Populariteit van kip groeit
Fast Casual Entree Magazine Horeca

Populariteit van kip groeit en meer kiprestaurants openen: waarom?

Aangeboden door: Entree Magazine
donderdag, 8 februari 2024

De geruchten kakelen al langer rond in horecaland: kip is on trend! De succesvolle SOJU Bar, met als specialiteit Korean fried chicken (winnaar Entree Award 2023 Best New Scale Up,) heeft inmiddels vier locaties (Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Antwerpen) en voor de nieuwe zaak FC Kip van Jandino Asporaat in Rotterdam staan ellenlange rijen met gasten. Hoe valt dit succes te verklaren? “Iedereen mag kip en kip mag iedereen.”

Kiprestaurants schoten het afgelopen jaar als paddenstoelen uit de grond. Succesvolle ketens als SOJU Bar, Halal Fried Chicken, Van ’t Spit en de Kipperij floreerden en openden nieuwe locaties. Zo ook het nieuwe restaurant FC Kip in Rotterdam van comedian Jandino Asporaat. Het bleek een schot in de roos. Na de opening stonden er rijen met gasten voor de deur en sloot de zaak na vijf dagen om de keuken uit te breiden en aan de vraag te voldoen. Toen het opnieuw opende, kwamen er wéér hordes mensen op af. Natuurlijk komt dit door Asporaats bekende naam, maar er is nog iets anders.

Kip voor iedereen

De populariteit van kip als product groeit en volgens Snackspert Eke Bosman ligt dit aan drie dingen. Ten eerste spreek je met kip een grote doelgroep aan. “Vanuit verschillende religies mag er geen rund of varken gegeten worden, kip daarentegen mag wel. Wie kip opneemt in het menu bedient dus een groot deel van zijn of haar gasten.” Trendwatcher Gijsbregt Brouwer merkte dit eerder ook al op: “Iedereen mag kip en kip mag iedereen.”


Iedereen mag kip en kip mag iedereen.

Bosman benoemt als tweede reden duurzaamheid. Steeds meer gasten willen duurzame keuzes maken. Kip (biologisch of met Beter Leven Keurmerk) is op het gebied van vlees minder milieubelastend dan een varken of rund. Kortom: het imago van kip wordt beter.

Van Koreaanse tot Antilliaanse kip

De derde reden die de populariteit verklaart, is dat kip zo’n veelzijdig product is. Je kunt het op veel manieren bereiden. Brouwer ziet die variatie bij veel zaken terug. “Koreaans, Antilliaans, Oosters, maar ook de KFC. Kip verschijnt veel meer op het menu, er is dus een grotere variatie aan kipgerechten in restaurants”, vertelde hij bij de opening van FC Kip voor de camera’s van RTL.

Bosman vertelt dat met name de Koreaanse kip erg geliefd is. Dit komt onder andere door de populariteit van de Koreaanse cultuur. Zo was de Netflix-serie Squid Game een hit en zijn K-Pop bandjes razend populair. De horeca gaat mee met die trend en in veel steden openden Koreaanse zaken met een focus op korean fried chicken. Bosman benoemt SOJU Bar (winnaar Best New Scale Up 2023) als een van die zaken die hier slim op inspeelt en de meest fantastische kipvariaties aanbiedt. “Van kip met een smeuïge kaassaus tot een superhete variant waarvan je tong nog lang nabrandt. Hopelijk gaan we hiervan meer zien in 2024!”