5 housekeeping-innovaties om je hotelservice te verbeteren
Of je gasten nu reizen voor zaken of ontspanning, de kans is groot dat ze een hotel boeken vanwege de locatie of prijs. Maar de reden dat ze terugkomen is vaak vanwege iets heel anders, namelijk een goede nachtrust in een comfortabele kamer. Het is opvallend dat, ongeacht de locatie of faciliteiten van een hotel, juist de basis - rust, comfort en fris beddengoed - maakt of een gast terugkomt of niet. Slaapkwaliteit is nog altijd de belangrijkste factor is voor een positieve gastbeleving, en juist daarom is investeren in je housekeepingteam essentieel.
Hoe ondersteun je jouw housekeepingteam effectiever?
Een vlekkeloze housekeepingservice leveren is geen eenvoudige opgave. Tenzij anders aangegeven, moet je team elke kamer aanpakken. Zodra ze toegang hebben, is het de bedoeling dat de kamer brandschoon en gastklaar wordt gemaakt, maar met een heel hotel om doorheen te gaan, is daar vaak weinig tijd voor.
Gelukkig zijn er steeds meer technologieën en innovaties beschikbaar die je housekeepingteam helpen efficiënter te werken. Hieronder vind je vijf innovaties om te overwegen:
1. Slimmer werken met een mobiel systeem
Tijd is kostbaar, zeker als je een hotel vol kamers moet schoonmaken. Een mobiel managementsysteem helpt om het overzicht te houden, de juiste sfeer te creëren en de hoogste standaard in gastbeleving te leveren. Met een smartphone of zelfs wearables heeft je team op elk moment inzicht in de status van kamers. Wie is er al uitgecheckt? Waar moet schone was heen? Klaar met een kamer? Even klikken, en iedereen weet het. Gasten kunnen zelfs een digitaal ‘niet storen’-bordje instellen, waarna dit automatisch zichtbaar is voor het housekeepingteam. Minder loopjes en minder telefoontjes die direct de efficiëntie verhogen.
2. Robots in je team? Waarom niet!
Je hoeft niet alles zelf te doen. Zodra de planning van je teams is geoptimaliseerd, wil je zorgen dat ze ook ondersteuning krijgen bij hun dagelijkse taken. Een goede eerste stap is het introduceren van robotstofzuigers. Hoewel ze al breed worden ingezet door consumenten, zijn ze in de hotelsector nog relatief nieuw. Dit gaat echter snel veranderen, nu er steeds meer robuuste en slimme modellen beschikbaar komen die speciaal zijn afgestemd op de hotelomgeving. En ze doen meer dan alleen stofzuigen, ze verzamelen ook data waarmee je proactief de gastbeleving kunt verbeteren. Denk aan het detecteren van zones waar de wifi niet werkt of schimmelvorming. Met dat soort informatie kun je problemen voorkomen vóórdat je klachten krijgt.
3. Laat AI vertellen wat er moet gebeuren
Hoeveel tijd verspilt je team met kloppen op deuren? Of met checken of iemand al weg is? Tot nu toe wordt AI in hotels vooral toegepast bij receptiediensten zoals digitale check-ins of chatbots. Maar ook op het gebied van housekeeping kan AI een grote rol spelen. Slimme sensoren geven automatisch aan wanneer gasten zijn uitgecheckt en koppelen deze informatie aan het mobiliteitssysteem van het team. Daarnaast geven deze systemen meldingen van lege roomservicekarren en onderhoudsproblemen. Zo wordt kostbare tijd van je team optimaal benut.
4. Maak gasten onderdeel van het team
Het verbeteren van housekeeping draait niet alleen om technologie voor medewerkers, gasten verwachten ook steeds meer digitale gemakken. Wereldwijd bieden hotels inmiddels apps aan waarmee gasten kunnen in- en uitchecken, de kamer openen en zelfs de verlichting of gordijnen bedienen.
De volgende stap is integratie van spraakbediening of één-druk-op-de-knop-functies waarmee gasten eenvoudig hulp inroepen. Dit maakt het werk van je housekeepingteam meer samenwerkend. Hoe sneller en makkelijker gasten iets kunnen aangeven, hoe sneller je team daarop kan inspelen.
Er zijn steeds meer apps beschikbaar die deze interactie tussen gast en personeel faciliteren, en daarmee de algehele gastbeleving verbeteren.
5. Efficiëntere wasserijprocessen
Last but not least, het wassen van beddengoed en handdoeken. Want wat is er fijner dan na een lange dag in een kamer met fris beddengoed en zachte handdoeken terugkomen? De uitdaging zit in het vinden van kosten- en tijdsefficiënte oplossingen. Nieuwe technologieën en slimme chemicaliën helpen hierbij. Denk aan wasmiddelen die effectief reinigen met minder water, minder energie en bij lagere temperaturen. Zo bespaar je kosten, ontlast je het team én werk je aan een duurzame imago van je hotel.
De toekomst van housekeeping is nu
Een hoog serviceniveau op het gebied van housekeeping hoeft geen lastige opgave te zijn. Door gebruik te maken van de nieuwste innovaties en technologieën, maak je het werk lichter, slimmer en leuker. En je gasten merken het verschil meteen.