Een eerste indruk als visitekaartje

Aangeboden door: Horecava
dinsdag, 22 mei 2018

Consumenten eten steeds vaker onderweg of buiten de deur. Onderweg van de ene naar de andere afspraak is een snelle snack 'on the go' meer dan welkom, maar dan wel gezond en verantwoord! Deze nieuwe trend biedt mogelijkheden en kansen voor ondernemende foodprofessionals. Bij tank- en treinstations en andere knooppunten zie je dan ook steeds meer in het oog springende concepten met verse broodjes en sappen. Rik Boogaard, eigenaar van AB Interieurbouw, ziet de vraag naar goede restaurantconcepten in to go-versies alleen maar toenemen en vertaalt deze vraag naar onderscheidende concepten.

“AB Interieurbouw is sinds 1996 gespecialiseerd in het realiseren van interieurs voor retailprojecten met onder andere specialisatie in de petrol branche”, vertelt ontwerper en eigenaar Rik Boogaard. Een belangrijke trend in deze sector ziet Boogaard in het gebruik van materiaal en indeling van de ruimtes. Materiaal verandert van bijvoorbeeld gemelamineerde materialen naar echte (geloofwaardige) materialen. Denk daarbij aan houten producten en natuursteen. Ruimtes worden meer ruimtelijk ingericht en binnen de petrol branche met steeds meer plaats om te verblijven. Het principe van ‘snel door want dan kan de volgende klant erbij’ gaat er langzaam uit. Klanten worden gasten.

Gezonde en lekkere voedingsproducten

Een opvallende ontwikkeling bij tankstations zijn de producten die worden aangeboden. Die worden niet meer gemakkelijk en haastig gemaakt, maar met zorg en eerlijke producten. De menu’s kunnen prima concurreren met goede lunchrooms. Tankstations bieden niet alleen ruimte om rustig te zitten, maar klanten kunnen ook snel via een raam aan de zijkant van het pand vanuit de auto te bestellen. “Enkele jaren geleden heeft AB Interieurbouw met een lokale ondernemer uit Nieuwerkerk a/d IJssel het eerste tankstation met een Drive Thru gerealiseerd. De volgende stap wordt naar onze mening het verleiden van de klant om ook de diners bij tankstations te gaan nuttigen”, schetst Boogaard.

Benut je locatie!

Een tankstation ondernemer realiseert zich soms niet half wat een geweldige locatie ze hebben: uitstekend aan te rijden, voldoende parkeermogelijkheden en geen lastige betaalsystemen bij het parkeren. Met de beperking van tabak- en alcoholverkoop die eraan zit te komen moeten de ondernemers echt gaan omdenken om deze locatie goed te gaan benutten. Bij sommige tankstations zie je dan ook de tabak verdwijnen in een onderkast achter de balie en op de plaats van de tabak verschijnt dan een geweldige koffiemachine waar de klant een vers getapte koffie kan bestellen met iets lekkers erbij. Boogaard: “Op dit moment zijn de foodcounters en koffiecorners veruit het belangrijkste onderdeel in de ontwerpen. Dit naast de plafonds en verlichting wat in een foodlocatie minstens zo belangrijk is. Voor de overige onderdelen wordt minder ruimte ingezet en in minder opvallende presentaties geplaatst zodat alle aandacht naar food gaat. Verrassend voor veel ondernemers is dat de omzet in non-food producten niet eens daalt maar in sommige gevallen zelfs stijgt.”

Samenvatting:

De ‘on the go’ markt is niet meer te stuiten. Onder andere tankstation ondernemers zien deze trend als een kans en laten fraaie, trendy foodcounters en koffiecorners realiseren. Hierbij ligt vooral de focus op met zorg bereide maaltijden en eerlijke producten met aantrekkelijk ingerichte ruimtes waar gasten kunnen verblijven of een mogelijkheid om vanuit de auto te kunnen bestellen. Naast een fijne lunch of snack is de ambitie om klanten ook te verleiden om een ontbijt of diner bij tankstations te gaan nuttigen.

Social media:

Klanten worden gasten, eten steeds meer onderweg en verwachten gezonde, verrassende producten van restaurantniveau. Hoe spelen high traffic locaties in op deze ‘on the move’ trend?