logo
Close-up van kleurrijke kruiden en specerijen in afzonderlijke vakjes, variërend van gemalen specerijen tot steranijs.

Halal als kans voor de horeca: maak jouw zaak toegankelijker

Auteur Halal Feed and Food Inspection Authority (HFFIA)

Soms vergeten we hoeveel impact één bewuste keuze kan hebben. Een hap, een product, een etiket – allemaal kleine momenten van vertrouwen.

Bij Halal Feed and Food Inspection Authority (HFFIA) zien we dat vertrouwen elke dag. HFFIA is een van de eerste halalkeuringsdiensten in Nederland en helpt consumenten voorzien van halal gecertificeerde producten die aansluiten bij hun waarden. Halal draait niet alleen om regels, maar ook om respect voor het geloof, voor elkaar en om eerlijkheid. HFFIA is bovendien internationaal erkend door diverse accrediterende instanties, waardoor hun certificaten zekerheid bieden voor klant én consument. Elk certificaat vertelt het verhaal van oprechtheid, naar onszelf, richting de klant en het geloof. En dat is het mooiste aan ons werk: dat we vertrouwen tastbaar mogen maken. Maar wat is halal nu eigenlijk en wat betekent halal voor jouw horecaonderneming? In dit artikel leggen we je het uit.

Wat is halal?

‘Halal’ is een islamitische term, vanuit het Arabisch vertaalt naar ‘rein’ of ‘toegestaan’. Voor moslims geeft dit aan wat volgens het heiligboek, de Koran, geoorloofd is om te consumeren. De meeste producten zijn volgens de Koran halal, maar een aantal alledaagse producten ook niet. Dat wordt ‘haram’ genoemd. De letterlijke vertaling is ‘onrein’ of ‘verboden’. Als men niet weet wat de halalstatus is van een product, wordt verwacht dat er zelf een keuze gemaakt wordt op basis van de feiten. Bij twijfel wordt aangeraden een product niet te consumeren.

Food

Uit eigen ervaring is gebleken dat men op de vraag ‘waar denk je aan bij het woord ‘halal’?’ in de meeste gevallen direct aan ‘vlees’ denkt. Ritueel geslacht vlees of het vermijden van varkensvlees zijn inderdaad belangrijke onderdelen, maar halal omvat veel meer dan alleen dit. Halal kan op veel alledaagse producten van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan snoepjes met gelatine, sojasaus met alcohol of juist bepaalde E-nummers die van dierlijke oorsprong zijn.

Bij dierlijke producten speelt ritueel slachten een belangrijke rol. Er zijn een aantal regels waaraan ritueel slachten moet voldoen om het halal te kunnen noemen. Zo moet de slachter zelf een moslim zijn en vakkundig getraind zijn in het slachten van dieren. Verder moet het dier zijn hele leven in comfort en goede omstandigheden hebben geleefd. 

Daarnaast zijn er producten die volgens de islamitische regelgeving expliciet niet geconsumeerd kunnen worden, zoals carnivoren of varkens. Deze producten kunnen nooit halal worden en er geldt alleen een uitzondering als er geen andere manier is om te overleven.

Non-food

Halal omvat veel meer dan voeding. Zo speelt halal ook een grote rol in de non-foodsector. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Cosmetica (bijv. tandpasta en lippenstift),
  • Geneesmiddelen (bijv. de werkzame stoffen in een medicijn),
  • Farmaceutische producten (bijv. de capsule van een medicijn of de coating van een tabletje) en
  • Verpakkingsmateriaal (bijv. folie, coating of lijm).

Net als bij voedingsmiddelen worden de grondstoffen en productiemethoden gecontroleerd. Er wordt gekeken naar de samenstelling van ingrediënten en mogelijke kruiscontaminatie met niet-halalproducten. Dit houdt in dat bijvoorbeeld dierlijke stoffen of alcohol vermeden moeten worden, dat contact met niet-halalproducten in de machines voorkomen moet worden en zelfs de verpakking vrij moet zijn van bijproducten afkomstig van dieren.

Horeca

Halal in de horeca betekent dat ingrediënten, bereidingen en handelingen vrij zijn van en niet in aanraking komen met producten die niet halal zijn. Steeds meer horecaondernemers ontdekken de waarde van halal. Door halal aan te bieden, maak je jouw zaak toegankelijk voor een grote groep consumenten die anders niet zouden kunnen genieten van jouw aanbod. Het is niet alleen gunstig voor het vergroten van je bereik, maar ook voor de groei van je onderneming en de tevredenheid van je klanten. 

Een halalconcept kan je bovendien onderscheiden in een competitieve markt. Je laat zien dat je als ondernemer rekening houdt met verschillende leefstijlen en overtuigingen. Dit past bij de diversiteit van onze samenleving. 

Wat betekent halal voor jouw horecaonderneming?

Waar voedsel, cultuur en identiteit steeds meer met elkaar verweven raken, biedt het inzicht in halal een waardevolle kans voor jouw horecaonderneming. 

We nodigen je uit om jouw kijk te delen. Hoe ziet halal eruit voor jou? Welke waarden, keuzes of gewoonten geef jij daaraan mee? Deel je gedachten met ons op LinkedIn en word onderdeel van dit gesprek.

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.