Horecava schuift door naar het voorjaar

Bram Kreté: werken bij de mooiste plek van Amsterdam, namelijk het Koninklijk theater Carré

Bram Kreté is een creatieve, gedreven en vrolijke man, die met zijn functie als operationele manager van het Koninklijk Theater Carré Amsterdam dagelijks bezig is met het succesvolle verloop van alle activiteiten. Hoe heeft hij het afgelopen jaar ervaren tijdens de COVID-19 uitbraak in vergelijking tot het jaar daarvoor, wat een van de meest succesvolle jaren van Carré was.


Van TIO naar Carré

Vanaf jongs af aan had Kreté al een passie om mensen een goede tijd te bezorgen. Dit leidde ertoe dat hij de hotelschool TIO is gaan doen. Via één van zijn stages heeft hij kunnen doorstromen bij Food Inspirations waar hij zeven jaar heeft gewerkt als projectmanager. Momenteel is hij twee jaar werkzaam als operationeel manager bij Carré. Als gevolg van de Covid-19 pandemie heeft Carré flink moeten inkrimpen op gebied van personeel. Dit heeft ertoe heeft geleidt dat Kreté nu ook op commercieel gebied verantwoordelijk is.

Als theater omgaan met Covid-19 

De theater industrie heeft het zwaar te voortduren tijdens de huidige pandemie. Dit maakt het vinden van creatieve alternatieven cruciaal om toch nog iets aan inkomsten te genereren. Carré is tot het laatste moment dat het toegestaan was opengebleven. Tegen het eind zijn er zelfs voorstellingen voor 30 personen georganiseerd. Carré kan indien de volledige capaciteit benut wordt 1756 gasten verwelkomen. Als je je dat bedenkt, dan kun je je afvragen waarom voorstellingen voor zo’n kleine groep georganiseerd werden. Dit brengt namelijk vele meer kosten met zich mee dan het opbrengt.

Door toch open te blijven wilden ze eigenlijk een boodschap naar de buitenwereld afgeven. Dat ondanks de beperkingen ze er het beste van proberen te maken. Tegelijk konden ze op deze manier toch nog gasten ontvangen om hen een goede tijd te bezorgen. In dit geval kan er misschien niet gesproken worden van financieel rendement, maar zeker wel van cultureel en artistiek rendement. Het initiatief werd namelijk zeer positief ontvangen door de bezoekers en de media.

‘Naast het bezig zijn met nadenken over creatieve oplossingen om toch nog bezig te blijven, is het ook een kwestie van vooruit kijken en een strategie uitwerken voor de toekomst.’

Kreté zijn favoriete aspect van werken in de hospitality sector is het conceptdenken. Dit creatief denken leidt tot nadenken over wat er in de toekomst beter kan en hoe je dit bereikt. Ondanks dat 2019 een top jaar was voor Carré, is Kreté samen met zijn team constant bezig met nieuwe ontwikkelingen. Zo zijn er de afgelopen tijd tests geweest met zelf-service tijdens de pauzes.

Als je zelf misschien wel eens in Carré bent geweest, dan herinner je je wellicht de drukte tijdens de pauzes. Wanneer 1756 mensen in twintig minuten allemaal een drankje willen halen resulteert dit in veel contact. Om dit proces sneller te laten verlopen is Carré begonnen met het invoeren van zelf-kassa’s. Vooral de reactie van de gasten was spannend bij de introductie. Het past misschien niet helemaal bij het beeld en de ervaring van naar Carré gaan, maar de resultaten waren positief.

Een van de zwaarste dingen die de Covid-19 pandemie met zich mee heeft gebracht, is het verlies van banen. Het kantoorpersoneel is het afgelopen jaar gehalveerd. Ook de horeca pool is met driekwart afgenomen van 120 naar 30 werknemers.’

Het afschalen van personeel in 2020 zorgt voor een kritische blik wat betreft efficiëntie op het gebied van personeelsinzet. Bijvoorbeeld in de vorm van een systeem dat helpt met het op- en afschalen van personeelsinzet.

Bram Kreté

Carré terras op de Amstel

Wat Kréte bereikt heeft in zijn werkzame jaren bij Carré? “Het alternatief waar mijn team en ik mee zijn gekomen tijdens Covid-19 om toch nog gasten te ontvangen namelijk: Carré terras op de Amstel.” De vergunning was binnen twee weken aangevraagd en goedgekeurd en het terras stond ook nog. “Een flinke prestatie, al zeg ik het zelf.”

Met dit initiatief had Carré, zoals de naam al verklapt, een terras geopend. Dit was echter niet zomaar een terras. Dit was namelijk een pop-up terras waar restaurants de mogelijkheid kregen om twee opeenvolgende weekenden een drie-gangen menu te serveren aan gasten. Omdat dit zo’n succes was, is er nu besloten om met hiermee door te gaan. Echter, nu krijgen horecazaken die hun deuren tijdens Covid-19 hebben geopend de kans om zichzelf te presenteren, aangezien zij een lastige start hebben gehad.

Daarnaast werd de zaal omgebouwd tot een kermis, omdat ook de kermisindustrie helemaal plat lag. De gedachte hierachter was om zo ook de kinderen uit de buurt, die in deze tijd veel binnen hebben moeten zitten, een leuke tijd te bezorgen zonder hiervoor te hoeven betalen. Deze initiatieven tonen aan hoe erg Carré gesteld is op het samenbrengen van mensen en ook andere helpen, wat een enorm bijzonder is.

Wees ondernemend en creatief

Een advies wat Kreté graag zou willen meegeven aan andere (kleinere) theaters is, dat wanneer de financiële toestand het toelaat, om altijd ondernemend en creatief te blijven nadenken over alternatieven. Niet alleen voor het bestaan van het theater zelf, maar denkend aan de hele keten. Wanneer je namelijk niet op zoek gaat naar alternatieven, zullen alle personen werkend in de theaterindustrie een andere baan moeten gaan zoeken. Denk maar aan de mensen die werken op het toneel, aan het decor, aan de kostuums, het geluid en licht et cetera.

Mensen verrassen, mensen verrijken en mensen inspireren, dat is wat het theater doet en wat Kreté er ook zo bijzonder aan vindt. Carré heeft z’n naambekendheid al. Waar wij altijd naar streven is dat mensen met een hoge verwachting naar het theater komen en met een enorme glimlach naar buiten komen. Door personeel te hebben die dezelfde visie deelt en die constant bezig zijn met de service verbeteren, is Carré een van de bijzonderste plekken in Nederland om naartoe te gaan.

Vooruitkijkend naar de toekomst hoopt Kreté zo snel mogelijk het theater weer te kunnen heropenen en gasten een uitzonderlijke avond bezorgen, zoals ze dat gewend zijn.

 

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Ella Jonkers

 


Deel dit bericht
Bekijk meer Jesper Diercks: De impact van loyaliteit op de horeca
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!