Identity
De partners van het TrendLAB inspireren op gebied van Identity! Proef een snelle, smaakvolle en gezonde snack bij Italian Streetfood Concept by de Pizza Academy van NordCap Nederland. Coca-Cola vindt het belangrijk om te laten zien dat de keuze voor suikervrij makkelijk te maken is, door een uitgebreid aanbod aan variatie en keuze. The Fully Bookers inspireert over maximale bezettingsgraad door gebruik van artificiële intelligentie, Lekker Fris serveert op basis van een paar persoonlijke vragen een smaak frisdrank die volledig past bij jou en Smith & Dorlas zorgt voor blije gasten met dé perfecte koffie.
Eten en drinken wordt steeds meer gebruikt om lifestyle en persoonlijkheid uit te drukken. Het is meer geworden dan enkel iets wat de consument nuttigt om te kunnen functioneren. Jong en oud is steeds meer bezig met de vragen: wat is goed voor me, wat is echt lekker, waar komt het vandaan, wat draagt bij aan fit zijn, wat helpt mij om me goed te voelen en wat heb ik vandaag nodig als ik ga werken, sporten, leren of gewoon luieren. Daarnaast is men zich steeds meer bewust van wat eten en drinken doet met uitstraling en hoe anderen jou zien. Er worden meer foto’s van food op social media gedeeld dan ooit tevoren.
Als horecaondernemer is daarom een sterke Identity van belang: wat is jouw verhaal en wat onderscheid je van de massa? De consument wil het verhaal achter een product of ondernemer horen. Lokale producten, verbinding, tech, kwaliteit, persoonlijke service, merkbeleving, personalisatie: er zijn velen manieren om hier vorm aan te geven. Weg van de grote grijze massa!
Sustainability
Op gebied van Sustainability maakt de bezoeker van het TrendLAB kennis met nieuwe mogelijkheden en toepassingen op gebied van disposables. Niet alleen bekers, borden en bestek maar Natural Tableware presenteert ook grootverpakkingen voor in de horeca. Aan de andere kant zet Paardekooper in op circulaire systemen met reusables, producten gemaakt van een hoogwaardig plastic die meermaals hergebruikt worden en vervolgens worden gerecycled naar nieuwe verpakkingen. Kom vooral ook langs tijdens de lunch, want dan verschijnt de pop-up lunchtafel “Table Talks” voor Small conversations, Big Impact. Een tafel met verrassende sustainable aankleding, bijzonder eten en goede gesprekken onder leiding van een moderator.
Steeds vaker integreren organisaties de ‘P’ van purpose, met impact op milieu, dier en mens in hun visie. Nieuwe circulaire businessmodellen ontstaan binnen de foodservice industrie waarin naast de ideologie ook commerciële kansen van belang zijn.
Sustainability draait om herbruikbaarheid en herstellend vermogen. Het streven om zo min mogelijk waarde van producten en grondstoffen te vernietigen in het gebruik. Dit kan enerzijds door onderhoud, reparatie en aanpassing van bestaande producten en daarmee het verlengen van de levensduur. Denk hierbij aan hergebruik van stoelen en tafels, in plaats van deze naar de vuilstort te brengen. Anderzijds kan dit door het recyclen en composteren van grondstoffen.
Disposables zijn producten voor eenmalig gebruik die consumeren of verpakken makkelijk maken. Duurzame disposables zijn gemaakt van verantwoorde materialen, zoals papier, bamboe, karton en palmblad. Deze materialen worden sneller afgebroken dan plastic, en zijn daardoor minder belastend voor het milieu. Reusables zijn gemaakt van materialen die ontworpen zijn voor meervoudig gebruik en hebben een langere levensduur. Dit resulteert al na een paar keer hergebruiken voor een duurzame inzet van verpakkingen. De klant wordt ontzorgt op het gebied van logistiek, reiniging, voorraadbeheer en het recycleproces aan het einde van de loop.