Collectieve Horeca Ontzegging in een nieuw jasje
Goed nieuws: de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) is vernieuwd. Hiermee kunnen horecaondernemers binnen een bepaald uitgaansgebied notoire overlastgevers uit hun zaak weren.
De CHO is jaren geleden al geïntroduceerd, maar vanwege veranderingen in de privacywetgeving moest het bestaande model aangepast worden. Daarom heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een nieuw platform - www.horecaontzeggingen.nl - met bijbehorende app ontwikkeld om ontzeggingen te registreren. Het nieuwe platform voldoet aan alle eisen en behoeften.
Vergroten van veiligheid
Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Ondernemers die meedoen aan een CHO spreken af dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang wordt ontzegd. Die ontzegging geldt ook voor andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of de gemeente. Als de persoon met ontzegging toch een van die bedrijven betreedt, dan wordt dit beschouwd als huisvredebreuk. Vertrekt de gast niet vrijwillig, dan kan de politie optreden en het Openbaar Ministerie de persoon vervolgen.
Nieuwe deelnemers én een nieuw platform
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van KHN om collectieve horeca ontzeggingen in te kunnen voeren. In Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Drachten, Edam-Volendam, Emmen, Enschede, Haarlem, Heerenveen, Helmond, Hellendoorn, Hengelo, Leeuwarden, Purmerend, Roosendaal, Tilburg, Zaltbommel, Zandvoort, Zutphen en Zwolle starten ondernemers met de CHO.Voor sommige gebieden is dit een herinvoering en voor anderen een eerste begin. In andere gebieden zijn al voorbereidingen voor een vergunningaanvraag getroffen. In totaal hebben ruim 50 gemeenten of gebieden hun interesse voor de tool al getoond.
Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast: "Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.” Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. “Het helpt ons om de horeca gezellig te houden."
Lees ook: De impact van loyaliteit op de horeca