Noud Versteegh: ”Leidinggeven leer je niet uit een boekje”

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
donderdag, 11 maart 2021

General Manger worden voor je 30e, dat is niet voor iedereen weggelegd. Noud Versteegh (26) slaagde hierin toen hij afgelopen zomer bij Kasteel De Hooge Vuursche door zijn leermeester geïntroduceerd werd. De positie van General Manager was open en Noud besloot deze grote uitdaging aan te gaan.

Een carrière in hospitality

Toen Noud Versteegh op 16-jarige leeftijd in Delft op de markt een bijbaan in een eetcafé vond, kwam hij er al snel achter hoe leuk hij werken in de horeca vindt. Hij nam de beslissing om van zijn interesse in de horeca zijn studie te maken en koos voor de opleiding Hotel- en Eventmanagement aan de TIO. Met zijn diploma op zak ging Noud op zoek naar een baan en kwam terecht bij Event Company. Hier heeft hij een aantal leerzame jaren gewerkt. Ook ontmoette hij hier zijn leermeester met wie hij nu nog steeds regelmatig contact heeft.

In 2019 vond Noud het tijd een nieuwe uitdaging te zoeken, waarna hij begon als Event Manager bij Hotel Arena. Bij Event Company was hij gewend aan groepen van ca. 150 gasten, maar bij Hotel Arena was dit heel anders. Zijn eerste event, met een groepsgrootte van 1100 gasten, was dan ook een grote uitdaging. Echter, door zijn goede voorbereiding was het event een succes.

Het was een flinke klus, ik had het hele plan uitgeschreven. Je moet overal rekening mee houden; wie doet wat, wie is waar verantwoordelijk voor, wie stuur ik direct aan en welke supervisor is waar verantwoordelijk voor. Daarnaast moet je ook rekening houden met de beveiliging en EHBO. Als de avond dan goed is verlopen en de gasten tevreden naar huis zijn gegaan, geeft dat een enorme voldoening’

Noud zijn leermeester, de bedrijfsleider van een andere locatie van Event Company, introduceerde hem bij de eigenaren van Kasteel De Hooge Vuursche, wat ook onder het moederbedrijf Event Company valt. Tijdens de Coronacrisis mistte het bedrijf een leidinggevende. Noud startte hier in juni 2020.

‘In mijn positie als General Manager (GM) wissel ik veel af tussen het aansturen van de werknemers, het kantoorwerk en contact met de gasten op de vloer. Dat vind ik heel fijn.’

Een baan als GM brengt veel uitdagingen met zich mee. Zo merkt Noud dat het soms best lastig kan zijn de juiste manier te vinden om medewerkers te motiveren. Verschillende mensen hebben namelijk ook verschillende benaderingen nodig. Door te praten, af te tasten en te voelen leert Noud hoe hij het beste uit zijn medewerkers kan halen.

Kasteel De Hooge Vuursche

Kasteel De Hooge Vuursche is een evenementenlocatie gevestigd in een aantal monumentale panden. De grootste focus ligt op het organiseren van bruiloften in het kasteel. Daarnaast biedt het bedrijf ook vergaderruimtes aan in het koetshuis en is het mogelijk om hotelkamers te boeken voor zowel de bruiloften als voor de zakelijke markt.

‘De monumentale panden met de historische achtergrond en het prachtige landgoed rondom het kasteel maken ons uniek. Daarnaast onderscheiden wij ons door het volledig ontzorgen van de gast.’

De filosofie is inspelen op de emoties van gasten. Aandacht en beleving staat voorop. De natuur rondom het pand helpt hier ook aan mee. Zakelijke gasten kunnen bijvoorbeeld lekker wandelen tussen hun meetings door.

De ligging en de panden van het bedrijf zijn niet de enige factoren waardoor Kasteel De Hooge Vuursche zich onderscheidt van de rest. Ook door het serveren van eten van hoge kwaliteit onderscheid het kasteel zich van de concurrent,  aldus Noud. Maar ook door de medewerkers, zij zijn namelijk eerlijk, flexibel, tonen respect en hebben wilskracht.’

Covid-19

Toen Noud begon als General Manager bij Kasteel De Hooge Vuursche was Covid-19 al een aantal maanden in ons land. Zijn eerste taak was om het bedrijf door deze crisis heen te loodsen. Kasteel De Hooge Vuursche werd noodgedwongen in te spelen op de ‘leisure markt’, aangezien events voor grote groepen niet meer mogelijk waren.

Nu mochten gasten zonder afspraak gebruik maken van het restaurant en van de hotelkamers. Ook waren bruiloften op locatie weer mogelijk met een maximum van 30 gasten, mits de gasten zouden overnachten. Dit was een voorwaarde zodat er toch gegeten en gedronken kon worden in het kasteel.

Nadat de tweede lockdown in ging was dit niet meer mogelijk en kon het bedrijf alleen nog maar zalen verhuren voor vergaderingen met educatieve doeleinden op 1,5 meter zonder eten en drinken.

‘Overschakelen naar leisure was erg wennen. Wij zijn namelijk een banqueting hotel en leisure is dan een hele andere tak van sport.’

Passie en zichtbaarheid

Als advies wil ik meegeven dat het belangrijk is om passie te tonen en iets te doen wat je leuk vindt. Dit vind je door veel uit te proberen, bijvoorbeeld tijdens stagelopen. Als je niet volledig achter je keuzes staat of hetgeen wat je doet niet leuk vindt, dan straal je dat ook  uit. Met een positieve uitstraling kom je heel ver. Daarnaast moet je open kunnen staan voor kritiek, want van kritiek leer je erg veel. Zorg ook dat je als leidinggevende op de vloer te vinden bent. Als jouw medewerkers zien dat jij ook bezig bent op de vloer, krijg je meer respect en gaat leidinggeven makkelijker.

‘Je moet kunnen herkennen en erkennen wat er in het bedrijf speelt onder de medewerkers. Dit zorgt ook voor een betere connectie met het team.’

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl/

Auteur: Nikki Alink