Sven Sallaerts: ‘Maak je droom werkelijkheid!’

In 2016 durfde Sven Sallaerts (Co-founder) zijn droom werkelijkheid te maken en startte met zijn compagnon Jos de Jong hun eigen bedrijf, Pesca. Met het idee om later meer bedrijven te beginnen, bedachten ze een overkoepelend moederbedrijf, Younique Concepts. Hun doel? De hospitality industry weer spannend en sexy maken. 


‘Ik vond dat het beter kon’

Sven Sallaerts is van kinds af aan al geïnteresseerd in de hospitality industrie. Toen hij vroeger namelijk zelf in restaurants zat, vond hij dat het beter moest. Hij dacht dan aan innovatieve concepten, nieuwe ervaringen voor gasten en andere arbeidsomstandigheden. Aangezien Sven zo geïnteresseerd was in deze branche, besloot hij om er zijn carrière van te maken.

Hij solliciteerde bij de Hotelschool Maastricht en werd vervolgens aangenomen. Toen hij zijn Hotelschool diploma had gehaald, ging Sven verder studeren aan de Business School in Barcelona en daarna ook aan de University of California, Berkeley.

Daarnaast heeft Sven ook internationale werk ervaring opgedaan. Zo heeft hij in de hotellerie in Madrid, Zuid-Afrika en San Francisco gewerkt. Toen hij terugkeerde naar Nederland besloot hij om samen met Jos de grote uitdaging aan te gaan en een eigen bedrijf op te richten.

Het lukte Sven om, door middel van crowdfunding, genoeg geld bij elkaar te krijgen om zijn plan te realiseren. Dit was een grote uitdaging, Sven en zijn compagnon wisten namelijk niet of het zou gaan lukken. Uiteindelijk hebben zij met hun crowdfunding zelfs een Nederlands record gezet, er is namelijk nog nooit zoveel geld opgehaald met crowdfunding voor een restaurant.

‘De mogelijkheid om voor verandering binnen de hospitality wereld te zorgen, motiveerde ons heel erg. We gingen er vol voor.’ 

Anders dan anderen

Younique Concepts, opgericht in 2016, ontwikkelt en voert innovatieve hospitality concepten uit. Het eerste project dat van start ging is Pesca, een innovatief visrestaurant dat volledig draait om gastdeelname, dynamische prijszetting en winstverdeling. Dit restaurant werd zo’n groot succes dat 50% van Younique Concept hierom draait. De andere 50% houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten zoals De Tulp, een restaurant met een ‘all day and night’ concept met een groot terras en ruime dansvloer, en Lolo, een restaurant met een eigentijdse en moderne Italiaanse cuisine, goede wijnen en grensverleggende cocktails.

‘Al onze bedrijven zijn anders en uniek, we kijken namelijk naar hoe we de gast een nieuwe ervaring kunnen bieden. Onze businessmodellen zijn ook anders dan in andere restaurants, wij doen bijvoorbeeld aan winstdeling met het hele personeel, dus ook de afwassers.’ 

De filosofie achter het bedrijf is het creëren van een ‘legacy’ waarbij het gaat om duurzaamheid, innoverende ideeën en zo min mogelijk voedselverspilling. Ze willen de hospitality industrie weer uitdagend en spannend maken, zodat meer mensen in de deze branche blijven werken. Dit maakt Younique Concepts uniek.

‘Wij zijn uniek door onze normen en waarden, die anders zijn dan bij andere restaurants, bijvoorbeeld de winstdeling. Daarnaast zijn we innoverend, hebben we een platte hiërarchische structuur en is ons team een familie, hierdoor onderscheiden wij ons van de concurrentie.’                        

Covid-19

Toen de Coronacrisis begon in Nederland, had Younique Concepts veel vertrouwen dat ze het jaar gingen overleven. Al hebben ook zij het zwaar. Iedereen binnen het team heeft 10% salaris ingeleverd onder de afspraak dat iedereen aan boord zou blijven. ‘En gelukkig hebben wij altijd een potje gehad in het geval van een noodsituatie waarbij wij zonder inkomsten zouden komen te zitten’, in die zin waren we dus voorbereid op een langere periode zonder inkomsten.

Wij proberen altijd positief en creatief te blijven, helemaal in een crisis als deze. Belangrijk om bij iedereen de energie en het vertrouwen erin te houden. We kijken stiekem naar nieuwe kansen en zijn kritisch op huidige businessmodellen. In die zin is het ook een kans nu om te kijken naar kostenreducties. Daarnaast hebben we het geluk gehad een ‘relatief’ goede zomer gedraaid te hebben gedurende de eerste en tweede golf. Dit geeft ons een kleine beetje extra ademruimte op dit moment.

Gouden tip 

‘Een eigen onderneming starten? Ik zeg gewoon doen! Bij velen blijft het vaak bij dromen en ideeën, maar mijn tip is om er gewoon voor te gaan en je dromen werkelijkheid te maken. Durf het risico te nemen en maak er een succes van. Nu kan je nog doen wat je wil!’

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Nikki Alink


Deel dit bericht
Bekijk meer Dat smaakt naar méér!
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!