Drie keer presenteerden Charles van Goch en Stephanie van Oorschot van HotelloTOP ‘De Horecawereld Draait Door’. In de sessie over restaurants en cafés spraken zij met Alina Gikis – Manager van Cocktailbar Amehoela, Eser Adiguzel – Commercieel Directeur van Deliveroo, Marc Jitta – Horecadirecteur van Heineken en Ronald Huiskamp – Eigenaar van H-Hospitality.
Zowel Eser als Marc lieten zien hoe ze hun partners proberen te ondersteunen. Bij Deliveroo varieerde dat tot een branche brede marketingcampagne voor thuisbezorgen als individuele ondersteuning. Eser: “Denk aan afrekenen op dagbasis in verband met de cashflow, commissie op afhalen naar 0% en ondernemers helpen die voor het eerst take-away gaan doen.” Ook bij Heineken is er financiële steun in de vorm van opschorten van huren, bier terughalen en aangepaste financiering. Want naast de mooie voorbeelden van creatief ondernemerschap zijn er ook zaken die bijna ten ondergaan.
Amehoela is zo’n creatief voorbeeld. Aline: ook wij gingen ook thuisbezorgen. Waarbij we zorgden voor een complete beleving met tropisch aangeklede cocktailglazen, muziekje. Ik verwacht dat we dit als extraatje op de omzet houden als we straks weer open gaan. Maar ook wij hebben harde keuzes moeten maken. Ik heb er zelf een fulltime baan bij, de keuken hebben we opgeofferd voor zitplaatsen en personeel hebben we moeten laten gaan.
Voor de toekomst denkt Ronald dat delivery echt een deel van de omzet zal blijven. Ik zie daar met name kansen voor landelijk bestellen. Eser beaamt dat. “Nu is iedereen in de overlevingsmodus. Straks ga je je onderscheiden zoals je dat ook in je zaak doet. Positionering wordt belangrijker.”
Volgens Ronald moet je van goed naar beter. “Met je service, je product en hyper op je hygiëne. Prijzen mogen best hoger, daar is begrip voor. En voor de Randstad: meer richten op bewoners want bezoekers blijven voorlopig minder.” Alina voegt toe: “We gaan van avondopening naar de hele dag. Dus voor ons betekent dat bijvoorbeeld cocktails met minder alcohol en food toevoegen. En je moet dat kleine stapje extra blijven doen.”
Marc volgt nog met een dringend advies. “De eerste avond dat het kan, staan we in het café. Na de eerste golf zagen we hoe lastig opstarten is vanuit complete stilstand. De hele logistieke operatie, maar ook je medewerkers voorbereiden. Zorg dat je meteen omzet kan draaien als je open kunt.”
Om af te sluiten met Eser: “Either you win or you learn”.