Een voorbeeld van een cross-over functie is de nieuwe functie van medewerker gastenservice, inzetbaar op alle afdelingen. De basis blijft gastgericht en gastvrij werken en dat toegepast op verschillende afdelingen. Het onderzoek over de (nieuwe) behoefte in hotellerie is een vervolg op het door SVH in maart gepresenteerde onderzoek naar arbeidsmarktontwikkelingen in de keuken en bediening.
Breder inzetbare medewerkers
Er zijn verschillen tussen kleine en grote hotels, maar het overkoepelende beeld is dat medewerkers breder inzetbaar moeten zijn dan de huidige referentiefuncties mogelijk maken. Deze werkwijze bestaat al in de praktijk, hoewel dit volgens de bestaande instrumenten niet zou kunnen. Een breed inzetbare medewerker gastenservice is bijvoorbeeld een oplossing, naast de bestaande functies. Juist met nieuwe rollen ziet de sector een optie om medewerkers meer perspectief te bieden. En om medewerkers op een betere manier in te kunnen schalen.
Meer flexibiliteit
Van juni tot en met augustus 2022 heeft SVH onderzoek gedaan naar de functies en rollen in de hotellerie. Dit onderzoek is een vervolg op het in maart gepresenteerde Arbeidsmarktonderzoek 2020-2021. “De belangrijkste conclusie uit de gesprekken met werkgevers, ondernemers en managers is dat er op grote schaal behoefte is aan meer flexibiliteit. Zowel in het kunnen inschalen en inzetten van medewerkers. De huidige werkwijze op basis van de bestaande referentiefuncties schuurt steeds vaker en leidt ook bij medewerkers tot ontevredenheid”, zegt SVH directeur Ricardo Eshuis.