Geen sateetje of biefstuk, maar coquilles en kreeft

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
donderdag, 18 februari 2021

Bij Restaurant Maan gaat het nét even wat anders dan in de andere horecazaken van Breukelen. Vaak begint een avond bij Maan met een goed glas wijn, wat charcuterie of een oester voor de liefhebber, waarna de gast de keuze heeft van een menu met verse en mooie ingrediënten van drie á vier gangen.

Geen juf-, maar gastvrouw

Geen grote trek, geen probleem, slechts een hoofdgerecht is ook prima. Als de gast maar tevreden is en zich welkom voelt. Manuela Kreeftmeijer (28) leidt met veel passie en plezier haar team om haar gasten een kwalitatieve, maar vooral gezellige culinaire ervaring te bieden.

Manuela rondde in 2010 de havo af, maar wist eigenlijk niet zo goed wat ze wilde. De pabo zag ze als goede optie, echter zat hard werken al vanaf jonge leeftijd in haar. Na verschillende baantjes te hebben gehad kwam ze op 17-jarige leeftijd in de horeca terecht bij eetcafé de Danne in Breukelen. Zonder ooit een plateau te hebben gedragen, was ze toch snel van haar verlegenheid af.

‘In een eetcafé wordt je echt met van alles geconfronteerd, ik leerde hier vooral heel hard werken’

Blijf leren, doorgroeien en geloof in jezelf

Bij eetcafé de Danne zag men veel talent in haar waardoor ze de opleiding horeca-/hotel management in Nijmegen vergoed kreeg. Veertig of vijftig uur in de week werken naast de opleiding vond ze geen probleem, want Manuela (Maan) had iets gevonden waar ze zich gepassioneerd voor voelde!

Manuela werkte in de periode na haar opleiding voor vele restaurants uit het hogere segment. Werken, werken en nog eens werken. Ze bouwde steeds meer ervaring en kunde op, waarna zij doorgroeide tot bedrijfsleidster en tenslotte eigen ondernemer.

‘Neem vooral de tijd om jezelf te blijven ontwikkelen en omring je met mensen die je triggeren. Door hard genoeg te werken en jezelf te laten zien zul je doorgroeien en er wel komen’

Het onmogelijke wordt het mogelijke

Manuela vond een privé-investeerder die erg veel vertrouwen in haar had. Binnen de kortste keren had zij een team samengesteld en vanaf toen was het zwoegen.

‘Ineens ging alles heel snel. In november kreeg ik de sleutel en in december hadden we de eerste gast al aan tafel’

Het was misschien geen wijnbar met mooie, lekker hapjes of een brunchzaak met luxe ontbijt, champagne of mimosa’s waar Manuela af en toe van droomde, maar wel iets unieks. Een concept dat zou werken in het welvarende Breukelen en iets wat nog niet bestond. Het concept dat ervoor zou zorgen dat Restaurant Maan een trending topic zou zijn op de vrijdagmiddag markt en waar iedereen in het dorp over zou spreken.

Het concept stond als een huis en Restaurant Maan werd realiteit.

Houd je poot stijf, hou je vast aan het concept en ga er volledig voor.

Lekker koken met mooie, verse producten. Niet een ‘crèmepje, zuurtje of krokantje’ zoals bij menig fine-dining restaurant.

‘Nee, wij koken in goede porties. Ik wil niet dat gasten pas na vier gangen denken: “We hebben echt lekker gegeten.”, maar dat gasten die alleen een hoofdgerecht nemen ook genoeg hebben gehad.’

Vlees, vis en vegetarisch allemaal op hetzelfde niveau. Een seizoensgebonden kaart met een wekelijks roulerend chef-menu en ook nog een goede wijnkaart. Dynamisch, betaalbaar, vriendelijk en duurzaam. Dit allemaal gebracht met een glimlach.

Manuela leidt met passie. Haar gasten zijn tevreden, het personeel is tevreden en niet geheel onbelangrijk, Maan is dankbaar dat ze de kans heeft gekregen haar droom te realiseren.

‘Met een eerlijke houding en een glimlach ben je vaak al een heel eind.’

Angsten en onzekerheden horen erbij

Als ondernemer zal je altijd moeten schakelen. Angsten en onzekerheden horen er nu eenmaal bij. Toen Manuela haar restaurant opende, had ze geen idee hoe het zou lopen. Ook was het vinden van goed personeel lastig. Manuela kwam er echter al snel achter dat het concept werkte.

‘Breukelen is een welvarend dorp en de Breukelaren stellen het op prijs om een goed glas wijn op het terras te kunnen drinken en daar goede service bij te hebben.’

Na een recordjaar in 2019, had 2020 een nog beter jaar moeten worden met renovaties van zowel terras als interieur. Helaas, niets was minder waar, want corona was een feit. Gelukkig was Manuela verantwoordelijk met haar geld omgegaan door een goede cashflow te onderhouden.

‘Iedereen kon netjes afbetaald worden, maar toch blijft de angst dat je nog steeds geen idee hebt wat er gaat gebeuren. Angst, paniek en verdriet zijn er dan ook veel in deze periode. Dit maakt positief gestemd blijven – ook richting personeel – erg lastig.’

Toch kwam de ondernemer in Manuela naar boven. Ze begon met het verkopen van doe-het-zelf pakketten. Zo kunnen de gasten die Restaurant Maan missen thuis alsnog van haar gerechten genieten. Toch mist Manuela de glimlachen van de gasten nog steeds.

Manuela’s reddingsboeien

Tegenslagen in het leven zijn een feit, maar dat hoeft  niet erg te zijn, je zult ermee moeten leren omgaan. Manuela onderstreept het belang om je te omringen met mensen die je vertrouwt en waar jij je verhaal aan kwijt kan.

‘Blijf vasthouden aan sociale contacten, naast het professionele leven. Omring je met mensen die je triggeren, niet alles kan uit jezelf komen en je moet ook niet alles willen doen. Er zijn altijd mensen die je willen helpen, de gunfactor is nou eenmaal hoog. Samen staan wij dus echt sterker dan alleen. Vergeet de mensen die altijd achter je zullen staan niet.’

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl/

Auteur: Nil Nagpaul Casanovas

Datum interview: 11-01-2021