Start-up Vol5: de vegan basissaus voor iedere chef

Vol5 is dé nieuwe sensatie op vegan gebied. Deze start-up maakt het voor elke chef mogelijk om zijn eigen signature aan een vegan basissaus toe te voegen. De Jus de Vegetable is een saus met een gouden randje, aldus bedenker Guus Vredenburg.


Vertel eens, wie ben je?

Ik ben Guus Vredenburg, eigenaar van Food Things! en de ontwikkelaar van VOL5. Ik ben opgeleid in de gastronomie waarin ik als 15-jarige ‘commis de cuisine’ startte bij een restaurant met een meester-kok aan het hoofd van de keuken.

In mijn carrière werkte ik 23 jaar lang in de beste keukens van Nederland en Europa, waaronder enkele bedrijven met 1 tot 3 Michelin-sterren. Smaak, kwaliteit en techniek zijn de kernwoorden waar ik en Food Things! voor staan en groente is mijn passie.

Na mijn glansrijke loopbaan in internationale keukens richtte ik mijn bedrijf Food Things! op, dat gespecialiseerd is in productontwikkeling voor de foodservice en voedingsmiddelenindustrie. Met de vijfde smaak umami als leidraad werden inmiddels de meest uiteenlopende producten ontwikkeld.

Guus Vredenburg Vol5 | Horecava

Wanneer en hoe is het idee voor start-up ontstaan?

De behoefte aan puur, smaak en groente en het gebrek aan een echte ‘jus de vegetable’ in de markt bracht ons op het idee om VOL5 te ontwikkelen. In onze umami masterclasses geven wij deelnemers gereduceerde knolselderij in blinde proeverijen en keer op keer krijgen wij te horen dat zij een vleesjus proeven. Toch ontbrak er nog te veel om hiervan een hoog kwalitatieve ‘ready to use’ saus te maken. Bij Food Things! zijn wij specialist in innoveren in food, dus de uitdaging was daar!

Wat heb je gedaan om het bedrijf op te starten?

De coronatijd heeft mij gemotiveerd om de saus te ontwikkelen en te perfectioneren. Net als andere bedrijven heb ik leren omgaan met de nieuwe wereld die plotseling werd gecreëerd om ons heen. Van vol gas terug naar de tekentafel en kansen creëren voor zowel jezelf als voor de markt. Food Things! Is hierin gespecialiseerd voor opdrachtgevers, nu hebben wij het toegepast voor ons zelf. Van scratch af aan jezelf een forse uitdaging geven en met weinig tot geen budget doorpakken, dat geeft energie!

“Het is leuk om te dromen, maar het is nog beter de droom waar te maken.”

Stap voor de stap is de mooiste Jus de Vegetable ontwikkeld. Ik heb alle kennis die ik bezit erin gestopt en vervolgens hebben de top chefs van VOL5 er kritisch naar gekeken en het beoordeeld. Het is leuk om te dromen, maar het is nog beter de droom waar te maken. Nadat de beste chefs ons een enthousiaste ‘go’ gaven en ook alvast bestelden als pre-order zijn wij de markt op gegaan. Door persoonlijk contact, uitleg, enthousiasme, werkbezoeken en fan te zijn van onze innovatie is het niet alleen een verhaal maar ook een trots product waar iedereen trots op mag zijn als hij/zij daarmee werkt.

Start-up Vol5 | Horecava

Waar staan jullie nu?

De VOL5 Jus de Vegetable staat nu in het ontplooiingsproces, net als een plantje dat ontluikt in de lente wordt VOL5 steeds bekender en geniet van de warme aandacht van de chefs. Het groeiproces doen wij gestructureerd en rustig om het beste op de markt te zetten voor de chefs!

Wat zijn de toekomstplannen?

Ik wil de beste Jus de Vegetable eerst in Nederland en België laten landen en vervolgens wil ik Europa hiermee verrassen. Een super smaakvolle Jus de Vegetable voor iedereen. De vegan basissaus voor iedere chef die ook nog een eigen signature kan geven aan de saus.

“De vegan basissaus voor iedere chef die ook nog een eigen signature kan geven aan de saus.”

Wie is jullie doelgroep?

De doelgroep is breed: chefs, foodservice, B2B, zorginstellingen & institutionele sector. Kortom iedereen die interesse heeft in een heerlijke unieke vegansaus.

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Zonder twijfel kunnen we stellen dat VOL5 een hoge kwaliteit, een uitzonderlijke smaak en unieke eenvoudige toepasbaarheid heeft. Een saus met een gouden randje, dat het antwoord is op de zoektocht van velen naar duurzame voeding die uit minder vlees bestaat.

Start-up Vol5 | Horecava

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

Het genereren van zichtbaarheid gaat via LinkedIn, Facebook, Instagram door iedereen met de groei mee te laten leven. Hoe het is ontstaan en waar ik mee bezig zijn, persoonlijke berichten en bovenal het warme netwerk dat in de jaren is ontstaan met iedereen, de passie voor food en bovenal de persoonlijk benadering door ons.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Super positief, oprecht verrast over de smaak, kwaliteit en het zeer makkelijke gebruik van de VOL5. De heerlijke aroma’s die aan vlees doen denken en een product dat vegan én ambachtelijk is gemaakt.

Waar zijn jullie trots op?

Wij zijn trots op het resultaat, trots op de smaak van VOL5 en trots om hiermee de wereld een stukje minder vlees te laten eten.

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Wij zijn ras ondernemers en houden van uitdagingen, dat maakt ons scherp. Mochten wij al hulp nodig hebben dan is het voor distributie en verkooppunten all over the world. Maar daar zijn wij nog niet.

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Ontwikkel een product waar jezelf in gelooft en geeft het al jou energie om het te laten groeien, focus altijd op kwaliteit en geniet.


Deel dit bericht
Bekijk meer 'Een innovatie moet impact hebben'- Jip Rietveld
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!