logo
Smart Places TrendLAB 2025
Slimme toepassingen: Smart Places op het TrendLAB 2025
BeursnieuwsHorecatrendsArtificial Intelligence

Slimme toepassingen: Smart Places op het TrendLAB 2025

Aangeboden door: Horecava

Op het TrendLAB tijdens Horecava 2025 komen trends, ideeën en oplossingen samen en geven we vorm aan de toekomst van de foodservicebranche. Komende editie staat het TrendLAB in het teken van FoodFLEX, onderverdeeld in de thema's Planet Proof, Value Creation, Smart Places en Peope First. In dit artikel meer over Smart Places. 

Puck Wilbers, managing partner bij CONTRAST: ‘In de hospitality branche staat gastvrijheid bovenaan. Daarbij wordt technologie vaak wat in twijfel getrokken, omdat gastvrijheid gaat over menselijke aandacht. Toch? Gelukkig laten nieuwe trends zien dat technologie van toegevoegde waarde kan zijn om werk- en verblijfsplekken 24/7 relevant te maken, processen te verbeteren, energieverbruik te optimaliseren, comfort te verhogen en het welzijn van gasten en medewerkers te verbeteren. In het TrendLAB delen ondernemers kennis en inspiratie en beleef je wat allemaal mogelijk is.’ 

Efficiënter en effectiever

Als we het hebben over nieuwe technologieën kun je denken aan Augmented Reality (waarbij een virtuele 3D-laag wordt toegevoegd aan de echte wereld) en Virtual Reality (hierbij ervaar je een volledige 3D-wereld via een VR-bril), maar ook aan smart devices, geofencing en robotica. Al deze toepassingen helpen horecaprofessionals hun dienstverlening efficiënter én effectiever te maken. Ze openen deuren naar nieuwe service - en businessmodellen en bieden mogelijkheden voor nieuwe markten. Door data slim in te zetten kan de horeca bijvoorbeeld beter inspelen op klantwensen en verwachtingen, of kan een deel van de processen worden geautomatiseerd zodat het personeel meer tijd heeft voor persoonlijke aandacht aan gasten.

SMART service contact

Horeca is een specialisatie, een vak op zich. Dit kan een uitdaging vormen voor organisaties waarbij horeca niet de hoofdactiviteit is, zoals bij sportcentra, de zorg, leisure en culturele instellingen. Hoe zorg je voor gastvrij personeel met de juiste kennis, een slim en passend assortiment voor elk moment van de dag, de juiste apparatuur, goede marketing & communicatie en een efficiënt werkproces? Een inspirerend voorbeeld is het nieuwe full-servicemodel van Bakerstreet. Zij ontzorgen de opdrachtgever en optimaliseren het concept en de bedrijfsvoering, zonder dat zij hun eigen identiteit en personeel hoeven op te geven. Met slimme data-analyse en technologie helpt Bakerstreet werkprocessen en assortimenten te optimaliseren, zodat zowel omzet als marge worden gemaximaliseerd.

Slimme toepassingen

De self-service kassa van Qommit is ook een mooi voorbeeld van slimme technologie in de horeca. Met behulp van artificial intelligence en deep learning technieken herkent de kassa producten zonder dat deze gescand hoeven te worden. Dit gaat razend snel en zonder tussenkomst van medewerkers, waardoor er geen vertraging is bij het afrekenen op self-service locaties. Ook TastyLockers biedt 24/7 service met slimme technologie: een versbox met vakken die aan een website of webshop zijn gekoppeld. Klanten bestellen eenvoudig een vers bereide maaltijd of drankje online, ontvangen een unieke code die toegang geeft tot het juist vak van de versbox en kunnen hun bestelling op elk moment ophalen. Een praktische oplossing voor bijvoorbeeld hotels, foodspecialiteitenwinkels en andere aanbieders van maaltijden en catering. 

Hogere eisen, strengere normen

De Switch van Nordcap Nederland is een flinke verbetering in het grab-and-go segment: deze vitrine past 24/7 de temperatuur aan op basis van het gewenste product van de gast. De slimme keukenapparatuur van Nordcap Nederland biedt zelfs op afstand bedieningsopties en zelfsturende functies als het gaat om duurzaamheid, hygiëne en onderhoud. Joshua Winnen is mede-eigenaar en commercieel directeur bij NordCap Nederland: ‘Wij zijn expert op het gebied van koel-, spoel- en warmtetechniek. Wij zien de hogere eisen en strengere normen op het gebied van hygiëne, service, digitalisering, duurzaamheid, ontwerp en personalisatie. Daar spelen we met nieuwe technologieën op in. Zo maken we koelwerkbanken die maximaal gedigitaliseerd en geconnected zijn. Met als resultaat onder meer 30% minder energieverbruik. In het TrendLAB delen we graag onze kennis en ervaring. We zien uit naar je komst.’  

Ben je nieuwsgierig geworden? Lees meer over het TrendLAB, de aangesloten partners en bekijk de aftermovie van afgelopen editie.