Fast Casual Entree Magazine Ondernemerschap

Deze 5 fast casual formules worden jouw concurrent

Aangeboden door: Entree Magazine
maandag, 24 april 2023

Er komen steeds meer ondernemers die beginnen met één restaurant, maar daar wel de ambitie mee hebben om uit te groeien, soms tot een (kleine) keten. Vaak worden nieuwe zaken opgezet door ambitieuze, meestal jonge, ondernemers. Dit zijn vijf Nederlandse fast casual formules die de aankomende jaren (flink) gaan uitbreiden.

  • Vegitalian (Utrecht):
    Tientallen locaties in binnen- en buitenland

Het vegan en Italiaanse geïnspireerde restaurant Vegitalian heeft nu twee locaties in Utrecht en gaat flink groeien. Er wordt gekeken naar tientallen locaties in het buitenland. De eigenaren krijgen daarbij hulp van investeringsclub V-SQUARE. De eerste vestiging in de Utrechtse Schoutenstraat opende in 2020 en was een hit onder jong publiek tussen 20 en 45 jaar (het restaurant heropende onlangs weer na een brand in december). In 2022 opende een Vegitalian pizzabar in de Nachtegaalstraat in Utrecht. In september wordt er een zaak geopend in Amsterdam.

Eigenaren zijn Sippien Baarsma, Wichert van Rijn en Joep van den Bersselaar. Zij hebben een missie met Vegitalian. Van den Bersselaar: “We willen een positieve impact maken op de planeet, mensen en dierenwelzijn. Onze ambitie is groter dan de stad Utrecht, en zelfs groter dan Nederland. Wij willen een bijdrage leveren door het maken van bewuste keuzes aantrekkelijk te maken voor een groter publiek.” Vegitalian is een op de Italiaanse keuken geïnspireerd casual dining-concept met een volledig vegetarisch en grotendeels veganistisch menu.

De eerste twee ondernemers, Baarsma en Van Rijn, zitten ook achter onder andere de zaken The Streetfood Club (Breda en Utrecht), Ruby Rose (Utrecht), Carmel Market (Utrecht) en Rum Club (Utrecht) en werden tijdens de Entree Awards uitgeroepen tot Horecaondernemers van het Jaar.

  • Taste Like Chicken (Amsterdam):
    Meerdere (franchise) vestigingen)

Taste Like Chicken is het eerste vegan kiprestaurant van Nederland. Het concept is van een groep ondernemers en investeerders uit zowel Amsterdam als Rotterdam. Zij geloven dat Taste Like Chicken de toekomst van ‘fast- en funfood’ is. Deze groep staat onder leiding van ondernemers Sanne Cornelissen en Korak Specht. Het restaurant opende afgelopen januari de eerste vestiging aan de Van Woustraat in Amsterdam. Op het menu staan alle kipklassiekers, maar dan zonder de kip.

Taste Like Chicken is klaar om te groeien. De ambitie is om dit jaar het eerste franchisecontract te tekenen. Naast deze franchiseconstructie, wordt er in 2024 een tweede locatie in Amsterdam geopend. Het jaar daarop, in 2025, hoopt Taste Like Chicken twee tot vijf franchisevestigingen te openen.

  • The Shift (Den Bosch):
    25 locaties binnen 5 jaar

In oktober 2022 openden Jasper Spaargaren en Mark Velu de eerste vestiging van het hybride restaurantconcept The Shift in Den Bosch. Bijzonder is het plantaardige menu en de menu-en decorwissels gedurende de dag. Elk dagdeel heeft een andere sfeer. Ze vertellen: “‘s Morgens is het een ontspannen koffie- & juicebar. ’s Middags een botanische lunchzaak met flatbreads, panini’s en soep. En tenslotte een kleurrijk streetfoodconcept in de avond.” Iedere dag om 11.30 en 14.30 uur verandert het interieur. Hoe dat gaat? “Bewegende muren, panelen die omklappen, zonwering die van kleur verandert, lampen die omhoog vliegen, sloven die van kleur verschieten, boekenkasten die de grond in zakken, een verdwijnende piano, planten die omhoog komen. Zelfs de geur verandert. En dit alles voltrekt zich in een minuut.”

