Interieur en Design Start-ups en Innovatie

Startup Kaplock aan het woord

Aangeboden door: Horecava
donderdag, 15 maart 2018

Willem Pennings (23) is oprichter en mede-eigenaar van Kaplock, de beveiligde kapstok voor de horeca. Hij studeerde werktuigbouwkunde aan Avans Hogeschool Den Bosch.

Jas veilig aan de haak

Ook in 2018 maakt Scoops weer een serie over de personen achter jonge start-ups. Op Horecava 2018 stonden ze in de start-up lane, naast het Innovation & TrendLAB. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? Eerste in de serie is Kaplock, gevestigd in Rosmalen. De pas 23-jarige ondernemer Willem Pennings vertelt over het ontstaan van Kaplock. ,,Iedereen moet in het uitgaansleven zijn jas veilig op kunnen hangen.’’

Hoe is Kaplock ontstaan?

,,Na een avondje stappen in Den Bosch was er weer een jas gestolen. Ik vroeg mij af hoe dat toch kwam. Volgens mij omdat er nog geen goede oplossing is tegen jassendiefstal. Bewaakte garderobes en kluisjes zijn niet overal mogelijk. Zo kwam ik op het idee om hier iets voor te maken.

In 2016 ben ik als zzp’er met de eerste versie van Kaplock begonnen. Een grote stang aan de muur waar mensen hun mouw overheen kunnen trekken. Bovenin kon die stang vastgezet worden, zodat de jas niet meer weg kon. Maar het was al snel duidelijk dat dat geen geschikte oplossing was. De volgende stap was om het met kettingen te proberen. Dit bleek een stuk praktischer. Deze versie is in meerdere steden uitgeprobeerd. De reacties waren positief, al kon het product nog wel een paar verbeteringen gebruiken.

Dit was het moment dat ik op zoek ben gegaan naar hulp voor de zakelijke kant. Ik merkte dat ik de kennis en vaardigheden miste op het gebied van marketing en sales en ik had assistentie nodig bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Via mijn netwerk ben ik bij mijn collega’s Dhargyäl van Oorschot en Maikel Priest terechtgekomen.

De nieuwste versie maken we met een 3D printer, met uitzondering van de kabels, schroeven en sloten. We hangen de Kaplock op in horecabedrijven en bekijken of er nog verbeterpunten zijn. Als die er zijn, kun je ze gemakkelijk aanpassen en het nieuwe ontwerp met de 3D printer produceren. Als het concept helemaal goed is, laten we een spuitgietmal maken en kan de definitieve versie in grootschalige productie worden genomen. Maar we blijven de Kaplock doorontwikkelen.’’

Kun je iets over het uiteindelijke product vertellen? 
,,De Kaplock is ideaal voor drukbezochte horecagelegenheden die geen garderobe of kluisjes hebben. De uitvoering is dan ook robuust en hufterproof. Per meter kunnen er veertien exemplaren aan de muur hangen. De werking is simpel. Je haalt het stalen kabeltje door de mouw en hangt de lus van de jas aan het haakje. Je doet een euro in de Kaplock en je jas is veilig opgeborgen. Voor die euro kun je er ook twee of drie jassen aan hangen. Kroegeigenaren krijgen met de Kaplock mogelijk meer publiek binnen.’’

Hoeveel startkapitaal hadden jullie nodig en waar staan jullie nu? 
,,In eerste instantie hebben we met 8.000 euro spaargeld kunnen overleven. Daarna hebben we een investeerder gevonden. We staan nu op het punt om de nieuwste Kaplock te kunnen leveren.’’

Waar kunnen we de Kaplock al vinden? 
,,Er zijn meerdere zaken waar hij al aan de muur hangt of binnenkort komt te hangen, zoals bij café Cul de Sac in Tilburg, café TweeKeerBellen in Den Bosch en discotheek Woolloomooloo ofwel de Woo in Utrecht. We zijn nu bezig om de orders van de Horecava af te werken.’’

Wat zijn de toekomstplannen?
,,Ik wil van Kaplock een stabiel bedrijf maken, eerst in Nederland en daarna in de rest van de wereld.’’

Waar staan jullie over tien jaar?
,,Dat zou ik echt niet weten.’’

Heb je een tip voor startende ondernemers?
,,Vraag zo snel mogelijk feedback van de mensen die je product uiteindelijk moeten gaan gebruiken. Zorg dat je de focus houdt op het behalen van je doel en doe alleen dátgene wat je zo snel mogelijk daarheen brengt.’’