Paulies Ginger: vier succes met een gingershot

Paulies Ginger wil mensen inspireren om minder alcohol te drinken, met hun gingershotje kun je proosten op ieder moment van de dag. Mede-eigenaar Yvonne vertelt over het alcoholvrij Haarlems Gemberdrankje in deze ‘Start-up in the spotlight’.


Vertel, wie zijn jullie?

Mijn naam is Yvonne en samen met Paul (mijn partner) en Eric (mijn broer) maken wij Paulies Ginger, een alcoholvrij Haarlems Gemberdrankje. Het is een gemberconcentraat bestaande uit biologische producten zoals gember en kurkuma, citroen en agave en diversen kruiden en specerijen. Je kan het puur drinken als een gembershot of mixen met water naar eigen smaak. Ook kun je het mixen in de thee of gebruiken als marinade of dressing.

Wat is jullie achtergrond?

Wij hebben alle drie een verschillende achtergrond. Van ingenieur, verpleegkundige tot aan vrachtwagenchauffeur. Wij hebben het roer omgegooid. Inmiddels werken we alle drie fulltime voor Paulies Ginger. We hebben alle drie wel affiniteit met gezondheid. Lekkere drankjes en hapjes maken in de keuken…

Wanneer en hoe is het idee voor deze start-up ontstaan?

Ik, Yvonne, ben 10 jaar geleden gestopt met het drinken van alcohol. Door mijn alcoholverslaving moest ik stoppen, met hulp is dat gelukt en ik ben nu al 10 jaar een geheelonthouder.  Dit is geweldig natuurlijk. Iedere dag is nu inmiddels al een feestje op zich. Maar ik had wel moeite met het vinden van een lekker alcoholvrij drankje. Water, thee, cola… het is het allemaal net niet wanneer je een gezellig feestje hebt.

“Met z’n drieën hebben we alles op alles gezet om dit drankje tot een succes te maken”

Hierdoor ontstond het idee voor Paulies Ginger. Paul, mijn partner is in de keuken gaan experimenteren met alcoholvrije drankjes om er voor mij toch nog een feestje van te maken.  Paul kwam op een gegeven moment met een gember smaakexplosie uit de keuken. Ik, (Yvonne), Paul en Eric waren razend enthousiast en zo is het balletje gaan rollen. Wij zijn toen letterlijk de markt op gegaan om dit drankje te verkopen. Wij staan nu iedere zaterdag op De Grote Markt Haarlem, dit is een groot succes. Met z’n drieën hebben we alles op alles gezet om dit drankje tot een succes te maken.

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

Wij zijn op de markt gaan staan, de Grote Markt Haarlem. Dit is een gouden greep geweest, hierdoor kregen we direct naambekendheid. Wij liggen in veel winkels in Haarlem en omstreken met onze flessen. Daarnaast hebben we de media opgezocht om ons persoonlijke verhaal met betrekking tot mijn verslaving en daarbij het ontstaan van ons alcoholvrij drankje te vertellen.

Waar staan jullie nu?

Het gaat heel erg goed met Paulies Ginger, we zijn nu 10 maanden later aan het verhuizen naar een nieuw pand, het is hard werken, maar het gaat echt heel erg goed.

Wat zijn jullie toekomst plannen?  

Wij willen meer mensen blij maken met ons gemberdrankje. Daarnaast willen wij mensen inspireren om minder alcohol te drinken en om het taboe van verslaving te doorbreken.

Wie is jullie doelgroep?

Doelgroep is vrij breed, maar het zijn vooral de mannen/ vrouwen tussen de 30-65 die gezonder willen leven of dat al doen. Veel yogi’s, sportmensen zijn heel blij met ons drankje. Bedrijven die hun succes met hun personeel willen vieren op een gezonde manier zijn onze doelgroep. “Vier je succes met een gingershot op ieder moment van de dag” is voor ons een erg belangrijke missie. Daarnaast is er de doelgroep ex-verslaafden die niet weten wat ze moeten drinken als geheelonthouder. Zij zijn ontzettend blij met de smaakexplosie van Paulies Ginger en drinken het bijvoorbeeld in een wodka glas met een ijsklontje erin.

“Wij willen mensen inspireren om minder alcohol te drinken”

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Paulies Ginger is goed voor de gezondheid. Gember heeft sterke antivirale en antibacteriële eigenschappen. Daardoor is het een echte boost voor het immuunsysteem. Daarnaast is Alcohol sociaal geaccepteerd. Sterker nog: een succes vieren met bijvoorbeeld je bedrijf doe je nog altijd in de kroeg met een biertje. Om de dag daarna met een flinke kater wakker te worden. Dat moet anders kunnen, vinden wij. Wij willen mensen inspireren om minder alcohol te drinken en we willen laten zien dat je ook in de ochtend, op ieder moment van de dag, kan proosten met Paulies Ginger.

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

Door letterlijk op de markt te gaan staan, door de website en Social Media. Ook gaan we bedrijven en winkels langs en zoeken we de media op.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Horeca reageert goed, ze willen het opnemen in hun alcoholvrije kaart. De horeca maakt zelf alcoholvrije mocktails met Paulies Ginger.

“Verslaving bespreekbaar maken door dit alcoholvrije drankje”

Waar zijn jullie trots op?

Dat we in korte tijd zo’n groot publiek hebben kunnen bereiken. We hebben vaste fans en daarbij is het ook geweldig dat mensen geholpen zijn met dit alcoholvrije drankje, zowel voor de geest als voor de gezondheid. We zijn trots op het feit dat we verslaving bespreekbaar maken met dit alcoholvrije drankje.

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging is kunnen voldoen aan de vraag van de klanten. Het maken van het gemberdrankje doen wij met de slowjuice techniek, dit geeft de allerlekkerste smaak en hierdoor blijven alle vitamines behouden, het is alleen wel heel tijdrovend om de gemberdrank te maken. Door grote investeringen en wellicht meer personeel kunnen wij dit verhelpen. Hier zijn wij druk mee bezig, maar is altijd heel erg spannend.


Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

Ga, ook om te starten, letterlijk de markt op. Ook is het een grote meerwaarde, als je hart sneller gaat kloppen van het product of de dienst. Wij willen naast het maken van een enorm heerlijk alcoholvrij gemberdrankje ook mensen te inspireren tot een gezondere levensstijl.


Deel dit bericht
Bekijk meer Supermarkt wordt concurrent van de horeca
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!