Luuk Rijnders: ”Lead by example”

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
donderdag, 14 januari 2021

Tijdens de corona crisis heeft Luuk Rijnders (32) een baan aangeboden gekregen als Director of Operations bij Kazerne in Eindhoven. Hij besloot deze kans te pakken en terug te keren naar zijn ‘roots’ in het zuiden van het land. Zijn doel is om de F&B kant van het bedrijf een grotere rol te laten spelen wat zonder twijfel zal gaan lukken, als je kijkt naar de aanzienlijke ervaring die Luuk heeft.

Verslaafd aan de horeca

Luuk begon met werken in de afwas toen hij een jaar of 13/14 oud was. Dit was het begin van zijn ‘hospitality journey’.

Direct merkte hij dat de manier van werken in de horeca hem erg aansprak en besloot hij in datzelfde bedrijf te blijven werken.

Naast afwassen voegde hij ook bar werkzaamheden en de bediening aan zijn ervaring toe. Luuk genoot zo van het werken in de horeca dat hij besloot nog een paar jaar in de horeca te blijven werken alvorens aan zijn studie te beginnen. In deze periode heeft hij op grote evenementen, zoals techno feesten en gala’s gewerkt.

In 2011 kwam de Hotelschool The Hague op zijn pad en besloot hij zijn 7 jaar horeca ervaring te professionaliseren met de theorie van de hospitality industry. Ook tijdens zijn studie bleef Luuk zijn horeca ervaring opbouwen met diverse bijbaantjes.

Na zijn eindstage als Assistent General Manager op Bali werd hem de kans geboden om restaurant manager te worden van een bedrijf op Bonaire. Deze kans greep hij met beide handen aan. Na een jaar besloot Luuk om terug te keren naar Nederland waar hij als Restaurant Manager bij Bar Moustache aan de slag is gegaan. Na twee mooie jaren werd het voor Luuk tijd om een nieuwe uitdaging te zoeken. Hij startte als F&B manager bij Hotel Arena.

Tijdens de Covid-19 crisis is Luuk via zijn horeca netwerk geïntroduceerd aan Kazerne te Eindhoven. De combinatie van een mooie uitdaging en zijn gevoel bij het bedrijf motiveerde hem om als Operationeel Directeur bij Kazerne te beginnen.

‘Ik volg altijd mijn gevoel en ik voelde dat Kazerne een fijne plek zou zijn om te werken. Samen met de uitdaging was dit een top combinatie. Omdat ik zelf ook uit Eindhoven kom was het super tof om terug te keren naar mijn roots.

Kazerne: Home of Design

Alles kan bij Kazerne, dat maakt het zo uniek. Het is een multifunctioneel bedrijf dat bestaat uit een hotel, een members club, een winebar en twee restaurants; Een fine dining restaurant met Franse touch en een hoogstaand authentiek Italiaans restaurant. Dit alles in de intrigerende wereld van design.

‘Kazerne is een uitermate divers concept, waarbij meerdere uiteenlopende werelden samen komen. Kazerne is uniek van zichzelf. Alle stappen die mogelijk zijn, zullen we zetten. Het gewenste antwoord is bij ons altijd,  ja natuurlijk.’

De bijzondere combinatie van F&B en design zorgt voor een unieke ervaring voor de gasten. Dineren tussen design stukken, bezoeken van de expositie, een heerlijke wijn drinken in de winebar of een overnachting in een privé suite. Alles is mogelijk bij Kazerne. Deze ervaringen worden geleverd door de medewerkers. Zij zijn dan ook het belangrijkste facet van het bedrijf, aldus Luuk.

De uitdaging aangaan 

Toen Luuk bij Hotel Arena begon zag hij ruimte om zijn eigen ideeën in het bedrijf te stoppen. Dit gaf hem inspiratie en daarom besloot hij de uitdaging om de verwachting van de gast te overtreffen, omzetten te verhogen en tevens de winstgevendheid te optimaliseren aan te gaan.

Dit is hem gelukt door het samenbrengen van alle werknemers, één team te vormen en te hameren op multifunctionele inzetbaarheid met een scherp oog op het minimaliseren van de kosten.

De uitdaging waar Luuk op dit moment niet omheen kan is natuurlijk de corona crisis. Aangezien Kazerne uit veel verschillende outlets bestaat, gelden er ook verschillende regels in de verschillende lockdowns.

Kazerne is door verschillende ‘corona periodes’ heengegaan; de restaurants open voor beperkt aantal mensen, de restaurants dicht maar het hotel en de expositie open, take out vanuit de restaurants, et cetera. Er is nu besloten het hotel te sluiten. Dit blijkt de meest kost besparende oplossing te zijn.

‘Professionalisering heeft nu de focus. Onder normale omstandigheden zijn we met de gasten bezig, die zijn er nu niet. Nu hebben we alle tijd om ons voor te bereiden op wat komen gaat na Covid-19. We zorgen dat we helemaal klaar zijn voor de opening.’

Deze rustige periode brengt ruimte tot verbetering. Kazerne heeft tijd om de medewerkers te trainen, nieuwe menu’s te bedenken, systemen opnieuw in te richten, nieuwe wijn arrangementen te bedenken bij gerechten en nog veel meer. Luuk zorgt dat het hele team op de hoogte is van alle veranderingen en hiermee uit de voeten kunnen. De focus ligt dus vooral op training van de medewerkers.

‘Van housekeeping tot WSET wijn trainingen, van check in procedures tot BHV en van workshops om worst te maken tot design training. Zodra we open mogen, staan we klaar als nooit tevoren. Geen twijfel.’

Contact met de vloer

Zorg dat je medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Zij zijn het belangrijkste facet van het bedrijf en als leidinggevende moet jij het goede voorbeeld geven. Laat je zien op de vloer, ga samen als een team het avontuur aan.

Werkervaring is erg belangrijk voor een ondernemer. Hij of zij moet het goede voorbeeld kunnen geven. Ook als directeur moet je onderdeel van het team zijn, je doet het altijd samen, daar ligt de kracht.’

Auteur: Nikki Alink