Restaurants in hotels: zo zorgt F&B voor meer omzet

Restaurants in hotels zijn toch gewoon een voorziening? Een extra service voor de gast? Welnee, tegenwoordig kunnen hoteliers zich via food en beverage onderscheiden én hun omzet verhogen. We spraken Rein Rambaldo van De Horecafabriek en zetten een paar F&B-trends, tips en voorbeelden uit de hotelsector voor je op een rij.


Hotelrestaurant als extra inkomstenbron

Waarom een restaurant in een hotel?

Voorheen was het geen probleem om je kamers vol te krijgen, maar door corona is die zekerheid weg en moet je harder je best doen. Met een restaurant in je hotel creëer je een win-winsituatie en genereer je meer omzet. Een restaurant is namelijk een visitekaartje voor een hotel en daardoor versterken de twee elkaar.

Is een hotel gevestigd op een toplocatie met veel langslopend publiek, maar ziet het restaurant er niet uit? Dan ontstaat al snel de aanname dat de kamers ook wel niet mooi zullen zijn. Terwijl een succesvol restaurant op de begane grond juist bekijks en gasten trekt. Daardoor stijgt ook de populariteit en bezettingsgraad van het hotel.

Wat zijn F&B-trends in de hotellerie?

Sinds COVID-19 zijn gasten handiger geworden in online eten bestellen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd, UberEats en Deliveroo zijn ontploft. ‘s Avonds staan er soms wel 20 fietsbezorgers buiten de hoteldeuren te wachten tot gasten hun bestelling komen ophalen. Die omzet wordt het hotel door de neus geboord. Een gemiste kans en totaal niet gastvrij om gasten hun eten elders te laten zoeken.

Nieuwe F&B-concepten

Veel hotels hebben al nieuwe manieren van gastvrijheid omarmd. Ook als het op ontbijt, lunch en diner aankomt. Denk aan bestelapps, afhaalontbijten, serveerkarren in plaats van buffetten, drive-throughs om eten op te pikken en micro-markets op de begane grond.

Meer standalone restaurants

Ook openen er meer restaurants in hotels die standalone in de markt worden gezet. De restaurants zijn dus wat afgeschermd, waardoor gasten niet eens merken dat ze bij een hotel zitten. Bovendien is er veel focus op het restaurant als merk en community. Denk aan The Hoxton of Instagrammable horecazaken als The Avocado Show en The Streetfood Club. Die laatste twee zijn geen onderdeel van een hotel, maar hun branding staat als een huis en daar kunnen hoteliers veel van leren.

3 tips voor een succesvol restaurant in je hotel

Hoe speel je in op de behoeften van je gast en laat je een restaurant slagen? 3 tips.

1. Zoek de samenwerking op

Veel hoteliers weten hoe ze kamers moeten verhuren, maar een restaurant runnen is andere koek. Ga daarom eens om tafel zitten met horecaondernemers met goede concepten. Huur desnoods een externe partij in of ga de samenwerking aan met een sterrenchef of horecazaken in de buurt. Je kunt zelfs commissieafspraken maken. Ook voor hotelverhuurders is een restaurantlocatie interessant, omdat ze er omzetgerelateerde huur aan kunnen koppelen.

2. Focus op niet-hotelgasten

Wie is de doelgroep van het hotel en welk restaurantconcept sluit daarbij aan? Richt je op niet-hotelgasten uit de omgeving, want de hotelgasten heb je al. Maar locals willen niet eten in een restaurant vol rolkoffertjes en medewerkers met naambordjes van het hotel. Zorg dus voor een eigen restaurantentree en eigen personeel. Zo creëer je een luxeprobleem: een vol restaurant.

3. Denk vanuit je merk

De nieuwe generatie gasten wil ergens bij horen, echt onderdeel zijn van een community. Zie daarom alle bars, lounges, cafés of restaurants in je hotel als een apart merk en creëer een merkbeleving, van interieur tot marketing. Denk ook eens aan een merchandise-shop met kookboeken of truien zoals die van het restaurantpersoneel. Zo bouw je een fanbase op en stijgt het aantal bezoekers en de verblijfsduur.

Laat je inspireren door deze hotels 

Dat een restaurant en hotel elkaar versterken, snappen steeds meer hoteliers. Dit zijn een paar voorbeelden van toffe F&B-concepten in de hotelsector.

Miss Jones in Holiday Inn

Rein Rambaldo (bekend van onder meer Mama Kelly) is eigenaar van het splinternieuwe restaurant Miss Jones in hotel Holiday Inn in Voorburg. Het ontbijt en de roomservice regelt Miss Jones. Er is een ingang vanuit het hotel, maar ook een eigen entree want Rein focust zich juist op niet-hotelgasten. Daarnaast is er een boetiek met Miss Jones-merchandise zoals sweaters, teddyberen en spelletjes.

IZAKAYA in Sir Albert Hotel

IZAKAYA serveert extravagante Japanse gerechten met een Zuid-Amerikaanse twist. Het is een high-end hotspot voor nationale en internationale gasten. IZAKAYA is onderdeel van THE ENTOURAGE GROUP. Een andere bekende succesformule van deze hospitalityketen is MOMO in hotel Park Centraal.

Nobu Restaurants in Nobu Hotels

Chef Nobu Matsuhisa opende in 1987 zijn Japanse restaurant Matsuhisa. In de jaren negentig haakten Robert De Niro en investeerder Meir Teper aan om er een keten van te maken. Inmiddels bestaat die Nobu-keten uit zo’n 50 restaurants en 13 hotels in onder meer Londen, Barcelona, Ibiza, São Paolo en Riyadh. Nobu Hospitality is nu een wereldwijd luxe lifestylemerk.

The Harbour Club in Leonardo Hotel

Het Leonardo Hotel (voorheen Apollo Hotel) bestaat uit het hotel, dat in 2017 opende, met daarin restaurant The Harbour Club Vinkeveen. In het hotel draait het om luxe en gemak voor de zakelijke bezoeker en het organiseren van congressen. De catering wordt verzorgd vanuit The Harbour Club. Maar ook niet-hotelgasten kunnen in dit restaurant terecht.

 


Deel dit bericht
Bekijk meer Hybride Hotels, van concept naar trend
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!