Wow-effect
Ook andere ondernemers vragen tegenwoordig vaker om een wc met wow-effect, vertelt Van Rietschoten: “Vooral zaken die zich op sociale media echt in de kijker willen spelen. Voor hen is niks te gek.” Voor Ciao Belli liet de designer zich inspireren door onder andere de wc van restaurant Sketch in Londen. “Daar kom je in de toiletruimte in een soort spaceshuttle terecht met allemaal futuristische, levensgrote eieren. In elk ei bevindt zich een wc. En elk seizoen krijgen de eieren weer een andere twist.”
Los van de trend van spraakmakende wc’s merkt de designer dat de kleinste ruimte sowieso meer op het prioriteitenlijstje staat van horecaondernemers. “Ook bij zaken met minder in het oog springende interieurs is de wc al lang geen bijzaak meer. Met bijvoorbeeld geurbeleving, sfeerverlichting of bijzonder behang krijgen wc’s extra aandacht.”
Visitekaartje
Begrijpelijk, vindt Ruth van Toledo van horecadesignbureau E.S.T.I.D.A.: “De wc is een visitekaartje voor je zaak. Een goede horecaervaring kan teniet worden gedaan door een oud of vies, stinkend toilet. Een afknapper voor gasten en een gemiste kans voor ondernemers.” E.S.T.I.D.A. ontwierp onder andere de interieurs van Bar Kartel in Amsterdam, Inspirium Amsterdam en Fellini Citylounge in Leeuwarden.
Alle zaken werden voorzien van een uitgesproken toiletruimte, onder andere door het gebruik van kleurrijk tegelwerk, planten, wandprints, bijzonder lichtwerk en vintage items. Zo zorgen bij Fellini Citylounge neonkleuren in combinatie met spiegels en spectaculaire prints voor een unieke ervaring. Bij Kartel in Amsterdam zijn op een speelse manier verschillende tweedehands spiegels opgehangen.
Van Toledo vertelt waarom bij de ontwerpen van het designbureau het toilet vaak een plek in de spotlights krijgt: “Het is een ruimte waar gasten even tot zichzelf kunnen komen. Bij Inspirium Amsterdam hebben we daar veel focus op gelegd. De wc-hokjes daar zijn rondom een middenmeubel met wastafels geplaatst. In dat meubel zijn ook weer zitjes gecreëerd, waar gasten even een verwenmomentje kunnen hebben.”
Selfies
Ook in de wc-ruimte van het net geopende Amsterdamse restaurant Bisous is rekening gehouden met gasten die even me-time willen hebben. In de hoek bevindt zich een oogstrelende make-uptafel die doet denken aan de kleedruimte van een oud Parijs theater – een sfeer die je ook terugvindt in de inrichting van de zaak.
Sowieso is de hele ruimte een echte rood-roze blikvanger met neonverlichting, in het midden een rond, granieten wasmeubel met kleurrijke stenen en rode toiletpotten. Aan alle wanden en aan het plafond zijn spiegels die zorgen voor een gevoel van oneindigheid. Voor de spiegels zijn achter plexiglas afgietsels geplaatst van klassieke, Romeinse ornamenten.
De meest gehoorde reactie over de wc-ruimte: what the f*ck!, zo vertelt mede-eigenaar Lowie Jansen: “Gasten zijn echt flabbergasted en pakken meteen hun telefoon erbij om selfies te maken. We waren zelf ook onder de indruk. Toen we de tekeningen van designer Jean-Philippe Demeyer onder ogen kregen, hebben we meteen akkoord gegeven.” De uitvoering van het ontwerp had wat voeten in de aarde.
“Alleen het plaatsen van de ornamenten duurde al een dag. En de producent van het wasmeubel zei laatst dat hij nooit meer zoiets ingewikkelds gaat doen”, vertelt de andere eigenaar Bas Noorman. Waarom wilden de ondernemers een eyecatcher maken van hun toilet? Noorman lacht: “Mijn vriendin doet steevast eerst een toiletcheck als ze binnenstapt in een restaurant of hotel. Als dat in orde is, is vaak de rest ook goed.”
De meeste zaken hebben nog altijd aparte toiletten voor mannen en vrouwen, maar genderneutrale toiletten zijn in opkomst. Die sluiten beter aan bij de tijdsgeest en lossen tegelijkertijd het probleem van ruimtegebrek op. Ruth van Toledo van designbureau E.S.T.I.D.A.: “Met enkel genderneutrale toiletten en bijvoorbeeld één middenmeubel waar gasten hun handen kunnen wassen, bespaar je al flink wat vierkante meters. Met decoratie, hoge planten of schermen kun je toch een scheiding maken om privacy te creëren.”