Personeel

Foodservice Denktank held Mark Verwey

Aangeboden door: Foodservice Denktank
woensdag, 12 augustus 2020

Hard werken en altijd klaarstaan voor de gast, dat is waar de horeca om draait. Wat ons betreft zijn de mensen die iedere dag weer met passie klaarstaan voor hun gasten échte helden! Hoog tijd om deze helden in het zonnetje te zetten! De held van deze editie is: Mark Verwey, eigenaar van Eethuys de Lind (het beste cafetaria van Nederland) in Oisterwijk.

In het kort: Mark en de Lind

Mark Verwey, 34 jaar, eigenaar/ ondernemer bij Eethuys de Lind in het centrum van Oisterwijk.

Vertel, wie is Mark en wat doe jij bij de Lind?

Ik ben de eigenaar van Eethuys de Lind. Maar nog meer ben ik een ondernemer die gelooft in kansen en ontwikkelingen. In het bedrijf ben ik de trouble shooter, degene die alles bij elkaar houdt. Ik zorg ervoor dat de dagelijkse gang van zaken goed loopt, waarbij ik een groep vaste medewerkers begeleid.

Ik werk al sinds mijn veertiende in de cafetaria business. Vanaf mijn twintigste heb ik mijn eigen zaak, toen nog als vierde vestiging van een franchiseketen. Al snel ging ik op mijn bek: je doet niet de deur open, friet bakken en het loopt wel. Toen bleek echt dat ik nog te weinig ervaring had. Na twee jaar kwam ik er achter dat ik niet meer achter het concept stond en heb ik de zaak overgenomen. Toen is het concept van Eethuys de Lind geboren. In eerste instantie samen met een vriend, maar daarna samen met mijn vrouw. Vooral in het begin hebben we heel veel samen in de zaak gedraaid en sindsdien loopt het als een trein.

Horecava - Foodservice Denktank held Mark Verwey- de lind

Waar lig jij ‘s nachts wakker van?

Ondanks dat het bij ons heel goed loopt, toch de financiën. Alles wat je wilt doen of ondernemen, brengt een prijskaartje met zich mee. Vervolgens moet je daar vaak weer een hoop voor doen om die investering terug te verdienen. Dat is het lastige aan ondernemen!

Wat vind jij echt belangrijk in jouw zaak?

Bij ons is het echt door elkaar en voor elkaar. We zijn één grote familie. Dat betekent aan de ene kant dat er bij ons een hoop kan, maar dat je wel voor elkaar klaar staat! En met die jonge gasten is het vooral belangrijk om het leuk en gezellig te houden.

‘’Ik vind het ontzettend leuk om met jonge mensen te werken: zij houden mij namelijk jong. Ze maken zulke geweldige dingen mee in het weekend! Ik heb niet de wijsheid in pacht, maar ik snap ze wel.’’

Dit wil ik bereiken met mijn zaak!

Ik heb een jong gezin en ben zelf nog redelijk jong (34). Ik heb twee jonge kinderen en ik vind het belangrijk om te proberen om daar al zoveel mogelijk voor vrij te zijn. Het doel van een eigen zaak is uiteindelijk wel om er goed mee te verdienen natuurlijk. Ik wil nu nog een paar jaar knallen en dan hopelijk als ik 45 of 50 ben de zaak succesvol verkopen. Dan zou ik op een andere manier mijn geld willen verdienen. Wellicht wel in deze branche, maar daar heb ik nu nog niet over nagedacht.

Horecava - Foodservice Denktank held Mark Verwey -cafetaria top 100

Beste cafetaria van Nederland!

In 2016 zijn we verkozen tot beste cafetaria van Nederland, dat maakt je wel heel trots! Het geeft een stuk waardering en erkenning dat je met de goede dingen bezig bent. Voor het personeel werkte het ook heel goed. In de aanloop naar de bekendmaking stond iedereen op scherp. Het personeel werd competitief en iedereen wil dan ook winnen. Maar ook daarna was het hele team harstikke trots op deze titel en dat is natuurlijk ook wel leuk om op een feestje te kunnen vertellen!

Je kunt het niet in de omzet meten natuurlijk, maar tussen 2007 en 2017 zijn wij in omzet verdubbeld met de zaak. Deze verkiezing heeft daar zeker wel een rol in gespeeld. Voor de gast geeft het toch een gevoel van kwaliteit. Maar het brengt ook een bepaalde verwachting met zich mee. Daar moeten wij elke dag weer voor zorgen om daar aan te voldoen!

Vega

Wat is voor jou de belangrijkste trend in de horeca?

