Start-up in the spotlight: Ibu Spekkoek

Dagelijks probeerden Ramona en Ashley vanuit hun passie voor koken al nieuwe recepten uit. Met Ashley’s oma als inspiratiebron zijn zij met Ibu’s originele recept de keuken ingedoken. Na veel testen en veel proefsessies is Ibu’s originele spekkoek in een nieuw jasje gestoken. Hun missie? Ibu Spekkoek op de (menu)kaart zetten en Nederland kennis laten maken met de spekkoeken van Ibu!


Wie zitten er achter Ibu Spekkoek?

De oprichters, eigenaren en spekkoekbakkers van Ibu Spekkoek zijn Ramona Roelvink (34) en Ashley Steenbakker (32). De twee zijn (zakelijke) partners van elkaar en hebben samen een dochtertje van bijna 3 die dol is op de spekkoek van haar ouders. Ramona is 10 jaar werkzaam geweest in de hotelbranche maar heeft in januari 2021, door de groei van Ibu Spekkoek, haar baan opgezegd en is zelfstandig ondernemer geworden. Ashley heeft in 2015 de zonnestudio van zijn vader overgenomen waarna ook het idee en de opstart van Ibu Spekkoek begon.

De start van Ibu Spekkoek

Voor Ashley geldt dat de Indische cultuur er met de paplepel is ingegoten. De oma van Ashley’s moeder komt uit voormalig Nederlands-Indië, nu Indonesië. Ashley’s oma Betsy, die zij altijd ‘Ibu’ noemden, want dat staat voor ‘moeder’ in het Indonesisch, bakte in haar eigen keuken spekkoek voor een lokale toko in Amsterdam en daarnaast ook voor familie en vrienden. Op deze manier konden Indische vrouwen (mama’s) een extra centje verdienen.

Na het overlijden van Ibu zijn Ramona en Ashley zelf de keuken ingedoken om het originele recept eigen te maken. Het viel Ramona en Ashley op dat er de laatste jaren steeds minder ambachtelijke kwaliteitsspekkoeken werden gebakken. “Wij vinden dat spekkoek de behandeling en aandacht moet krijgen die het verdient”, beginnen Ramona en Ashley. “Het originele recept van oma Ibu is onze leidraad geweest en van daaruit creëren wij nieuwe smaken, waaronder appel, chocolade en rode biet-sinaasappel.” De spekkoek wordt gemaakt van enkel pure ingrediënten, zonder smaakversterkers, conserveringsmiddelen of andere onnodige stoffen. Zo maken zij een spekkoek die uniek is.

De eerste spekkoekwinkel

Het maken begon met een simpele oven en een Kitchenaid in een klein keukentje. “De spekkoek verkochten wij toen kleinschalig aan de klanten van de zonnestudio, waarna er steeds meer animo bleek te zijn”, vertellen Ramona en Ashley. Hier werd het idee voor een spekkoekwinkel geboren: een spekkoekwinkel waar men terecht kan voor diverse smaken en vormen spekkoek. De financiering voor de start en opbouwen hebben zij uit eigen middelen gedaan. De groei konden ze vervolgens financieren van de verkoop van de spekkoek. De eerste spekkoekwinkel werd in 2020, middenin coronatijd, geopend in een kleine winkel náást de zonnestudio van Ashley.

Een traditionele lekkernij voor ieder moment van de dag

Met Ibu Spekkoek richten Ramona en Ashley zich voornamelijk op jongvolwassenen en kinderen, omdat zij zich aangesproken voelen door de kwaliteit van de producten en presentatie. Maar daarnaast weet ook de Indische gemeenschap ze te vinden. “Vaak krijgen wij te horen dat onze Original spekkoek het dichts bij de spekkoek staat die hun oma (vroeger) bakte en dat is het grootste compliment dat wij kunnen krijgen.”

Wat zijn de reacties?

Ramona en Ashley merken dat de reacties vanuit de horeca van wisselend naar enthousiast gaan. Vooral aan het begin merkten zij scepsis en onwetendheid. “We kregen veel reacties als ‘wij bakken zelf wel even’ of ‘appeltaart is goedkoper en eenvoudiger in verkoop’”, beginnen Ramona en Ashley. Toch merken zij dat deze instelling verandert. “Nu beginnen steeds meer horecazaken de kwaliteit en het unieke karakter van ons product te zien en benaderen ons zelf.” Oma Ibu, die zij verwerkt hebben in hun logo, wordt op steeds meer plaatsen zichtbaar én herkend. “Haar nalatenschap leeft voort”, vertellen Ashley en Ramona trots.

De grootste uitdaging

Een groot deel van de horecazaken kan door personeelstekort niet normaal draaien. Ook voor Ramona en Ashley is personeelstekort de grootste uitdaging. “Wij groeien snel en kunnen gewoon niet meer alles zelf doen”, geven ze aan. Ook meer naamsbekendheid zou hen helpen. Op dit moment zijn ze online zichtbaar via social media, zijn ze aanwezig op specifieke markten en hebben ze inmiddels twee fysieke verkooppunten. Meer naamsbekendheid zou Ibu Spekkoek nog meer onder de aandacht brengen van potentieel personeel en verkopers.

De toekomst van Ibu Spekkoek

Op dit moment staan Ramona en Ashley op het punt van transformeren. “We maken een switch van een bedrijf dat hoofdzakelijk op twee personen is gebouwd (productie, marketing, sales etc.) naar personeel, omdat wij het met z’n tweeën niet meer redden.” Concluderen Ramona en Ashley. De twee hebben nog zoveel ideeën, waar nu nog geen tijd voor is. “Willen we verder groeien, dan zullen we moeten investeren in goed personeel.” Uiteindelijk is hun droom om een permanente grotere vestiging van Ibu Spekkoek te openen en met nieuwe spekkoek gerelateerde producten op de markt te komen.

Een laatste tip

“Ga van je eigen kracht en enthousiasme uit en laat je niet ontmoedigen door meningen van anderen.” Willen Ramona en Ashley meegeven. Zij hoorden regelmatig verbaasde en/of negatieve reacties met daarin de aanname dat het toch niet gaat verkopen of dat ze er niet van zullen rondkomen. Zij bleven geloven in hun eigen product en dát zorgt voor een kans van slagen.


Deel dit bericht
Bekijk meer Er wordt steeds minder brood verkocht
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!