Start-up in the spotlight: Mojo Maté

De groeiende vraag naar non-alcoholische drankjes is de horecaondernemer niet onopgemerkt gebleven, maar ook vrienden Lars van Kranenburg (24) en David Damman (25) niet. De oprichters en trotse eigenaren van Mojo Maté zijn altijd al op zoek geweest naar unieke items op de menukaart en het ontdekken van nieuwe smaken. Onder andere vanuit deze passie hebben zij Mojo Maté bedacht: een sprankelende bron van frisse energie en de ideale alcoholvrije dorstlesser.


De start van Mojo Maté

Tijdens het backpacken in Argentinië kwam Lars voor het eerst in aanraking met de cafeïne houdende plant maté – die in Zuid-Amerika als warme infusie gedronken wordt – en hij was gelijk geïntrigeerd. Eenmaal thuis enthousiasmeerde hij David. “We werden beide enorm fan van maté,” vertelt Lars. “Toen we zagen dat in steden als Berlijn en Hamburg maté frisdrank enorm populair werd, en ook in Amsterdam steeds meer vraag ontstond, besloten we op deze kans in te springen.” Zo ontstond het eerste maté drankje van Nederlandse bodem.

De opstartfase ging niet zonder slag of stoot. De twee vrienden zijn zelfs een tijdje terugverhuisd naar hun ouderlijk huis, om zo de kosten laag te houden en elke euro in het bedrijf te stoppen. Hun inzet en harde werken werd beloond. “Na maanden voorbereiden, proeven en testen staat het drankje als een huis. De interesse groeit enorm snel en de bestellingen stromen aan de lopende band binnen. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst!”

Een dorstlessende bron van natuurlijke cafeïne

Mojo Maté is een sprankelende, alcoholvrije dorstlesser gemaakt van natuurlijke ingrediënten en “zonder toegevoegde onzin,” zoals Lars zegt. Bedoelt voor dát moment waarop je wat frisse energie kunt gebruiken, maar geen koffie of energiedrank drinkt. Bijvoorbeeld bij de borrel op het terras. Deze bron van natuurlijke cafeïne is laag in calorieën (18kcal/100ml) én suiker (4.5g/100ml) en daarnaast ook biologisch, vegan en glutenvrij. “Een frisdrankje zoals het hoort in 2022: verfrissend, verantwoord en vooral heel erg lekker!”

Wat zijn de reacties?

Samenwerken met horecaondernemers en daardoor beschikbaarheid creëren is in deze fase erg belangrijk. “Eerst op de kaart staan en dan verder,” begint David. Gelukkig zijn de reacties die de vrienden ontvangen over Mojo Maté bijzonder positief. “We worden nu geschonken in 20+ horecazaken in Amsterdam en omstreken. Net twee maandjes nadat we op de markt verschenen zijn. De interesse groeit met de dag!” Gaat Lars verder. Lars en David hebben gekozen voor een zachtere smaak van de maté, in plaats van het rokerige wat maté ook kan hebben. “We ontwikkelden een smaak die je niet herkent, maar bij vrijwel iedereen in de smaak valt.”

De uitdaging

In een wereld waarin frisdrankgiganten de horecakaart domineren, is het lastig als start-up hiermee te concurreren. Dit geldt ook voor Lars en David. Toch loopt de verkoop nu zo goed, dat ze deze zomer al flink moeten opschalen. “We overwegen tijdens deze snelle groeiperiode een investeerder aan boord te halen of een crowdfunding op te zetten,” vertelt Lars. Met wat extra groeikapitaal hopen zij Mojo Maté nog beter in de markt te zetten en tegelijkertijd de horecaondernemer een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de ‘grote jongens’.

De toekomst

Op dit moment richten Lars en David zich vooral op Amsterdam, waar ze zoveel mogelijk plekken langs gaan om hun verhaal te vertellen en hun unieke drankje te laten proeven. Ze vinden het mooi om te zien dat ze het vertrouwen krijgen van populaire horecatenten als Strandzuid, Karavaan en Skatecafe. “Daarnaast blijft het onwerkelijk om volstrekt vreemden jouw drankje op een terras te zien drinken. Dat drankje waar jij zoveel tijd, aandacht en liefde in gestoken hebt. Daar zit nu iemand van te genieten op de Vrijmibo. Veel mooier wordt het niet,” vertelt David.

Uiteindelijk willen ze in elke grote stad in Nederland Mojo Maté op de kaart zetten. “Als we in Amsterdam een voet tussen de deur hebben, gaan we ons richten op andere grote Nederlandse steden, zoals Utrecht en Rotterdam,” gaat Lars verder. “Maar onze dromen stoppen niet bij de landsgrenzen.” Op de lange termijn willen zij ook de Europese markt veroveren.

Een laatste tip

“Ga door waar anderen opgeven,” is volgens David de sleutel tot succes. Dagelijks worden ze afgewimpeld onder het mom van ‘weer gasten met een drankje’. Maar voor elke ‘nee’ die je ontvangt is er ook iemand die wél enthousiast is. “Daarnaast is het belangrijk dat je uniek blijft en een goed product hebt,” voegt Lars toe. “Als mensen onze maté proeven, zijn ze vrijwel unaniem enthousiast. Je kunt wel een mooi verhaal hebben, maar het belangrijkste is dat je drankje gewoon heel lekker is.” “Wees daarnaast creatief en enthousiast. Als je niet out-of-the-box kunt denken, wordt het heel lastig als kleine ondernemer in deze branche,” sluit hij af.


Deel dit bericht
Bekijk meer Overall winnaar van de Horecava Innovation Awards: Enjay!
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!