Pssst! Voeg Horecava aan je startscherm toe. Met 1 klik het laatste horecanieuws!

Floor Eizema – Lekker Sociaal media

Van Politicoloog naar sociale media specialist voor de horeca. Het is een verandering in carrière, maar voor Floor Eizema was dit perfect.


Hoe is je carrière als social media specialist begonnen?

Floor was al jong begonnen aan de opleiding Politicologie. Al snel daarna heeft ze zes jaar gewerkt voor een politiek-strategisch communicatie bureau, als communicatie specialist. Hier werd  “social media” nauwelijks gebruikt, terwijl dit wel een interesse punt was voor Floor.

Instagram was nieuw in Nederland, en Facebook werd meer gebruikt. Hierdoor zag Floor een trend voorbij komen. Deze trend was het schrijven van blogs. Zij realiseerde dat ze geen journalist nodig had om iets te communiceren, maar dat ze dit ook zelf kon doen. 

Zij is een blog begonnen toen der tijd over kunst en mode in combinatie met waar het leuk was om uit eten te gaan in Amsterdam. Uiteindelijk was het blog redelijk succesvol en werd Floor uitgenodigd voor bijvoorbeeld Fashion week. Het viel haar op dat ze door het internet, zonder connecties opeens op plekken kon komen waar ze anders nooit geweest was. 

Floor miste altijd al iets in Amsterdam, en dat was een plek waar Amsterdammers tips aan elkaar konden geven over horecazaken die leuk waren om te bezoeken. Dit bracht haar op het idee om “Waar Amsterdam Eet” te beginnen. Een Instagramplatform waar een aantal meiden hun tips delen over leuke eettenten in Amsterdam. Inmiddels is dit platform gegroeid tot in 12 verschillende steden met +/- 70000 volgers. 

Lekker sociaal media 

Vervolgens is Floor voor haar zelf begonnen in de marketing communicatie. Ze startte met een aantal freelancebaantjes voor grote en middelgrote bedrijven tot dat horeca ondernemers haar gingen vragen om “socials” voor hun te doen.

“Toen dacht ik, ik moet er voor gaan of niet, maar ik kan het niet half doen. Dan wordt het resultaat ook niet goed”. 

Floor heeft de keuze gemaakt het wel te doen. Inmiddels heeft ze een aantal jaar “lekker sociaal media”, het “social media” bedrijf waarin ze, samen met een team bedrijven helpt om meer klanten te krijgen door hun online strategie aan te passen. 

Was het moeilijk om klanten te krijgen?

“Ik had geluk dat ik de club “waar Nederland eet had opgezet”

Floor had gelukkig al het aantal contacten door haar eetclub. Ze kreeg steeds meer aanvragen voor horeca bedrijven die hulp nodig hadden met hun socials. Daarom was dit geen grote uitdaging voor haar. Waar de uitdaging meer in zat, was het vinden van de juiste strategie voor verschillende bedrijven. “Hoe meer je eigenlijk leert over sociale media voor restaurants, hoe meer je ontdekt wat er wel en niet werkt.

Horeca is toch weer net anders dan een eetclub. En het is ook weer net anders of je marketing doet voor een koffiebar of een lunchroom. Ondertussen kunnen we van tevoren goed inschatten welke resultaten we voor welke horecazaken kunnen realiseren en weten we wat we nodig hebben van een restaurant- of café-eigenaar zelf om succes te boeken.

Het motto van Floor “Blijf Doorzetten”

Floor heeft zich gerealiseerd dat het heel belangrijk is om door zettingsvermogen te hebben bij het beginnen van een bedrijf. Als je het gaat doen moet je er 100% voor gaan. Ga geen dingen er naast doen, maar zorg dat al je focus kan gaan naar het oprichten van het nieuwe bedrijf. Vergeet niet dat het soms langer kan duren voordat je bedrijf succesvol is. Als het binnen een jaar nog geen goede omzet draait, geef niet op. Het proces gaat om dingen te leren en ontdekken. 

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Feline Rozestraten


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht