Louella Choo van restaurant Poké and More

Hard werken en altijd klaarstaan voor de gast, dat is waar de horeca om draait. Wat ons betreft zijn de mensen die iedere dag weer met passie klaarstaan voor hun gasten échte helden! Hoog tijd om deze helden in het zonnetje te zetten. De held van deze editie is: Louella Choo, eigenaar van Poké and More.


In het kort: Louella & Poké and More

Louella Choo, 34 jaar oud, eigenaar van Pokébowl restaurant Poké and More in Tilburg.

Vertel, wie is Louellla en wat doe jij bij Poké and More?

Ik kom uit een echt horecagezin. Van jongs af aan hielp ik al mee bij mijn ouders in de zaak. Dat ik een horeca-opleiding ging doen, verbaasde dan ook niemand. Toch heb ik na mijn opleiding getwijfeld en ben ik op een kantoor gaan werken. Daarnaast heb ik een opleiding tot diëtiste afgerond. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en bleef de droom van een eigen, kleine onderneming bestaan.

“Nu is het kleine er wel af”

Toen ik in Rotterdam een klein restaurant binnen liep, dacht ik: ‘dit wil ik ook!’. Vijf maanden later kreeg ik de sleutel van mijn eigen pand. Al snel groeiden we uit ons jasje en heb ik het jaar erop een tweede vestiging geopend. Nu, ruim drie jaar later, is het kleine er wel af en heb ik twee vestigingen en 30 personeelsleden.

Restaurant Poké and More

“De meeste tijd besteed ik aan het personeel, vooral aan trainen en coachen.”

Ik doe van alles in het bedrijf: van het samenstellen van het menu tot fietsen maken en repareren. De meeste tijd besteed ik aan het personeel, vooral aan trainen en coachen. Ik wil het team meenemen in het verhaal van het bedrijf, ze persoonlijk laten groeien en ik wil dat ze het naar hun zin hebben. Ook omdat ik weet dat als je goed in je vel zit, je dan het beste excelleert.

Waar lig je ’s nachts wakker van?

Helemaal nergens van. Ik slaap heerlijk! Natuurlijk, zorgen zijn er altijd, maar ik weet ook dat het bijna altijd goed komt. Tegenslagen motiveren me. Dat komt uit mezelf. Ik heb mezelf vaak moeten bewijzen. Tegenslagen stimuleren me om nog harder te werken.

Wat is voor jou de belangrijkste trend in de horeca?

Gezond en gemak zijn en blijven trends. Mensen hebben steeds minder tijd, maar tegelijkertijd willen ze wel gezond blijven eten. De Poké Bowl is dan een uitkomst. Dit blijkt ook uit de reacties en vragen die we krijgen: “dit is toch gezond?”

Bij online bestellen & bezorgen is er ook weinig concurrentie op het gebied van gezond eten. In het verlengde hiervan zien we ook dat de vega(n) markt nog steeds groeit. Ik schat in dat een derde van onze verkopen vega(n) is. De vega(n) doelgroep is dan ook al groot zonder dat we er actief op inspelen. Gasten kiezen dit dus zelf! Op social media hebben we er wel gericht aandacht voor en richten we ons op accounts met een specifieke doelgroep.

Pokébowls van Poké and More

Dit wil ik bereiken met mijn zaak!

Hier heb ik recentelijk een draai in gemaakt. In coronatijd heb ik een van mijn eerste medewerkers verloren aan kanker. 28 jaar pas, vol plannen en midden in het leven. Hierdoor ben ik wezenlijk anders tegen het leven aan gaan kijken.

“Ik blijf ondernemen!”

Ik wil nog zo veel en heb eigenlijk te weinig tijd. Maar wat doe je dan? Het bedrijf verkopen zou zo maar één van de opties kunnen zijn en is dan ook een serieuze overweging. Eén ding staat wel als een paal boven water: ik blijf ondernemen! Wat het precies gaat worden, kan ik nog niet zeggen. Ik heb 100.000 ideeën. Te veel om te realiseren, maar we hebben nog de tijd. Ik hoef niet perse morgen een beslissing te nemen.

