‘Een innovatie moet impact hebben’- Jip Rietveld

Aangeboden door: Horecava
dinsdag, 29 juni 2021

Jip Rietveld draait als jongste jurylid van de Horecava Innovation Award toch ook al wat jaartjes mee. Wie zijn de juryleden van de Horecava Innovation Award, waar kijken ze naar bij innovaties en nog belangrijker waar letten ze op bij inzendingen? Deze keer is Jip aan het woord, leer hem kennen en doe er je voordeel mee.

Jip Rietveld | Restaurant Daalder* | Sinds 2018 jurylid | Jurylid van de categorie Digital, apps & Social Media 

Waarom ben je jurylid van de Horecava Innovation Award?

Ik ben door Hayk Simons benaderd om  me als jurylid bij de HIA aan te sluiten. Mijn kwaliteiten zitten hem met name in dat ik nog een stuk jonger ben dan de andere juryleden, niet dat zij oud zijn hoor ;). Als 24-jarige kijk je toch heel anders naar innovaties en dan met name op het gebied van Apps en Social media.

Welke innovatie is je het meest bijgebleven van afgelopen jaren?

Gangmakers is een van de innovaties die mij meer dan andere inzendingen is bijgebleven. Dit had te maken met dat zij een heel duidelijk probleem definieerden en hier een simpele maar passende oplossing voor hadden. Waarom Gangmakers  meer opviel dan andere soortgelijke innovaties? Omdat zij eigenlijk een fantastische marketing hadden, zij waren al erg ver met reclames, kleuren en uitstraling. Zoiets geeft sfeer en dat blijft hangen. Alleen een stukje tekst op papier – hoe goed het idee ook is – blijft minder goed hangen, dan een volledig reclamebord.

Wat betekent innovatie voor jou?

Een innovatie moet impact hebben. Dit betekent dat het ook echt wat moet veranderen en derhalve ook “nieuw” moet zijn. De kracht van innovatie ligt daardoor meestal in de oplossing van een bestaand probleem.

Waar moet een product of dienst voor jou minimaal aan voldoen?

Het moet een probleem oplossen waar veel horecaondernemers tegen aan lopen, het moet dus simpelweg interessant zijn voor de markt. Daarnaast moet het ook haalbaar zijn om het idee te verwezenlijken. Een goede innovatie kijkt dus ook naar zijn target(s), marketing, financiën en natuurlijk het eigen team. Een idee is zo goed als zijn zwakste schakel.

“Blijf testen en laat andere mensen, die eerlijk en kritisch kunnen zijn, ook veel testen.”

Wat heb je opgestoken van al die jaren dat je HIA -jurylid bent?

Het allerbelangrijkste bij innovaties, start-ups en ideeën is dat de producten zo vaak als mogelijk moeten worden getest. Heel vaak lijkt een idee op papier hartstikke goed en interessant. Maar als wij als jury zijnde de producten testen, zien wij vaak zoveel gebreken of verkeerde aannames. Hierdoor lijkt een idee in de praktijk soms totaal niet werkzaam. Blijf dus testen en laat andere mensen, die eerlijk en kritisch kunnen zijn, ook veel testen.

Waar zou jij wel eens een innovatieve oplossing voor willen zien?

Het allergrootste probleem in de horeca is – zeker nu na de coronacrisis – het personeel. Er is een enorm tekort aan goed horecapersoneel. Ik zou graag een innovatieve oplossing willen zien om dit personeelstekort aan te pakken. Dit is mijns inziens een enorm lastige uitdaging. Op zoek dus naar een ondernemer die echt “out of the box” kan denken voor dit probleem. En dan bedoel ik niet een nieuwe recruitment app of een app waarmee gasten eten en drinken kunt bestellen.

Wie zou je willen vragen om mee te doen aan de Horecava Innovatie Award?

Niet in mijn jurygebied, maar de jongens van Dik&Schil zijn een leuke start-up begonnen waar zij circulair alcoholische dranken ontwikkelen. Hartstikke leuk en duurzaam.