Wat zetten we op de (najaars) kaart? Aardse smaken, hartige ingrediënten en stevige wijnen. Maar kijk je als horecaondernemer ook naar de gerechten waarmee je veel marge maakt? Ontdek met behulp van menu-engineering wat je ‘slapers’ zijn en kus ze wakker. Hoe? Menukaartdeskundigen* Petra Venekamp en Bianca Roemaat geven tips.
Wat zetten we op de after lockdown kaart? Aardse smaken, hartige ingrediënten en stevige wijnen. Maar kijk je als horecaondernemer ook naar de gerechten waarmee je veel marge maakt? Ontdek met behulp van menu-engineering wat je ‘slapers’ zijn en kus ze wakker. Hoe? Menukaartdeskundigen* Petra Venekamp en Bianca Roemaat geven tips.
Ja, we horen je denken: wat was ook al weer een ‘slaper’. We frissen je geheugen even op. Dit is een gerecht waarvan de marge hoog is en waar je relatief veel aan verdient. Helaas wordt het niet genoeg verkocht. Het is dus niet populair bij de gasten.
Door middel van menu-engineering kun je heel simpel ontdekken welke ‘slapers’ jij op jouw kaart hebt. Er zijn zelfs online tools (bv Kitchen Manager van Horeko) waarmee door een automatische kassakoppeling jouw verkoopaantallen met de marge van een gerecht worden vergeleken.
Nu je die ‘slapers’ in beeld hebt, ga je ze wakker kussen. Onderneem actie en ga ze promoten. Dat kan op verschillende manieren. 10 voorbeelden van slimme acties:
*Horecajournalist en tekstschrijver Bianca Roemaat (Roux Communicatie) en horeca adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) geven regelmatig workshops Boost je menukaart! over hoe je de menukaart inzet als verkoop- en communicatiemiddel. Daarnaast ondersteunen ze horecabedrijven bij het opstellen van menukaarten
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!