Wat doe je als je door corona veel minder werk hebt? Kim en Lianne merkten tijdens de tweede lockdown dat wandelen het nieuwe uitje was geworden, en hebben zo De Stadswandeling opgezet. De Stadswandeling is een uitgestippelde route door een stad waarbij je onderweg kan stoppen bij verschillende horecaondernemingen. Je leert je stad, en je wandelpartner beter kennen en waarderen. Wat begon als een creatief idee van twee vriendinnen is inmiddels uitgegroeid tot een groot succes met wandelingen in wel 46 steden.
Nadat ik op Instagram zag dat je met een wandeling door Amsterdam verschillende horecaondernemers kon steunen, werd ik helemaal enthousiast. Afgelopen weekend heb ik zelf een wandeling gedaan om meer te weten te komen over ‘De Stadswandeling’. Nu heb ik een interview gedaan met de twee oprichters Kim en Lianne om het verhaal achter De Stadswandeling te ontdekken.
De Stadswandeling bestaat uit een wandelroute, een overzicht van de horeca deals, corona spelregels en vragen om je stad en je wandelpartner beter te leren kennen. In Amsterdam zijn er op dit moment rond de 7/8 routes per weekend. Het verschilt per weekend welke routes er beschikbaar zijn zodat de vele horecaondernemers die zich hebben aangemeld allemaal een keer mee kunnen doen. Kim en Lianne wisselen de routes af en hebben gekozen voor een vast aantal routes per weekend, omdat zij liever hebben dat de routes meer deelnemers hebben dan meer routes met weinig deelnemers. Omdat er een mooi aantal ondernemers meedoen per route verspreiden de deelnemer aantallen zich ook erg goed.
“We hebben ook best wel veel vaste gasten die echt elk stadsdeel willen uitspelen”
Al snel bleek De Stadswandeling een groot succes. Vanaf december kregen ook de steden Rotterdam en Utrecht een stadswandeling. Daarna is het opgepakt door de reisorganisatie Travelbase die door middel van ambassadeurs De Stadswandeling naar meer steden heeft gebracht. Zo is De Stadswandeling in een paar maanden uitgebreid tot maar liefst 46 steden waaronder steden in Vlaanderen.
“Marketing wordt eigenlijk gedaan door de deelnemers via insta-stories”.
Als ze nu opnieuw een onderneming waren gestart, hadden ze vanaf dag 1 al een website gemaakt om deelname makkelijker te maken en informatie makkelijker te delen. Maar ze hadden nooit gedacht dat het zo groot zo zou worden.
Waar de meiden af en toe tegenaan lopen is dat het in Nederland niet altijd even goed weer is. Maar zelfs bij slecht weer is dit vanwege hun flexibele regelingen is dit niet van grote invloed.
“We vinden het rot voor de horecaondernemers dat er misschien niemand langskomt met slecht weer”
Om risico te voorkomen voor horecaondernemingen is het gewenst dat ze al open zijn op de desbetreffende stadswandeling dagen. Dan hoeven ze niet speciaal open voor De Stadswandeling, waar extra kosten mee gemoeid gaan. In plaats daarvan is iedere deelnemer dan mooi meegenomen!
Kim en Lianne (beiden 26) zijn goede vriendinnen van de middelbare school en zijn sinds kort business partners. Lianne is net afgestudeerd aan De Willem de Kooning Academie waar ze grafisch design heeft gestudeerd. Kim is een echte horeca tijger en heeft na haar studie Culturele Maatschappelijke Vorming veel verschillende baantjes is de horeca gehad. Beiden werken ze (bijna meer dan) fulltime aan De Stadswandeling.
Ze vinden dat de samenwerking hen alleen maar positief beïnvloed heeft. De vriendinnen zijn aan elkaar gewaagd en hebben af en toe leerzame discussies, maar de samenwerking gaat heel natuurlijk.
“Eigenlijk hebben we alleen afspraken gemaakt over de taakverdeling zodat we allebei 50/50 in het bedrijf zitten. We vertrouwen elkaar heel erg in wat we doen en dat we een goede balans houden tussen werk en vriendschap. Dat is heel fijn en waardevol!”.
Kim is sociaal en legt makkelijk contact. Ze noemt dat een betrouwbare uitstraling belangrijk is als je samenwerkt met klanten. Daarom is zij verantwoordelijk voor het contact met de horecaondernemers. Lianne is perfectionistisch en creatief. Zij doet veel aan de vormgeving en het concept denken. Samen houden ze van vernieuwing en dat is ook hoe ze op De Stadswandeling zijn gekomen. Kijken naar wat er nog ontbreekt in de sameleving.
In oktober ontstond het idee van De Stadswandeling in Amsterdam. Op de bank waren ze aan het brainstormen over wat ze nou konden doen in deze tijd. Iets met wandelen zagen ze wel zitten. Daarna bedachten ze de horeca erbij te betrekken, omdat alle ondernemers zo hun best aan het doen zijn om hun hoofd boven water te houden. Ze hebben allemaal take-away, maar het is best zonde dat je alleen maar grote maaltijden kan halen. Hoe leuk zou het zijn als je de keuken leert kennen door middel van kleine hapjes. Daarnaast leer je bij De Stadswandeling op een educatieve manier de stad kennen.
“De boodschap die we deelnemers willen meegeven is positieve en nieuwe energie. Je stad beter leren kennen en waarderen. Maar ook dat je de horeca steunt en nieuwe plekjes leert kennen. Door een wandeling heb je ook even quality-time met de persoon waarmee je wandelt.”
Aan het begin van het opzetten van De Stadswandeling begon Kim met het opzoeken van netwerkcontacten in de horeca. Daar is ze een beetje gaan aftasten of horecaondernemers het interessant zouden vinden om deel te nemen. Vooral positieve reacties kreeg ze daarop terug. Ze hebben toen een Instagram account opgezet om wat ideeën te delen en pitchen. Toen ze een aantal horecaondernemers hadden gevonden die mee wilden doen, zijn ze op de fiets een route uit gaan stippelen.
De vriendinnen zien zeker een toekomst voor De Stadswandeling. Ze denken dat ook na corona mensen het leuk blijven vinden om te wandelen. Steeds meer samenwerkingen komen hun kant op waaien, zoals bijvoorbeeld met het Rode Kruis of verschillende musea. Als het zover is, zouden ze het ook interessant vinden om toeristen aan te trekken met De Stadswandeling.
Wil je als horecaonderneming meedoen met De Stadswandeling? Deelnemen is geheel gratis. Je hoeft alleen maar contact op te nemen met De Stadswandeling.
Voorwaarden:
https://www.gastvrijheidscoach.nl
Auteur: Fynn Boots