logo
Cocktails zijn booming

Cocktails zijn booming in de horeca en dat is goed nieuws

Aangeboden door: Horecava

Director Horecava Florentine Rijkmans schrijft sinds 2024 columns over hot topics in de horecabranche. Eén trend springt er de laatste tijd uit op de beursvloer en in de branche: de opmars van cocktails.

Voor een goed glas wijn heb ik een zwak, maar een Moscow Mule op z’n tijd, daar word ik óók blij van. En ik merk dat ik daarin niet de enige ben. Cocktails zijn de afgelopen jaren steeds zichtbaarder geworden in de horeca. Op de beursvloer van Horecava zie ik het aanbod groeien, maar ook op menukaarten, tafelkaartjes en specials valt het me op: dit leeft. En terecht. Cocktails zijn verrassend, smaakvol en hebben iets feestelijks – mét of zonder alcohol.

Een trend die een kans is

Als je recent met een horecaondernemer hebt gesproken, is de kans groot dat het woord cocktail is gevallen. Niet alleen in hippe bars in Amsterdam of Rotterdam, maar ook in eetcafés en restobars door het hele land. De cocktail is bezig aan een stevige opmars. Dit is geen hype, maar een blijvende kans voor horecaondernemers.

Bij Horecava zie ik dit enthousiasme terug op de beursvloer. Mocktails en cocktails krijgen dit jaar meer aandacht dan ooit. En daar ben ik trots op. Zeker met het Nederlands Kampioenschap Cocktails dat naar Horecava komt – een erkenning van de groeiende waarde van cocktails in de horeca.

Meer dan alleen een drankje

De cijfers liegen er niet om: de vraag naar cocktails is de afgelopen jaren sterk gestegen. Sommige horecazaken verkopen duizenden cocktails per week – deels zelfgemaakt, deels ready-to-serve. En dat beperkt zich niet tot de Randstad; ook in kleinere steden en dorpen wint de cocktail terrein.

De prijs speelt hierin mee. Het verschil tussen een speciaalbier en een cocktail is kleiner geworden. Voor een paar euro extra krijg je een drankje met smaak, beleving en uitstraling. Dat spreekt vooral jongere generaties aan zoals millennials en Gen Z. Zij zoeken verrassing en delen hun ervaringen via social media zoals Instagram en TikTok – gratis marketing voor jouw zaak.

Goed voor je omzet

Cocktails zijn niet alleen leuk voor de gast, maar ook interessant voor de ondernemer. De marges zijn aantrekkelijk: de kostprijs van likeuren ligt tussen de 18 en 20%, terwijl cocktails vaak voor €10 tot €12 over de bar gaan. Dat betekent een gezonde brutomarge.

Het maken van cocktails kost natuurlijk tijd en vraagt vakmanschap. Gelukkig zijn er steeds meer oplossingen zoals pre-mixed cocktails of automatische cocktailmachines. Zo houd je de kwaliteit hoog en de werkdruk laag.

Mocktails maken je aanbod inclusiever

Vergeet de mocktails niet. Steeds meer mensen kiezen bewust voor alcoholvrij – omwille van gezondheid, geloof of levensstijl. Een sterk alcoholvrij aanbod vergroot je bereik en maakt je zaak inclusiever.

De kans van nu

Cocktails zijn meer dan een trend. Ze zijn een kans om je te onderscheiden, je marge te verhogen en nieuwe gasten aan te trekken. Bij Horecava ondersteunen we deze ontwikkeling en bieden we inspiratie en tools om ermee aan de slag te gaan.

Ik kijk ernaar uit om je daar te ontmoeten – en wie weet delen we wel een cocktail samen.

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.