De belangrijkste succesfactor is gastvrijheid

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
woensdag, 14 april 2021

Bon Chef! Jochem Myjer, geboren in 1977 in Leiden, begon op zijn 15e met werken als afwasser in de horeca....

Bon Chef!

Jochem Myjer, geboren in 1977 in Leiden, begon op zijn 15e met werken als afwasser in de horeca. Al snel kreeg Jochem de smaak te pakken. Dit viel ook zijn werkgevers op, en zo werkte hij zich op van afwasser in de keuken tot chef. Na zijn eerste horeca-ervaring in Leiden verhuisde hij naar Groningen, waar hij startte met de studie biologie. Uiteraard was Jochem niet van plan stil te zitten naast zijn studie en kwam hij te werken bij een eetcafé in Groningen. Het duurde dan ook niet lang voordat hij hier de leiding over de keuken op zich had genomen. Ondanks de successen in de horeca is Jochem toch een ander pad gaan bewandelen. Inmiddels weten we allemaal welk pad dat hij heeft gekozen: cabaretier.

De beleving van de horeca bepaalt de ervaring van mijn bezoekers

Jochem meyjer op amstel live

De show zelf is een onderdeel van de hele avond en de totaal beleving van de bezoekers.

Jochem is dan wel niet meer werkzaam in de horeca, als een van de succesvolste cabaretiers van Nederland heeft hij hier meer mee te maken dan je zult denken. Wij stelden Jochem de vraag hoe hij zelf de band zou beschrijven tussen zijn werk en de horeca:De horeca bepaald de ervaring van mijn bezoekers. De sfeer en gemoedstoestand van de bezoekers wordt bepaald vanaf het eerste contact met de portier, daarna door de garderobe en vervolgens door de bar waar bezoekers voor aanvang van de show een drankje halen. De show zelf is een deel van de hele avond, de horeca en service eromheen is de rest. Vaak combineren bezoekers van mijn shows dit met een weekendje weg of een dagtripje. Mijn show is vaak de aanleiding, maar als zij na een jaar terugdenken aan mijn show zullen zij ook denken aan hoe leuk of hoe fijn het hele weekend bijvoorbeeld was.”

“Gasten die een hotel bezoeken voor werk, willen liever thuis zijn”

Jochem meyjer tour

Liever thuis willen zijn

Naast zijn werk in de theaters, werkt en slaapt Jochem op hoogtepunten wel vier keer per week in een hotel. Ook hier heeft hij dus volop met horeca en gastvrijheid te maken. Omdat de hotels de plek zijn waar hij vaak schrijft en uitrust, is de kwaliteit van de service in deze hotels van belang. Jochem zegt, gasten die een hotel bezoeken voor werk, willen liever thuis zijn. Hij geeft aan dat hij het liefst hotels bezoekt die hun service hier ook op aanpassen. Hotels met een snelle service en zelfverzekerde bediening met een persoonlijke ‘touch’, komt Jochem het liefst bij terug. Het gaat om de kleine dingen, zegt Jochem. “Een handgeschreven welkom of het groeten bij naam laat de gast speciaal voelen, en dat is precies waar de gast naar op zoek is op het moment dat hij liever thuis wil zijn. Oprechte aandacht, dat is naar mijn idee de basis van gastvrijheid.”

“Een goed restaurant begint bij een goed verhaal”

Jochem’s Tip

Toen wij Jochem vroegen of hij nog tips had voor startende ondernemers die graag een restaurant willen openen, gaf Jochem een gouden tip: Zorg voor een goed verhaal en goede bediening. Het mooiste aan de ervaring van het uit eten gaan is in zijn ogen niet het eten of de dure inrichting, maar juist het verhaal wat het restaurant persoonlijk maakt. Je kan nog zo lekker eten, maar als de service of het verhaal niet klopt, mis je iets, zegt Jochem. Als voorbeeld gaf Jochem een restaurant in Leiden genaamd La Plancha. Geen extreem dure gerechten, al 20 jaar dezelfde kaart maar toch loopt het als een trein. Hoe dat kan? Een goed verhaal en goede bediening!

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Jens Bartlema