internet Of Things, aangesloten worden. Daardoor kunnen we apparatuur op afstand bijhouden en zien wanneer er onderhoud nodig is. Dan hoeft er geen monteur één of twee keer per jaar langs te komen, maar kan dat op afstand bekeken worden. Dat is goed beveiligd in de cloud.”

Oudijk ziet de voordelen van apparaatbeheer in de cloud ook. “Een onderhoudsabonnement is beter en veel gemakkelijker. Daarbij is het belangrijk dat we mensen zo lang mogelijk arbeidsproductief te houden, het is een zwaar beroep met lange werkdagen. We komen al mensen tekort en dat wordt alleen maar erger. Dat speelt al langer, ook voor Covid al.”

Het gemakgedeelte schuift steeds verder op

Een andere trend die ook al langer speelde, maar nu een enorme opmars maakt, is het thuisbezorgen van eten. “Vroeger liepen we naar de supermarkt, toen kwamen boodschappendiensten en nu hebben we vier bezorgservices in Amsterdam die binnen tien minuten je laatste boodschappen bezorgen,” legt Oudijk uit. “Het gemak-gedeelte schuift steeds verder op. Dat zie je ook in restaurants en cafés terug waarin ook de formules steeds verder ontwikkeld worden.”

4 tips voor het kopen van keukenapparatuur

  • Bedenk een verhaal rond je gelegenheid en laat dat verhaal in alles terugkomen.
  • Kijk naar de locatie van je horecagelegenheid wat er nodig is.
  • Schaf alleen apparatuur aan die je gebruikt.
  • Zorg voor gemak, duurzaamheid, gezondheid en transparantie.