Start-up in the spotlight: Silver Ocean Seltzer

Mannen met een missie. Dat zijn de oprichters van de start-up Silver Ocean Seltzer. Toen de Hard Seltzers in 2019 een opmars maakten in Amerika, wisten Lesley Daris, Janiek Burghard en Steven Kooistra direct dat ze hier iets mee wilden. Met hun Silver Ocean Seltzer bieden ze geen drankje, maar staan ze voor een lifestyle. Ontdek het verhaal achter hun premium merk binnen de Hard Seltzer-categorie: alcoholisch bruiswater met een fruitsmaakje.


Een drankje waar de brouwers wakker van liggen

Het verhaal van Silver Ocean Seltzer begint met een artikel in het Financieel Dagblad. Dat beschrijft een ‘drankje waar de bierbrouwers wakker van liggen’. Bij deze drie sportieve jongens, die goed op hun voeding letten maar in het weekend graag een biertje drinken, klinkt dit als muziek in de oren. De Hard Seltzer is namelijk laag in calorieën, glutenvrij, 100% vegan en het bevat geen suikers en koolhydraten. Een perfect drankje voor de bewuste consument dus!

Brouwen of mengen?

Maar zou het ook lekker zijn? Om dat te testen bestelden de mannen een paar blikjes uit Engeland. Dat bleek een flinke teleurstelling. Lesley: “Het smaakte zo chemisch, dat we echt niet snapten hoe dit drankje zo’n hype kon zijn.” Ze gingen op onderzoek uit, en ontdekten dat er twee manieren zijn om Hard Seltzer te maken: door alcohol te mengen met bruiswater, en door het te brouwen. “Onze Engelse drankjes waren gemixt, dus wij besloten het anders te doen. Met een thuisbrouwset en een recept dat we op internet vonden, zijn we gaan experimenteren.”

Silver Ocean Seltzer | Horecava

Na maanden van proeven, finetunen en uitgebreid testen bij consumenten, vonden ze het perfecte recept. “We brouwen uit witte rietsuiker, champagnegist en helder water. Dat brengen we op smaak met natuurlijke, subtiele fruitaroma’s. De champagnegist geeft onze seltzer een lichte sparkel, waardoor het heel natuurlijk smaakt.” Ze togen met hun recept naar een brouwer en lieten een eerste batch van 6000 flessen maken. Binnen een week was de helft al verkocht, waarna ze er vol voor besloten te gaan. Ze stopten met hun banen, en gingen fulltime aan de slag met Silver Ocean Seltzer.

Genieten van vandaag, zonder morgen uit het oog te verliezen

De bewuste consument is een van de grotere thema’s van afgelopen jaren en zal dat ook in de toekomst blijven. Silver Ocean Seltzer past hier perfect bij. Lesley: “De tagline van Silver Ocean Seltzer is ‘Find your balance’. We staan voor een gebalanceerde levensstijl: genieten van vandaag, zonder de doelen van morgen uit het oog te verliezen. Die balans bereik je door bewuste keuzes te maken. Op het gebied van eten en drinken, maar we zien dit ook graag in een groter geheel.”

“We willen niet alleen een lekker en gezond drankje op de markt brengen, maar ook positieve impact maken op de wereld.” 

Dat grotere geheel komt tot uiting in de naam van het product. “We willen niet alleen een lekker en gezond drankje op de markt brengen, maar ook positieve impact maken op de wereld. We richten ons hierbij op oceaanvervuiling, want dat is een van de grootste problemen. Jaarlijks dragen we 1% van onze omzet af aan initiatieven die bijdragen aan een gezonde, schone oceaan. Om de balans terug te brengen, en daarmee een Silver Ocean te bereiken: een oceaan vol vissen. In 2021 doneren we aan Ocean Cleanup. Omdat het ook een Nederlands bedrijf is, en omdat ze het probleem heel direct aanpakken. Daar dragen we graag aan bij. We bekijken per jaar welk initiatief we het beste kunnen steunen. Dat kan bijvoorbeeld ook een initiatief tegen overbevissing zijn, of tegen opwarming van de oceanen.”

Silver Ocean Seltzer | Horecava

Premium lifestyledrankje voor de bewuste consument

Silver Ocean Seltzer richt zich op de bewuste consument. “We zetten het echt neer als premium merk voor de bewuste consument. Met de grote brouwers kunnen we op kwantiteit niet mee, en dat willen we ook niet. Voor de meeste Hard Seltzers is de marketing gericht op studenten: het wordt verkocht in supermarkten en verpakt in een blikje. Dat wilden wij niet. We kiezen bewust voor een premium positionering: met een subtiele verfrissende smaak, gebotteld in een mooie fles en gekoppeld  aan een maatschappelijk doel, richten we ons vooral op het hogere segment horeca.”

“We hadden met onze horeca-first-aanpak natuurlijk een valse start in het afgelopen jaar. Maar deze zomer willen we zoveel mogelijk landelijk zichtbaar worden in Nederland.”

Plannen voor de toekomst

“We hadden met onze horeca-first-aanpak natuurlijk een valse start in het afgelopen jaar. Maar deze zomer willen we zoveel mogelijk landelijk zichtbaar worden in Nederland. We zijn in zee gegaan met een distributiepartner voor de horeca, en willen dit jaar zoveel mogelijk mooie zaken bereiken en  het merk laten groeien. Ook zijn we momenteel de exportmogelijkheden aan het verkennen.

Silver Ocean Seltzer is voor ons slechts het begin. Het is meer dan een drankje, meer dan een merk. Het gaat over een levensstijl. Een gebalanceerde levensstijl. Ons doel is om deze visie tot leven te brengen in een echte lifestylemerk: Silver Ocean Club.”

Silver Ocean Seltzer | Horecava

Gouden tips voor andere start-ups

Gevraagd naar goede tips voor andere start-ups, hoeft Lesley niet lang na te denken. Zijn drie beste tips:

  • Heb je een briljant idee? Reken eerst alles goed door. Ga niet te hard hollen in je enthousiasme, maar zorgt dat de financiële basis ook klopt.
  • Test zoveel mogelijk bij je doelgroep. Wij hebben een co-working space gehuurd, hebben voorbijgangers van straat geplukt en hebben ze verschillende seltzers laten proeven. Toen kwamen we als lekkerste uit de test. Heel belangrijk om echt concrete data te verzamelen!
  • Wees niet bang om de hulp van professionals in te schakelen. In het begin moet je alles zelf doen, maar blijf dat niet doen. Als iemand iets beter kan dan jij, besteed het dan uit.

Deel dit bericht
Bekijk meer Terrassen zijn open! #heteerstebiertje
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht