Personeel

Fynn Boots: Hoe houd je je personeel langer bij jouw bedrijf?

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
dinsdag, 1 juni 2021

Vervanging kost geld Dat ik van baan wissel is niet alleen jammer voor mij, maar ook voor mijn werkgever. Vervanging...

Vervanging kost geld

Dat ik van baan wissel is niet alleen jammer voor mij, maar ook voor mijn werkgever. Vervanging vinden kost namelijk veel tijd en geld. Het kost de sector zo’n 1,4 miljard euro per jaar.

In Nederland is het vanzelfsprekend dat de meeste horeca baantjes tijdelijk zijn. Ook is het meeste horecapersoneel jonger dan 30 jaar. In andere landen komt het vaker voor dat iemand boven de 30 je bediend. Wat zou de reden zijn dat dertigers massaal stoppen met hun horecabaan?

Sophie

Sophie is 26 en kreeg geen contractverlenging vanwege corona. In haar omgeving ziet ze dat veel (bijna) dertigers de horeca verlaten. “Je moet echt wel tegen een stootje kunnen” zegt ze. Volgens haar is de horeca een harde wereld waar je wel tegen fysiek zwaar werk en commentaar moet kunnen. Dat is de reden dat veel mensen in haar omgeving zijn gestopt met het werken in de horeca.

“Mijn advies zou zijn: een beter basisloon om mee te beginnen. Laat het personeel zien wat ze waard zijn. Organiseer daarnaast ook leuke personeelsuitjes en activiteiten, maar wees als manager ook eerlijk tegen jezelf.”

Wat zeggen de experts?

Volgens experts gaat het niet alleen maar om het relatief lage salaris. Horecabedrijven hebben namelijk niet genoeg geld om de salarissen te verhogen. Ze zouden echter wel de capaciteit hebben om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door het personeel beter op te leiden en te investeren in keukenapparatuur en andere hulpmiddelen.

Tom

Tom is 20 jaar en heeft een horeca bijbaantje. Volgens hem letten sommige managers teveel op de regels en vergeten ze soms dat het gaat om de teamspirit en de gast.

“Soms kan je beter iets minder streng zijn, dit komt het werk en teamspirit namelijk ten goede.”

Baukje

Baukje (20 jaar) is freelancer geworden omdat ze een aantal dingen miste in haar werk. Tijdens haar baan bij een koffiezaak voelde ze dat haar manager geen waardering voor haar had en ze zag geen mogelijkheid om door te groeien. Toen ze als freelancer aan het werk ging voelde ze zich meer gezien en kon ze werken onder betere omstandigheden.

“Ik heb ervaren dat het heel fijn is als mensen naar je luisteren. Ik voelde me daardoor erg gewaardeerd.”

Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien heeft haar personeelsverloop drastisch kunnen verlagen en is een goed voorbeeld voor andere horecazaken. Dit is ze gelukt door met behulp van software werknemers te vinden die goed aansluiten bij de visie en waarden van het bedrijf. Lees hier voor meer informatie over het succes van Le Pain Quotidien.

Wat ik heb ervaren tijdens mijn werkervaring is weinig erkenning, een hoge werkdruk (met weinig tot geen pauzes). Ook miste ik trainingen. Dus wat ik aan alle horecazaken zou adviseren is een erkenningsprogramma (zodat werknemers ook kunnen doorgroeien), minder stress (door bijvoorbeeld meer pauzes) en trainingen (over productkennis, efficiëntie en omgaan met gasten).

Dit zijn slecht enkele ervaringen van jongeren in de horeca. Natuurlijk zijn de behoeften per werknemer verschillend. Wat we wel hieruit kunnen halen is dat er behoefte is aan meer erkenning voor horecawerknemers. Meer salaris, team uitjes, minder streng zijn, vragen stellen en/of trainingen kunnen er dus voor zorgen dat horecawerknemers zich meer gezien voelen en langer bij jouw bedrijf blijven

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Fynn Boots