Horecava Innovation Award winnaar SUGO Pizza

SUGO Pizza wist met hun Delivery & To Go Concept de jury te overtuigen en gaat met de Innovation Award in de categorie Concepts, Interieur & Design naar huis. Hugo Kruijssen (mede-eigenaar SUGO Pizza) vertelt waarom dit concept van franchising succesvol is en waarom het enorme kansen biedt voor horecaondernemers.


SUGO Pizza begon als een ‘gewone’ pizzaketen. Maar met de nieuwe franchiseformule die niet draait om het openen van reguliere restaurants, maar om virtual branding en shop-in- shops kunnen ook andere horecaondernemers meeliften op het succes van het merk. SUGO staat bekend om zijn luchtige, licht krokante pizzabodems. Daarnaast bevatten de pizzabodems ook nog eens veel eiwit, relatief weinig koolhydraten en geen vet.

Creatief omdenken

Hugo Kruijssen en zijn compagnon Herman Hell hadden voor het jaar 2020 de doelstelling om 3 tot 5 extra restaurants te openen. Zoals bij velen gooide covid-19 roet in het eten en moest ook SUGO Pizza in creatieve oplossingen denken. Hugo: “De gehele markt werd Delivery & To Go, hoe kunnen we hierop inspelen? Toen kwam vrij snel het idee om SUGO als een tweede lijn bij bedrijven naar binnen te brengen. Dat kan door middel van shop-in-shops, hierbij plaatsen we een counter in een bestaande exploitatie. Daarnaast bieden we ook virtual franchise aan, waarbij we alleen maar aan delivery doen. Het is een win-win situatie voor zowel de horecaondernemer als voor ons”.

Mede-eigenaar SUGO Pizza Hugo Kruijssen, winnaar Innovation Award Concept, Interieur & Design

Nieuwe bedrijfstak bij horecaondernemingen

Het businessmodel is voor vele zaken erg toegankelijk. Kruijssen: “Het moet bij hun bestaande exploitatie passen. Zaken zoals bijvoorbeeld een ijssalon of een poké bowl restaurant zijn ondernemingen waarbij een shop-in-shop past. Het zijn zaken die gelijkwaardige openingstijden hebben. We ontwikkelen dan samen met die ondernemer een nieuwe lijn die daarnaast zit.” Wanneer een SUGO counter vanwege de ruimte of gezien het concept niet past bij de onderneming biedt SUGO een Dark Kitchen model aan. “Het merk bestaat dan eigenlijk alleen maar online. Horecaondernemers voeren het vanuit de keuken uit; aan de voorkant is weinig zichtbaar. Dit is met name geschikt voor bedrijven die ruimte over hebben in hun keuken en graag een bedrijfstak erbij willen,” zegt Hugo enthousiast.

“Als de kwaliteit gelijk blijft of zelfs beter is, kiezen we er bewust voor om het uit te besteden”

 

Simpel en hoge kwaliteit

Het implementeren van SUGO in jouw zaak is erg makkelijk en vereist geen zelfstandige koks of getrainde mensen. “Er zijn gemiddeld 3 handelingen voor de oven en gemiddeld twee handelingen ná de oven.” De pizzabodems en de ingrediënten worden geleverd bij de horecaondernemer. “Zo leveren we bijvoorbeeld gegrilde champignons, die je niet meer hoeft te bewerken. Er is natuurlijk een enorm te kort aan personeel in onze industrie. Dus als de kwaliteit gelijk blijft of zelfs beter is, kiezen we er bewust voor om het uit te besteden.” Daarnaast is de investering voor een ondernemer relatief erg laag. “De ondernemer plaatst en mooie counter met alle benodigdheden in de zaak en houdt een openingscampagne, dan ben je maximaal 20k kwijt.”

“Van de dalmomenten ineens piekmomenten maken”


De aanvulling op de onderneming

“We doen een fantastische aanvulling met ons concept. We voegen echt iets toe aan een bestaande onderneming met een enorme toegevoegde waarde. Je kan door een hele beperkte investering van de dalmomenten van jouw onderneming ineens piekmomenten maken. In de winter is bijvoorbeeld het ijs de ondersteunende business aan de SUGO lijn en is de zomer is het andersom. Het gevolg is dat hierdoor de omzet van de onderneming verdubbelt”

Horeca Innovation Award

De deelname aan Horecava Innovation Award heeft SUGO Pizza niet alleen de winst opgeleverd, maar ook meer inzicht in hun eigen concept. Hugo: “Ik denk dat deelname een soort van versterking aan ons concept heeft gegeven.  Normaal ben ik vooral bezig met de voorkant: met de gast en met het product en met in mijn geval het vinden van nieuwe franchisenemers. Je wordt echt getriggerd om stil te staan bij jou eigen concept en het verhaal aan te scherpen. De winst heeft echt een boost gegeven in ons bedrijf, we zijn er echt trots op.”

Toekomst

SUGO Pizza zit niet stil en heeft veel toekomstplannen. “We hopen met meer ondernemers in contact te komen die interesse hebben in ons concept. Daarnaast hebben we interesse om ‘SUGO Pizza Ready to Eat’ in supermarkten beschikbaar te stellen, dus dat de consument het thuis af kan bakken. We willen dat SUGO Pizza zich als een olievlek verspreidt over Nederland. Mijn filosofie is toch wel dat we eigenlijk moeten zorgen, dat je altijd een SUGO pizza beschikbaar hebt in 30 minuten”, sluit Hugo af.


Deel dit bericht
Bekijk meer Een groene terraskaart: hoe doe je dat?
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!