Op de PersoneelsHUB binnen het TrendLAB kan veel inspiratie worden opgedaan vanuit verschillende perspectieven. Van een menu app voor het bijhouden van allergenen van PS Menu Maker tot het behouden van een topconditie op de werkvloer met Stox Energy Socks. SVH brengt ontwikkeling en kennisdeling van horecamedewerkers onder de aandacht voor het verhogen van de kwaliteit van werk en het behoud van medewerkers. Servíce is het platform voor ambitieuze flexers die willen investeren in (persoonlijke)ontwikkeling. TIPPR, het no waste platform van de horeca, inspireert horeca om tijd te besparen en zorgt ervoor dat horecawerknemers in het zonnetje worden gezet tijdens Horecava. Elke horecawerknemer is immers een TOPPR, ongeacht afkomst, huidskleur of gender. Met behulp van de Battery Box ervaren medewerkers geen stress en gedoe met telefoons en opladers meer door de ‘bijna leeg’ paniek van gasten. Rabobank helpt ondernemers slim omzet te behalen met behulp van betaaloplossingen in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Gastvrijheidscoach geeft persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevende in de horeca een podium. Door middel van een VR cocktail experience laten ze zien dat ontwikkelen in de horeca ook gewoon heel erg leuk is.
Nederland kampt met een personeelstekort en de personeelsbezetting blijft een grote uitdaging. Het aantal openstaande vacatures breekt records en het aantal vacatures groeide in de horeca in begin 2022 het hardst van alle branches. De horeca heeft hevige concurrentie van andere branches die ook zoekende zijn maar de horeca blijft toch de leukste baan!
De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren in de coronacrisis. Het aantal banen nam, mede door de lockdowns, in twee jaar tijd sterk af. Horecapersoneel zat thuis en vond werk in andere branches zoals de zorg, catering en bij de GGD. Halverwege dit jaar is het aantal banen weer bijna op het oude niveau maar er is ook een grotere vraag dan ooit. Het resultaat is dat 4 op de 10 horecaondernemingen alsnog te maken heeft met personeelstekort, de lonen en stijgende personeelskostenwaardoor de werkdruk en het ziekteverzuim toenemen.
Het vinden van goede medewerkers is cruciaal, maar nog belangrijker is het binden en boeien van je horecapersoneel. De gemiddelde horecamedewerker werkt 9 maanden bij een horecazaak waarna ze weer overstappen naar iets anders. Als horecaondernemer is het belangrijk om na te denken over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals opleidingskansen, werkcultuur en gezellige borrels of uitjes buiten werktijd. Zet je medewerkers ook af en toe eens in het zonnetje om te laten zien dat je ze dankbaar bent.
De personeelsuitdagingen gaan we niet binnen een korte tijd kunnen oplossen, daarom is het juist ook belangrijk om na te denken hoe je met het minimale aantal medewerkers en maximale aantal gasten kan bedienen. Er wordt gezocht naar andere invullingen: slimme techniek, robotisering, QR codes. Op de PersoneelsHUB vind je verschillende oplossingen die jouw Dreamteam vormen.