Restaurants en traiteurs zijn hier de specialist in. Ik denk niet dat mensen hiervoor als eerste naar de cafetaria komen. Maar we zien wel een toename in de vraag naar vegetarische- of vegan snacks. Ook in de salades merken we dat er meer vraag is naar vegan.

‘’Ik had tien jaar geleden nooit gedacht dat ik dagelijks avocado’s zou bestellen!’’

Social media is steeds belangrijker geworden. Dit zie ik niet als een goede ontwikkeling. Mensen zijn steeds sneller geneigd om hun mening op social media te plaatsen. De gast wordt steeds kritischer, dat zien we ook op onze Facebook-pagina. We proberen altijd om het goed op te lossen, maar je kunt het nooit bij iedereen goed doen…

Op dit gerecht ben ik trots!

Onze eigen Huysfriet! Dit is een portie friet met daar overheen allerlei toppings. Het vlees dat wij hiervoor gebruiken (zoals biefstukreepjes, varkenshaaspuntjes of kipstukjes) komen bij ons allemaal vers van de slager. Dan gaat er nog een saus overheen en een topping zoals bosuitjes. Het is misschien geen restaurantgerecht, maar wel iets waar de mensen echt voor komen. De afgelopen weken heeft dit gerecht ook als een trein gelopen met bezorging.

Horecava - Foodservice Denktank held Mark Verwey- friethuys

Het leukste in mijn baan is…

De diversiteit! Als ondernemer ben je bij alle zaken betrokken en dat maakt het een dynamisch beroep. Ik vind het vooral leuk om nieuwe dingen te bedenken en voorop te lopen in technologie. Zo hebben wij onze eigen bestelmodule, maar ook onze eigen mobiele app. Nu zijn we bezig om al onze producten te fotograferen, zodat onze bestelmodule weer helemaal up-to-date is. Dit doen we dan ook meteen voor de narrow casting in de zaak. Dit doen we allemaal zelf, maar dan wel heel professioneel.

Hoe is het jullie vergaan tijdens deze Coronaperiode?

Eigenlijk heel erg goed! We hebben eerst verbouwd in maart en we zijn op 1 april weer heropend. Wij hebben altijd al bezorging aangeboden, dus dat ging nu ook gewoon door. Dit doen we in eigen beheer met 5 bezorgfietsen, een scooter en een bus. We merkten in die periode zeker dat er meer bezorgbestellingen binnen kwamen, waardoor wij eigenlijk nog meer rendement uit onze bezorgdienst hebben kunnen halen. Sinds 1 juni zijn we natuurlijk weer volledig open en is ook het terras weer in gebruik. Na twee weken merk je dat de mensen ook weer wat relaxter worden en er meer op uit gaan. Uiteraard ben je dan nog afhankelijk van wat het weer doet.

Omzet in de plus!

De afgelopen maanden zijn voor de horeca in Nederland absoluut niet makkelijk geweest. In die zin hopen wij dan ook dat alles weer zo snel mogelijk het oude wordt, ook voor alle andere jongens in het vak. Maar als we kijken naar onze eigen zaak, had het inderdaad nog wel wat langer mogen duren. In de maanden april en mei hebben wij in de plus gedraaid ten opzichte van vorig jaar. Dat zit hem in twee dingen:

1: aan de ene kant was de hoogwaardige horeca gesloten en willen mensen toch genieten van andermans kookkunsten. Daar hebben wij volop van geprofiteerd.

2: aan de andere kant zagen wij ook een verandering in ons werkproces. De druk kwam nog meer te liggen op het pure avondmoment tussen 16:30 en 19:30. Het gevolg was dat wij overdag met één of twee man personeel stonden, terwijl we in de avond dan ineens met een volle bezetting stonden. In een hele korte tijd maak je op die manier heel veel omzet, waardoor de efficiëntie van ons bedrijf sterk omhoog ging.

Daarnaast zijn wij ook 7 dagen in de week gaan bezorgen, vanaf de ochtend al. We hebben een fors aanbod van belegde broodjes en we merkten dat dit ook veel werd besteld.

Verandering

We zitten nu echt in een periode van verandering. Bezorging is momenteel ontzettend belangrijk. Mensen gaan kiezen: ga ik er vandaag op uit of nodigen we mensen uit, maar dan gaan we wel in de eigen tuin zitten en laten we lekker wat bezorgen. Ons gevoel is dat dit weleens een blijvende verandering kan zijn.

De Lind is er voor iedereen!

Wij zijn een totaalconcept. We hebben ouderwetse friet en snacks, maar ook maaltijdsalades, onze Huysfriet, vegan snacks en glutenvrije opties. Iedereen heeft bij ons 100% slagingskans!