logo
Moderne bakkerij-afdeling in een tankstation met glazen vitrine vol vers brood, broodjes en gebak

Een eerste indruk als visitekaartje

Aangeboden door: Horecava

Consumenten eten steeds vaker onderweg of buiten de deur. Onderweg van de ene naar de andere afspraak is een snelle snack on the go meer dan welkom, maar dan wel gezond en verantwoord. Deze trend biedt volop kansen voor ondernemende foodprofessionals. Bij tankstations, treinstations en andere drukbezochte knooppunten verschijnen steeds meer opvallende concepten met verse broodjes, salades en sappen. Rik Boogaard, eigenaar van AB Interieurbouw, ziet de vraag naar goede restaurantconcepten in to go-versies groeien en vertaalt deze vraag naar onderscheidende concepten.

Materiaal en indeling in beweging

“AB Interieurbouw is sinds 1996 gespecialiseerd in het realiseren van interieurs voor retailprojecten, met onder andere specialisatie in de petrolbranche”, vertelt ontwerper en eigenaar Rik Boogaard. Een belangrijke trend ziet hij in het materiaalgebruik en de indeling van ruimtes. “We gaan van gemelamineerde materialen naar echte, geloofwaardige materialen, zoals hout en natuursteen. Ruimtes worden ruimer ingericht, met binnen de petrolbranche steeds meer plaats om te verblijven. Het principe van ‘snel door, dan kan de volgende klant erbij’ verdwijnt. Klanten worden gasten.”

Gezonde en lekkere voedingsproducten

Een opvallende ontwikkeling bij tankstations zijn de producten die worden aangeboden. Producten worden niet meer haastig bereid, maar met zorg en eerlijke ingrediënten. Menukaarten kunnen moeiteloos concurreren met die van goede lunchrooms. 

Tankstations bieden steeds vaker zitruimte om rustig te eten, maar ook de mogelijkheid om snel te bestellen, bijvoorbeeld via een raam aan de zijkant van het pand. “Enkele jaren geleden hebben we met een lokale ondernemer uit Nieuwerkerk a/d IJssel het eerste tankstation met een drive-thru gerealiseerd. De volgende stap is, naar onze mening, het verleiden van de klant om ook diners bij tankstations te nuttigen,” schetst Boogaard.

Benut je locatie

Een tankstationondernemer beseft soms niet hoe waardevol zijn locatie is: uitstekend bereikbaar, voldoende parkeergelegenheid en geen ingewikkelde parkeerkosten. Met de beperkingen op tabaks- en alcoholverkoop wordt creatief denken nog belangrijker om deze locatie goed te benutten. Bij sommige tankstations verdwijnt de tabak nu uit het zicht en maakt deze ruimte plaats voor een koffiemachine waar klanten verse koffie kunnen krijgen met iets lekkers erbij.

Boogaard: “Op dit moment zijn foodcounters en koffiecorners veruit het belangrijkste onderdeel in onze ontwerpen, naast plafonds en verlichting. Andere onderdelen krijgen minder ruimte en een minder opvallende presentatie, zodat alle aandacht naar food gaat. Verrassend genoeg daalt de omzet in non-food niet, maar stijgt die soms zelfs.”

Samenvatting

De on the go-markt blijft groeien. Tankstationondernemers zien deze trend als kans en investeren in trendy foodcounters en koffiecorners. Daarbij ligt de focus op met zorg bereide maaltijden en eerlijke producten, geserveerd in aantrekkelijke, gastvrije ruimtes. Naast lunch en snacks is de ambitie om klanten ook ontbijt en diner te laten nuttigen bij tankstations.

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.