Jouw innovatie in de Spotlights?! Meld je hier aan voor de Horecava Innovation Awards

Blog Fynn Boots: tips om efficiënter om te gaan met dieetwensen van gasten

Sinds 3 jaar weet ik dat ik intolerant ben voor caseïne (melkproducten). Dit maakt eten buiten de deur een stuk ingewikkelder. Hoe leuk ik het ook vind, het kost altijd extra tijd en verwarring. Dit is niet alleen vervelend voor mij maar ook voor de chefs die (soms onnodig) hun gerechten om moeten gooien. Om het je gasten en de chefs wat makkelijker te maken heb ik een aantal tips op een rijtje gezet.


Weet het verschil tussen allergie, intolerantie of dieetwens

Bij chefs lopen irritaties op en worden ze lakser, omdat tegenwoordig bijna iedereen een ‘allergie’ lijkt te hebben. Er is echter een groot verschil tussen allergieën, intoleranties of dieetwensen.

Bij een voedselallergie speelt het immuunsysteem een grote rol. Als iemand met een voedselallergie bepaalde eiwitten binnenkrijgt, maakt het lichaam antistoffen aan en dat kan voor heftige reacties zorgen. De klachten kunnen zich uiten via de huid, ogen, luchtwegen, het maag-darmkanaal en via hart- en bloedvaten. Ook kan iemand last krijgen van zwellingen, vooral in het gezicht. Een zwelling in de hals kan levensbedreigend zijn.

Bij een intolerantie speelt het immuunsysteem geen rol. Hier gaat het erom dat je lichaam bepaalde stoffen niet (goed) kan verteren. Symptomen verschijnen later dan bij een allergie. Klachten kunnen zijn: misselijkheid, overgeven, buikpijn, diarree of juist verstopping. Sommige mensen met een intolerantie kunnen soms wel een kleine hoeveelheid verdragen.

Een speciale intolerantie is de glutenintolerantie. Er zijn mensen met coeliakie. Dit is een intolerantie, maar wel gevaarlijk. Als mensen met coeliakie gluten eten, treed het immuunsysteem op en maakt het antistoffen aan tegen gluten, maar ook tegen lichaamseigen stoffen. Uiteindelijk beschadigen die de darmen van een coeliakiepatiënt wanneer hij of zij gluten (al in hele kleine hoeveelheid) consumeert.

Er zijn natuurlijk ook gasten die iets liever niet eten. Bijvoorbeeld veganisten of vegetariërs. Het verschilt vaak in welke mate zij bepaalde producten niet willen eten. Daarom is het erg belangrijk om de gast te vragen wat hij of zij precies wel en niet eet.

Wanneer het team op de hoogte is van deze verschillen kan er aan de chef gecommuniceerd worden wat voor maatregelen er genomen moeten worden. Zo hoef je in sommige gevallen van intolerantie iets minder secuur te zijn dan bij een allergie.

Allergenen menu

Uitgebreide aanduidingen op het menu

Veel restaurants hebben al iconen of manieren om sommige stoffen aan te duiden op hun menu. Er zijn echter een paar misleidende factoren.

Allereerst kunnen gasten hier niet uit opmaken hoeveel van een bepaald product in het gerecht zit. Sommige mensen kunnen een kleine hoeveelheid verdragen waarvoor ze intolerant zijn. Anderen kunnen al (ernstige) klachten krijgen van een kruimel. De hoeveelheid is dus handig om te vermelden.

Ten tweede is melk een lastige. Mensen met een lactose-intolerantie kunnen sommige producten wel verdragen. Bijvoorbeeld harde kazen of zure melkproducten. Anderen kunnen helemaal geen melkproducten verdragen. Maak dus een onderscheid tussen lactose houdende producten en alle melkproducten.

Extra tip: Laat zien dat het mogelijk is om sommige gerechten iets aan te passen om sommige voedingsmiddelen te vermijden. Zo heeft de gast meer keuze!

Het hele team productkennis bijbrengen

Het is belangrijk dat het hele team op de hoogte is van de meest voorkomende allergenen, intoleranties en dieet wensen. Daarnaast zou elke werknemer kennis moeten hebben over het menu en alle producten in het restaurant. Zo kan er efficiënt gewerkt kan worden. Lees hier op wat voor manieren je personeel productkennis zou kunnen bijbrengen.

Communicatie met het team

Wanneer er een gast aanwezig is met een allergie, intolerantie of dieetwens is het van belang dat dit bekend is bij al het personeel. De gast hoeft deze informatie dan niet onnodig te herhalen. Zo kan de gast onbezorgd genieten van zijn of haar restaurantervaring.

Communicatie met de gast

Als een gast binnenloopt en aangeeft iets niet te kunnen eten, is het belangrijk om erachter te komen of het gaat om een allergie, intolerantie of dieetwens. Dit scheelt het personeel (vooral de chef) onnodig werk.

Al met al kan je dus met kleine aanpassingen je gasten (met allergieën, intoleranties en dieetwensen) hun bezoek aan jouw restaurant een stuk aangenamer maken. Een eerste stap is onderscheid maken tussen allergieën, intoleranties en dieetwensen. Het personeel moet hiervan op de hoogte zijn en het is van belang dat er snel een onderscheid gemaakt worden tussen een allergie, intolerantie of dieetwens. Extra aanduidingen op het menu kunnen daarbij voor meer duidelijkheid zorgen bij de gast. Door middel van goede interne communicatie en productkennis kunnen gasten efficiënt geholpen worden.  Zo hoop ik dat samen met mij vele anderen minder op zien tegen het plaatsen van hun bestelling.

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

http://www.gastvrijheidscoach.nl


Deel dit bericht
Bekijk meer Sven Sallaerts: ‘Maak je droom werkelijkheid!’
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!