Het concept valt goed in de smaak en daarom wil The Shift uitbreiden. “We zijn klaar voor groei.” De ambitie is helder: 25 locaties binnen vijf jaar. The Shift wil in de aankomende periode gecontroleerd groeien. Dit houdt in dat ze eerst twee eigen locaties willen openen in Utrecht, Nijmegen, Eindhoven of Breda. Hierna hoopt het concept door te groeien middels (master)franchise. “Wij zijn naast lege panden ook op zoek naar partijen met een eigen locatie maar zonder levensvatbaar concept die mee ‘aan boord’ willen.”

Spaargaren en Velu besluiten: “Het hele proces is door hoge mate van digitalisering en centrale voorbereiding al helemaal gereed om op te schalen. In alle (middel) grote steden willen we een positieve impact maken onder de purpose: Unlock the vegan shift for mass, to kick climate change ass’.”

  • Masmais (Amsterdam):
    Elk jaar een nieuwe zaak

Twee jaar geleden openden Mike van Kruchten en Yves Jim van de Ven een zaak in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer: MasMais Taqueria. Beiden hadden op dat moment nog geen horecaervaring. De passie voor eten, mensen samenbrengen, ondernemen en de Mexicaanse keuken was wél aanwezig.

Ze vertellen: “Na een erg succesvol eerste jaar wilden we meer. Maar schalen op de manier hoe succesvolle formules het meestal doen door een exacte copy elders in de stad neer te zetten leek ons saai. Ook wilden we graag in Bos en Lommer blijven omdat wij hier allebei wonen en geloven in de buurt. Daarom hebben we het concept MasMais Marisqueria ontwikkeld, zelfde vibe, zelfde buurt. Ook Mexicaans eten, maar dan enkel en alleen seafood.”

Van Kruchten en Van de Ven zijn ervan overtuigd dat ze binnen een relatief klein gebied verschillende MasMais-concepten kunnen openen zonder dat het kannibaliseert. Dit komt door de diversiteit binnen de Mexicaanse keuken. “We proberen een sterk merk neer te zetten waar verschillende, maar wel hele herkenbare, concepten onder vallen.” MasMais heeft de ambitie om elk jaar een zaak te openen. “De voorwaarde is wel dat het een uniek concept is wat binnen het MasMais-concept valt en dat het iets toevoegt aan de buurt.”

  • KOM – je soep in Den Haag:
    Minimaal 5 locaties in 3 jaar

KOM heeft nu een locatie in Den Haag en biedt gezonde maaltijden aan op een duurzame manier. Dit betekent geen plastic verpakkingen en een volledig vegetarisch en overwegend plantaardig menu. Eigenaar Paco Bleeker: “Ook doen we voor 95% aan elektrische bezorging en proberen we te zoeken naar herbruikbare verpakkingsopties. Ons doel is een gezonder en eerlijk alternatief te bieden van bereid voedsel.”

Bleeker wil graag met zijn bedrijf groeien. “In de aankomende drie jaar uitbreiden naar minimaal vijf locaties in onder andere Utrecht, Rotterdam, Den Haag, en Amsterdam.” Groei gaat niet niet altijd zonder slag of stoot, weet Bleeker. “Mijn grootste groei als ondernemer is voortgekomen uit de fouten die ik heb gemaakt bij KOM. Denk bijvoorbeeld aan te snel nieuwe vestigingen willen openen. Het onderschatten of bewaken van de marges die nodig zijn om elke maand positief te eindigen, of te vroeg en vervolgens weer te laat extra personeel aan te nemen.”

Hij vervolgt: “Door te reflecteren op wat er fout is gegaan en hoe ik het de volgende keer beter kan doen, ben ik in staat geweest om mijn bedrijf te laten groeien en te verbeteren. Het is natuurlijk niet makkelijk om toe te geven dat je iets fout hebt gedaan, vooral niet als het om je eigen bedrijf gaat. Maar het is juist die kwetsbaarheid die anderen kan inspireren. Door open te zijn over je fouten, geef je anderen de ruimte om ook te falen en te leren. Dus onthoud, fouten maken is menselijk. Maar het is wat je ermee doet dat het verschil maakt.”

De focus van KOM ligt op het thuisbezorgen en afhalen van maaltijden, maar er is ook een mogelijkheid om in het restaurant te eten, ook (bedrijfs-)catering is een belangrijk focuspunt. Het is het eerste horecabedrijf van Bleeker. “Hiervoor heb ik gewerkt voor een keten van dierenziekenhuizen, dus ik heb wel kennis van het bedrijfskundige aspect en ik heb vooral interesse in de werking van de horecabranche.”