Start-up Nutritious Juices & Soups

Met start-up in the Spotlight lichten we telkens en een start-up uit. Deze keer Nutritious Juices & Soups, die hygiënische en makkelijk in gebruik dispensers hebben ontwikkeld voor de out-of-home markt. Het biedt comfort en gemak voor de gebruiker en ze kunnen een brede variatie van sappen en soepen te doseren, zelfs als het om verse diepgevroren soepen gaat. Hoe zijn de oprichters tot de start-up gekomen? En waarom mag dit product niet ontbreken in de horeca?


Vertel, wie zijn Nutritious Juices & Soups?

Ik ben Mathijs van Dijk, directeur-eigenaar van WeLLDesign en Co Founder van Nutritious Juices & Soups BV. Via StartLife – accelerator van AgriFoodtech start-ups en gelieerd aan de WUR- kwam ik in contact met Patrick Dam, voorheen beurshandelaar.
Hij had een concept bedacht voor het zeer snel invriezen van sappen. Waarna het met een dispenser thuis of in het restaurant weer snel te ontdooien tot een supervers, supergezond en lekkere koele sap.

Met WeLLDesign heb ik toen de ‘single portion dispenser’ ontwikkeld en daarnaast een ‘multi portion dispenser’, waarmee meerdere porties van sausen en soepen gedoseerd kunnen worden. Beide dispensers doen dat op hygiënische wijze omdat we een gepatenteerde oplossing hebben bedacht om het product – de consumable – direct uit de verpakking te doseren. Hierdoor komt het product niet in aanraking met onderdelen van de dispenser. Het tijdrovende en vervelende schoonmaken behoort daarmee tot de verledentijd. En dat biedt de mogelijkheid om een breder assortiment aan sappen, soepen en sauzen uit dezelfde dispenser te doseren.

Patrick en ik zochten versterking van iemand met een brede ervaring in marketing, commercie en businessontwikkeling. Via StartLife kwamen we in contact met Nic Nijman, gespecialiseerd in marketing en sales en de ontwikkeling van het businessplan voor de exploitatie van de dispensers.

Mathijs van Dijk en Nic nijman

Links Mathijs van Dijk rechts Nic Nijman

Wanneer en hoe is het idee voor start-up ontstaan?

Het idee is rond 2014 bij Patrick ontstaan. Hij wilde zijn sportende kinderen op een makkelijke manier echt gezonde en vitaminerijke dranken laten drinken. Daarom zocht hij contact met StartLife. In 2015 attendeert StartLife hem op WeLLDesign en vervolgens heb ik de prille concrete ontwikkeling van de dispensers opgestart en het onderzoek naar snelle diepvriesmethoden.

September 2018 hebben we gedrieën Nutritious Juices & Soups BV opgericht voor de verdere ontwikkeling en exploitatie van de dispensers. Die zonder dat de toestellen schoongemaakt hoeven te worden gemakkelijk een grote variatie aan sappen, soepen, sausen en andere viskeuze ‘consumables’ snel op de gewenste temperatuur kunnen doseren.

Nutritious Juices & Soups Single portion dispencer

Wat hebben jullie gedaan om het bedrijf op te starten?

Vanaf 2015 is er zeer veel onderzoek gedaan naar snelle invriesmethoden en ontdooimethoden waarbij de nutriënten zoveel mogelijk behouden worden. Op basis van systematisch laboratoriumonderzoek hebben we aangetoond dat bij diepvries de nutriënten beter behouden blijven dan vers. Vanaf 2017 tot heden is de technische ontwikkeling van de twee typen unieke dispensers in een stroomversnelling gekomen door interesse van een launching customer. Dit alles was aanleiding om Nutritious Juices & Soups formeel op te richten. Vervolgens zijn veldtests uitgevoerd, is marktonderzoek gedaan en is het businessplan ontwikkeld, waarbij de focus voor de afzet van de dispensers met bijbehorende sappen en soepen is gericht op de out-of – home markt.

“De focus voor de afzet van de dispensers met bijbehorende sappen en soepen is gericht op de out-of – home markt”

Waar staan jullie nu?

De dispensers zijn uitontwikkeld en kunnen een halfjaar na akkoord voor de investeringen in productiemiddelen worden geleverd.

 

Nutritious Juices & Soups Single portion dispencer

Zij-, voor- en achteraanzicht

Wat zijn jullie toekomstplannen?

We willen in de toekomst met Nutritious Juices & Soups  een ‘platform’ aanbieden voor producenten en leveranciers. Om zo zijn afnemer het comfort & gemak te bieden, doordat je met minimale handelingen en zonder schoonmaken een brede variatie aan sappen en soepen e.a. kunt doseren. Met daarbij voor de single dispenser de unieke feature om verse diepgevroren sap te dispensen.

Waarom moet jullie doelgroep hiermee aan de slag?

Om de best mogelijke kwaliteit aan sappen en soepen te kunnen leveren met een breder assortiment. Bij de diepvriessappen is er bovendien een grotere onafhankelijkheid van tijd en plaats waardoor een breder assortiment sappen van de best mogelijke kwaliteit aangehouden kan worden.

Daarnaast behoort schoonmaken van de hygiënische dispensers tot het verleden, waardoor het de horecaondernemer veel tijd bespaart en waardoor de productiviteit toeneemt.

Hoe reageert de horeca op jullie verhaal?

Ik zie dat de horeca ‘aanslaat’ op de mogelijkheid van een supervers product en het gebruiksgemak. De dispensers kunnen zowel door een operator op de achtergrond worden bediend, maar eventueel ook direct door de consument. Vooral in kleine zelfbedieningskantines is dat een uitkomst.

Hoe genereren jullie zichtbaarheid en klanten?

We hebben de website www.nuJus.nl ontwikkeld en richten ons nu direct op partijen in de supply chain en potentiële afnemers. In november 2021 hebben we samen nog kunnen exposeren op Vendex show in Leeds. In Engeland is naast soep en sap ook pap een interessant product. Uiteraard pakken we ook social media op. De Multi Portion Dispenser heeft in 2020 de Erkenning Goed Industrieep Ontwerp GIO ontvangen. De Single Portion Dispenser wordt dit jaar voor de erkenning ingediend.

Nutritious Juices & Soups

Multidispenser open en dicht

Waar zijn jullie trots op?

Op het feit dat we door de hygiënische dispensers en het diepvriesconcept een oplossing hebben gevonden. Een oplossing om makkelijk en zonder verspilling een breed assortiment gezonde producten voor de horecaondernemer mogelijk te maken.

Wat is jullie grootste uitdaging en waar hebben jullie nog hulp bij nodig?

Uiteraard is ‘corona’ nu ook voor ons een uitdaging. Maar we zien hierdoor ook  kansen voor de nieuwe vormen van kantines en met name ook lunchrooms en kantoren. De uitdaging is nu om meer launching customers te vinden die de uitdaging van een nieuwe methode willen aangaan en daardoor ook nieuwe mogelijkheden creëren.

Daarnaast vormt de supply chain van de producten een uitdaging om in eerste instantie ook kleinere hoeveelheden te kunnen produceren, verpakken en zo nodig in te vriezen.

Wat is dé tip voor andere start-ups in de branche?

De ontwikkeling van doseertoestellen en de bijbehorende supply chain voor de producten vergt een lange adem en bijbehorende investeringen. Dé tip is om een heldere doelgroep te formuleren en vol te houden.

Multidispenser voor, zij en 3d


Deel dit bericht
Bekijk meer De impact van loyaliteit op de horeca
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!