Op dit gerecht ben ik trots!

Poeh, wat een moeilijke vraag. Ik heb alle Pokébowls zelf ontworpen en ben heel tevreden over de kaart. De lay out, de namen: dat ben ik! Naast onze specials kun je ook zelf je Pokébowl in vijf stappen samenstellen. Onze create you’re own optie is dan ook mijn favoriet, omdat ik dan van alles wat kan kiezen. De onbetwiste hardloper van de kaart op dit moment is de ‘spice up your life’ bowl.

Een pokébowl van Poké and More

Het allerleukste aan mijn werk is…

… het werken met gasten. Ik ken ook veel gasten, weet wat ze willen en wanneer en waar naar toe ze op vakantie gaan. Iedereen voelt zich hier thuis en is zichzelf. Dat geldt trouwens ook voor het personeel. We denken hier niet in hokjes en alle geuren en kleuren lopen bij ons rond. Alles gaat hier heel harmonisch, dat is wie we zijn. Er is, zonder dat we daar bewust op sturen, veel diversiteit. Daar ben ik ontzettend trots op.

1 dag in de keuken bij…

“Iedereen heeft met vallen en opstaan geleerd en zo zijn eigen ideeën ontwikkeld.”

Dit vind ik een lastige vraag. Op voorhand kan ik niet meteen één persoon bedenken. Ik geloof dat ik van iedereen iets kan leren. Iedereen heeft zijn eigen ideeën en visie. Niemand heeft namelijk een handleiding van ‘’horeca doe je zo’. Iedereen heeft met vallen en opstaan geleerd en zo zijn eigen ideeën ontwikkeld. Het verhaal daarachter, dat is wat me inspireert. Dus stiekem wil ik wel bij iedereen over de schouder meekijken.

Zijn jullie binnen het restaurant bezig met duurzaamheid?

Ik vind duurzaamheid een lastig begrip. Er is geen eenduidige definitie en iedereen vult het op zijn eigen manier in. Wij dus ook. Zo gebruiken we alleen nog maar gerecycled plastic, werken we veel met verse groenten in plaats van dierlijke producten en bezorgen we met elektrische fietsen. Een bewust statement.

Ik vind het in ieder geval belangrijk om hier mee bezig te zijn, hoewel je als onderneming altijd meer kunt doen. Ik ben er in ieder geval wel alert op en schakel om naar een duurzaam alternatief als de kans zich voordoet.

Verse groenten

We zien ook dat veel gasten hier bewust mee bezig zijn. Zo nemen steeds meer gasten bijvoorbeeld een eigen bakje mee om de Póké Bowl in te doen of een eigen mok of thermoskan voor de koffie. Ik denk dat we sowieso een doelgroep hebben die hier bewust mee bezig is. Een doelgroep ook die daarom bewust voor ons kiest. Maar ook om ons heen zien we steeds meer duurzame initiatieven ontstaan, zowel bij ondernemers als bij gasten.

In hoeverre vind je het van belang dat fabrikanten zich bezig houden met duurzaamheid?

Ik zie dat een steeds grotere groep gasten zich hier actief mee bezig houdt en bewust van is. Het zit nu nog in kleine dingen, zoals bijvoorbeeld de ban op plastic rietjes. Van mij mag duurzaamheid nog wel wat breder worden getrokken. Meer aandacht voor hongersnood bijvoorbeeld of bestrijding van armoede. Ook dat valt voor mij onder duurzaamheid.

Wat verwacht je van een fabrikant als het over duurzaam gaat?

Ik vind het heel belangrijk dat ze hiermee aan de slag gaan. Een fabrikant heeft namelijk grote invloed op de verbruiker en de gebruiker. Het kan op veel vlakken zijn, maar maak wel een keuze:  focus je daarop, ben oprecht en doe het goed. Kwaliteit en rendement mogen daarbij best hand in hand gaan, zolang het maar een meerwaarde heeft. Dan kan ik het ook uitleggen aan mijn gast!


Deel dit bericht
Bekijk meer Hoe voorkom je voedselverspilling in horeca
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!