De productie van een liter gebotteld bronwater stoot evenveel CO2 uit als een autorit van 12 kilometer. En dat is maar liefst 300x meer dan kraanwater. Dit komt door de productie van de verpakking, het bottelen en het transport. En dat terwijl wij in Nederland kraanwater van uitstekende kwaliteit hebben. Veel horecaondernemers willen best overstappen naar kraanwater voor een beter milieu. Maar hoe presenteer je dit het beste aan je klant zonder financieel verlies?
In de Nederlandse horeca is het gebruikelijk om (merk)flessenwater te verkopen. Helaas heeft dit een negatieve impact op het milieu vanwege het water inkopen, verpakken en (internationaal) transporteren. Het duurzame alternatief is kraanwater, maar de overstap is niet zo eenvoudig. Consumenten zijn gewend dat kraanwater gratis wordt aangeboden als onderdeel van de service. Maar kraanwater is niet gratis! Uit onderzoek van HorecaInfo blijkt dat het serveren van een glas kraanwater in een restaurant ongeveer € 0,73 kost.
Gratis kraanwater serveren betekent dus ‘geld verliezen’, maar geld rekenen lijkt ongastvrij, waarmee je het risico loopt klanten te verliezen. Daarom zijn restaurants, cafés en hotels geneigd om flessenwater te blijven verkopen. Dit wordt gezien als een “product” vanwege de verpakking en niet zo zeer als een “service”, waardoor het makkelijker is om er geld voor te vragen.
Duurzame Horeca Nederland heeft i.s.m. met onderzoeksbureau The Future of Food Institute onderzoek gedaan naar de bereidheid van consumenten om te betalen voor een glas of karaf kraanwater. Hieruit blijkt dat:
Slechts 55% van de consumenten is bereid te betalen voor een glas water dat wordt geserveerd naast een maaltijd of ander drankje. Maar 96% wil wel betalen voor water met schijfjes citroen, munt of koolzuur. Hierbij wordt € 2,55 voor een karaf kraanwater met smaakje als redelijk ervaren.
De betalingsbereidheid van consumenten neemt toe als ze het idee hebben dat er er waarde aan het water wordt toegevoegd. Dit kan door middel van een smaakje of een deel van de winst te doneren aan een goed doel. Transparantie over de daadwerkelijke kosten van kraanwater of een verhaal vertellen over de duurzaamheid van kraanwater heeft daarentegen weinig invloed op de betalingsbereidheid van de consument.
Het blijft uiteraard belangrijk dat je als ondernemer kiest voor datgene wat past bij jouw horecaonderneming en inschat welke ‘toegevoegde waarde’ jouw klanten aanspreekt.
Uiteraard zijn er naast het overstappen naar kraanwater nog aan aantal andere verantwoorde keuzes te maken op het gebied van water. Je kunt hierbij denken aan waterbesparende apparatuur, zoals:
Maar denk ook aan het aanbieden van meer vegetarische/vegan opties. Dit bespaart enorm veel water. Voor 100 gram Nederlands rundvlees is 650 liter water nodig. Voor datzelfde stukje rundvlees uit het buitenland zelfs tot 1500 liter. Kip is daardoor al een stuk milieuvriendelijker dan rund.
Of, indien dit in jouw zaak mogelijk is, het opvangen van regenwater opvangen voor toiletten en tuinen is niet alleen duurzaam maar ook gratis!
En tenslotte een inkopper die vaak vergeten wordt: Repareer lekkages zo snel mogelijk om onnodig waterverspilling (en daarbij kosten) tegen te gaan.
Kortom, er is vast wel een manier om duurzamer om te gaan met water in je zaak. Mocht je nog meer informatie of duurzame tips willen, neem dan contact op via www.duurzamehorecanederland.nl. Daar kun je ook de gratis duurzaamheidsscan doen om te zien hoe duurzaam je al bezig bent.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!