Hoe verandert de (wijn)wereld tijdens en na Covid-19?

In deze panel sessie onder leiding van Jan-Sebastian van Lissum gaan diverse wijnkenners het gesprek aan over de toekomst van de wijnwereld.


Hoe moet het nou verder met de wijnwereld na Covid-19? Die vraag beantwoorden Peter van Houtert (KVNW), Peter Klosse (Academie voor Gastronomie), Hans van de Meeberg (Misset Horeca / Proefschrift) en Jan van Lissum (The Wine & Food Association / Wine Professional) in deze panel sessie op het Podium.

Want bestaan er zo meteen nog wel exclusieve horeca-importeurs? En de sommelier? Hoe zit het daarmee? En hoe ga je om met de veranderende behoeften van restaurantgasten? Zeker nu alles nog gesloten is? Dit en nog veel meer vragen stel moderator Jan-Sebastian van Lissum aan zijn tafelgasten.

De onderwerpen die aan bod komen:

  • Wijnleveranciers: Bestaan er straks nog wel exclusieve horeca-importeurs? Iedereen maakt inmiddels ook een (deel van) assortiment beschikbaar voor consumenten.  Daarnaast is er een innige samenwerking met restaurants en wijnwinkels van/i.s.m. restaurants.
  • Sommeliers: Is deze functie overbodig tijdens Covid-19.? Maar weinig sommeliers pakken de afhaalfunctie van restaurant op en koppelen die aan wijnadvies. Sommeliers stappen over naar importeurs of starten eigen wijnbusiness.
  • Ondernemers: Restaurants hebben vaak een kleinere bezetting, investeren minder. Met als gevolg kleinere wijnkaarten, deels verkoop van voorraden en minder inkoopkracht. Er is een andere oriëntering (online proeverijen), geen beurzen om ideeën op te doen, geen inspiratie bij collega’s of wijnreizen, betekent dat minder vernieuwing?
  • Restaurantgasten: Ze steunen met name in eerste periode de betere (afhaal-)restaurants. Ze kopen hun wijn elders (speciaalzaak en online),  maar geven wel bijna hetzelfde uit per fles als in het restaurant (dus bij speciaal retail en online stijgt de gemiddelde prijs per fles, € 30 – 50 per fles is geen probleem).
  • Online kanalen: Online groeit ten koste van offline (winkels). Elke importeur (en winkel) heeft een webshop. Zij dit het in maart niet hadden, hebben snel wat in elkaar geknutseld of verkopen via Vivino. Vivino maakt enorme omzetsprong. Het profiteert van sterkte koopintenties consumenten en van importeurs die de switch naar  de consumentenmarkt maken of geen kwalitatieve online omgeving hebben.

Een must zie voor iedereen die met wijnen te maken heeft!

Ticket Bestel 'em nu!

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht