Risottini: dé Italiaanse bitterbal voor jouw borrelplank

Hollands van buiten, Italiaans van binnen. De start-up Risottini wil met hun snack de Nederlandse borrelkaarten veroveren. In deze 'Start-up in the spotlight' praten eigenaren Daan Klein en Merijn Kok over hun Italiaanse bitterbal.


Vertel, wie zijn jullie?

Daan Klein (27) en ik, Merijn Kok (26). Twee vrienden wonend in Amsterdam. Merijn komt uit Hippolytushoef en ik uit Abcoude.

Wat is jullie achtergrond?

We hebben beiden Hoge Hotelschool gedaan en afgerond, aan Hotelschool the Hague in Amsterdam. Allebei veel horeca ervaring, ik voornamelijk in de keuken en Merijn in de bediening. Tijdens onze stage in Barcelona leerden wij elkaar kennen en vonden we onze gezamenlijke passie: ondernemen in food.

Wanneer en hoe is het idee voor start-up ontstaan?

4 Jaar geleden, tijdens een diner voor oud-studenten van de hotelschool wat wij organiseerden. Ik kookte een afgekapte versie van de Italiaanse Arancini waarop Merijn zei: hier moeten we wat mee doen. Iedereen was namelijk zo enthousiast over het risotto bitterballetje dat we besloten hier naast onze studie mee te beginnen!

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

We zijn begonnen met het zoeken van een producent, want zelf maken zou te kostbaar, te tijdrovend en niet volgens de richtlijnen zijn. Na het vinden van een producent en het draaien van een eerste productie hebben wij een stand gehuurd op Taste of Amsterdam. In het eerste weekend verkochten wij 7000 Risottini. Toen wisten we: hier is markt voor. Vervolgens zijn we zo veel mogelijk horeca binnen gestapt om iedereen gewoon lekker te laten proeven, feedback te verzamelen en natuurlijk klanten te winnen. Daarna kwamen de groothandels in beeld.

Waar staan jullie nu?

Onze producten liggen in alle (grote) horecagroothandels van Nederland. Daarnaast start in april Crisp als eerste retailer nu met ons oven & airfryer product. We hebben twee personeelsleden in dienst en zijn keihard aan het groeien!

Wat zijn jullie toekomst plannen?

De Nederlandse borrelkaart veroveren! Daarna expansie naar België, Duitsland en de UK.

Wie is jullie doelgroep?

Alle mensen die van lekker eten houden! Qua horeca focussen wij vooral op klassieke horeca, en het liefst zaken met een terras.

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Onze snacks zijn super lekker, Italiaans en volledig vegetarisch. Als je jouw gasten Italiaans wil laten genieten dan is Risottini hét product voor op je borrelkaart!

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

Heel veel zaken binnenstappen. En social media.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Super goed! Twee vrienden die de stoute schoenen hebben aangetrokken en de Nederlandse borrelkaart willen vernieuwen!

 

“Al meer dan een miljoen Risottini verkocht!”

 

Waar zijn jullie trots op?

We zijn trots dat we ondanks de corona nog steeds onwijs zijn gegroeid en we al meer dan een miljoen Risottini hebben verkocht!

 

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging is dat we nog sneller zouden willen groeien, en wij daarom op zoek zijn naar een investeerder. Vaak zitten de dagelijkse bezigheden in de weg bij het zoeken naar een investering, maar wij komen graag in contact met potentiële investeerders.

 

“Durf fouten te maken”

 

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Durf fouten te maken, geloof in je product, werk hard en geniet van het ondernemerschap!


Deel dit bericht
Bekijk meer 4 niet te missen horeca hotspots
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!