Vertel, wie zijn jullie?
Wij zijn Arend en Bert. Ons bedrijf heet Ferm Foods. Onder de naam Bikl brengen we gefermenteerde pickles op de markt, barstensvol smaak. Bovendien koelvers en 100% natuurlijk, dus zonder E-nummers of synthetische azijn. We zijn gestart met schijfjes augurk en cornichons (kleine augurkjes) in 3 smaken: Mosterd & Dille, Rozemarijn & Knoflook en Steranijs & Citroengras.
(Bestaande augurken zijn in Nederland veelal niet gefermenteerd, bevatten E-nummers en zoetstof, en worden verhit)

Arend & Bert
Wat is jullie achtergrond?
We hebben tientallen jaren in de media gewerkt als journalist, uitgever en ondernemer bij o.a. Business Insider en Nu.nl. Maar nu werken we dus met heel veel plezier in food. Beiden hebben we koken als hobby en we vinden het super om dagelijks andere mensen te ontmoeten die echt passie hebben voor wat ze doen.
Wanneer en hoe is het idee voor de start-up ontstaan?
“Het is dé manier om groente te bewaren én geweldig op smaak te brengen.”
Bert heeft een volkstuin en fermenteerde zelf augurken. Toen ik die proefde realiseerde ik me dat de augurken zoals ik ze kende lang niet zo lekker en knapperig waren als deze gefermenteerde augurken. We zagen wereldwijd de aandacht voor fermentatie. Het is dé manier om groente te bewaren én geweldig op smaak te brengen. Maar in Nederland zagen we nog bijna niemand dit bedrijfsmatig doen. In 2019 besloten we te onderzoeken of dit een goed idee was.
Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?
We hebben met topkok Yolanda van der Jagt (die ooit met superchefs als Alice Waters en Jamie Oliver werkte) recepturen ontwikkeld. Die hebben we onder chefs getest. Ze reageerden enorm enthousiast. Toen hebben we nagedacht over een merk, unieke verpakking (onbreekbare stazakken) en zijn we op de Horecava van 2020 live gegaan.
We stonden in het Start-up Lab en mochten ook een pitch geven aan 5 groothandels. Alle 5 reageerden zeer positief. Maar enkele weken daarna brak corona uit.
Waar staan jullie nu?
Ondanks corona zijn we opgenomen in het assortiment van o.a. HANOS, VHC Jongens en Bidfood. We hebben prachtige klanten zoals Brouwerij ’t IJ, Hilton en NH Hotels.
En op de consumentenmarkt zijn we inmiddels verkrijgbaar in kleine zakjes die je o.a. bij Crisp en Marqt kunt kopen.
Food Innovation Magazine heeft ons in 2020 uitgeroepen als een van de meest belovende food start-ups.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
We willen Bikl nadrukkelijk als smakelijke snack presenteren. Bikl pickles passen perfect op een borrelplank, maar ook als apart borrelhapje, net als verse olijven. En het gaat super samen met bier.
Naast augurken willen we ook andere groente als bloemkool en wortel fermenteren en als snack op de markt brengen.

Borrelplank met Bikl
Wie is jullie doelgroep?
We richten ons vooral op mensen voor wie smaak en kwaliteit belangrijk is. Vertaald naar de horeca en hospitality sector betekent dat, dat we ons vooral richten op kroegen met een betere en spannendere borrelkaart, strandtenten die werk maken van hun menukaart, stadsbrouwerijen en hotels met mooie restaurants. Plus natuurlijk goeie cateraars.
Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?
“Een cornichon van ons haalt de smaak van iets vettigs, bijvoorbeeld een plakje worst, zalm of kaas echt omhoog.”
We bieden de horeca een plantaardige snack die uitnodigt om door te eten. Eentje die je smaakpapillen tot leven brengt waardoor je ook andere gerechten beter proeft. Een cornichon van ons haalt de smaak van iets vettigs, bijvoorbeeld een plakje worst, zalm of kaas echt omhoog. En iedereen weet dat gefermenteerde producten hot zijn, kijk maar naar bijvoorbeeld de opmars van kombucha en kimchi, dus je gaat mee met je tijd. Bovendien is de marge ook dik in orde.
Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?
We staan op beurzen, bezoeken leveranciersdagen bij groothandels, benaderen grote klanten in de food service, maar doen ook aan spontane bezoeken bij horeca in grote steden. Bovendien werken we samen met mooie merken zoals Brandt & Levie, Livar en Sparc.